وثيقة

فاعلية برنامج إرشاد جمعي عبر الإنترنت قائم على نظرية هولاند في تحسين مهارات اتخاذ القرار المهني لدى طالبات الـصف العـاشر في سـلطنة ُعمـان.

عناوين أخرى
The effect of a group internet counselling program based on Holland theory in enhancing the career decision making Skills among 10th -grade female students in the sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the efficacy of an online group counselling program based on Holland theory in improving career decision skills for a sample of grade 10th female students in Oman. Forty female students were involved in the study procedures based on their low scores on the career decision scale who were distributed randomly on two groups the experimental group (20 students) and the control group (20 students). The experimental group was attending 10 online group counselling sessions based on Holland theory in career counselling while the control group did not attend any treatment. The career decision-making scale was used that contained 27 items distributed on different dimensions: problem identification, seeking for alternatives, alternative balancing, and decision-making process. The results of Mann-Whitney revealed that there were statistical differences in the post-test scores for the experimental and control groups in career decision skills in favor of the experimental one. The Wilcoxson test results indicated that there were no statistical differences between the post-test scores and one-month follow-up scores of the experimental group which indicates the sustained effect of the counselling program. The study proposed some suggestions and recommendations for future studies.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج ارشاد جمعي عبر الإنترنت قائم على نظرية هوالند في تحسين مهارات اتخاذ القرار المهني لدى طالبات الصف العاشر في سلطنة ُعمان. شملت الدراسة 40 طالبة من طالبات الصف العاشر تم اختيارهن بناء على درجاتهن المنخفضة على مقياس اتخاذ القرار المهني. تم توزيع افراد الدراسة بشكل عشوائي على مجموعتين الإولى تجريبية وضمت 20 طالبة والثانية ضابطة ضمت 20 طالبة. خضعت المجموعة التجريبية لجلسات البرنامج الإرشادي الجمعي عبر الإنترنت والذي اشتمل على 10 جلسات، بينما لم تتلق المجموعة الضابطة أية معالجة. تم استخدم مقياس اتخاذ القرار المهني لتقييم متغير الدراسة التابع والذي اشتمل على 27 فقرة موزعة على أبعاد تحديد وتحليل المشكلة والبحث عن البدائل وفحص البدائل واتخاذ القرار. وقد أشارت نتائج اختبار مان ويتني Mannwhitney إلى وجود فروق ذات داللة إحصائية في القياس البعدي على مقياس اتخاذ القرار المهني بين أداء أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة عدم وجود فروق دالة إحصائياً التجريبية. بينما كشفت نتائج اختبار ويلكوكسون Wilcoxon بين أفراد المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي والتتبعي مما يدل على استمرارية الإثر العالجي للبرنامج ا الرشادي لفترة متابعة استمرت شهر بعد الإنتهاء من تطبيق البرنامج. وقد تمت مناقشة النتائج وتفسيرها في ضوء الإدب النظري، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء هذه النتائج.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية