وثيقة

فاعلية برنامج إرشاد جمعي قائم على العلاج بالمعنى لتنمية التخطيط المهني لطلبة الصف الثاني عشر بمحافظة مسقط.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to investigate the effectiveness of career group Counseling program in developing career planning using Logothearpy Strategies Among Twelveth Grade Students in Muscat. The sample of the study consisted of (60) male and female students that was divided randomly into two groups. The experimental group consisted of (30) male and female students while the control group consisted of (30)male and female students, the experimental group exposed to career counseling program while the control group exposed to activities in career guidance classes. The study adopted the quas experimental method, the researcher used Career Planning Scale after verifying its psychometric properties. The scale consisted of (48) statements divided into six dimensions: Knowledge of the World of Work, Self-Knowledge, Knowledge of Occupations, Career Decision-Making, Career Planning Career Implementation. The Cronbach's alpha score of Career Planning Scale was (0.925). The results of the T-test showed differences between the average response of the members in the experimental group and the control group on all Career Planning Scale dimensions in the post experiment implementation of the experimental group, while the results of the same test showed differences with statistical significance between the average of the experimental group in pre and post implementation on all Career Planning Scale dimensions in favor of the post implementation. The results of two way ANOVA analysis showed no statistically significance differences on the gender variable on Career Planning Scale. The same results showed that differences in performance with regard to the interaction effect between gender and group had no statistically significance differences. The results of the T-test showed also that there was no differences with statistical significance between the average of the experimental group in post and post 2 (follow up) implementation on all Career Planning Scale dimensions. Implications for future research and recommendations were discussed.Showed also that there was no differences with statistical significance between the average of the experimental group in post and post 2 (follow up) implementation on all Career Planning Scale dimensions.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء فاعلية برنامج إرشاد جمعي مهني قائم على العلاج بالمعنى لتنمية التخطيط المهني لطلبة الصف الثاني عشر بمحافظة مسقط، وقد شملت عينة الدراسة (60) طالبا وطالبة، قسمت إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية، تم توزيعهم عشوائيا، تكونت المجموعة الضابطة من (۳۰) طالبا وطالبة، وتكونت المجموعة التجريبية من (۳۰) طالبا وطالبة، وخضعت المجموعة التجريبية إلى المعالجة من خلال البرنامج الإرشادي الجمعي المهني، في حين تلقت المجموعة الضابطة أنشطة مهنية في حصص التوجيه المهني، وقد استخدمت الباحثة مقياس التخطيط المهني، بعد التحقق من خصائصه السيكومترية، وتكون المقياس من (48) عبارة موزعة على ستة أبعاد هي: المعرفة بعالم العمل، ومعرفة الذات، ومعرفة المهن، واتخاذ القرار، والتخطيط المهني، والتطبيقات المهنية، وقد بلغ معامل الثبات (۰٫۹۲۰) وأظهرت نتائج اختبار "ت" وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على جميع أبعاد مقياس التخطيط المهني في التطبيق البعدي، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، كذلك أظهرت نتائج اختبار "ت" لمجموعتين مترابطتين وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على جميع أبعاد مقياس التخطيط المهني للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، وأظهرت نتائج التحليل التباين الثنائي ( Two - way - ANOVA ) عدم وجود فروق دالة إحصائيا بالنسبة لمتغير الجنس على أبعاد مقياس التخطيط المهني، أيضا أظهرت النتائج أن أثر التفاعل بين الجنس والمجموعة غير دال إحصائيا، وأشارت نتائج اختبار نت" لمجموعتين مترابطتين عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية علي التطبيقين البعدي والمتابعة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية