وثيقة
فاعلية برنامج توجيهي قائم علي النظرية البنائية المهنية لتنمية القدرة علي التكيف المهني لدى طلبة الصف التاسع بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان.
عناوين أخرى
Effectiveness of career guidance program based on career construction theory in developing career adaptability among nine grade students in Al-Batina South Region in Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims to investigate the effectiveness of career guidance program based on
career construction theory in developing career adaptability among nine grade students
in Al-Batina South Region in Oman. The Sample of the Study consisted of (120) female
and male students that was divided into two groups. The experimental group consisted of
(59) male and female students while the control group consisted of (61) male and female
students, the experimental group underwent career guidance program while the control
group underwent normal activities by the counseler. The study adopted the quasi experimental method, the researcher used Career Adapt-Ability Scale which developed
by Savickas and profeli )2012(, after translated it to Arabic form and verified its
psychometric properties. The scale consisted of (24) statements divided into four
dimensions: Concern, Control, Curiosity, Confidence. The Cronbach's alpha score of
career Adapt-Ability was (0,93). The results of the T-test showed differences with
statistical significance between the average responses of the members in the
experimental group and the control group on all Career Adapt-Ability Scale's
dimenstions in the post experiment implementation in favor of the experimental group,
while the results of the same test showed differences with statistical significance
between the average of the experimental group in pre and post implementation on all
Career Adapt-Ability Scale's dimenstions in favor of the post implementation. The
results of the Two Way ANOVA analysis showed no statistically significance
differences on the gender variable on Career Adapt-Ability Scale. The same results
showed that differences in performance with regard to the interaction effect between
gender and group had no statistically significance differences. Implications for future
research and recommendations were discussed.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيهي قائم على النظرية البنائية المهنية لتنمية القدرة على التكيف المهني لدى طلبة الصف التاسع بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان. وقد شملت عينة الدراسة (120) طالباً وطالبة, قسمت إلى مجموعتين تجريبية وضابطة, تم توزيعهم عشوائيا, تكونت المجموعة التجريبة من (59) طالباً وطالبة وتكونت المجموعة الضابطة من (61) طالباً وطالبة, وخضعت المجموعة التجريبية لبرنامج توجيهي مهني, في حين تلقَّت المجموعة الضابطة الأنشطة العادية من أخصائي التوجيه المهني. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي, وقد استخدمت الباحثة مقياس القدرة على التكيف المهني, بعد التأكد من خصائصه السيكومترية, وتكَّون المقياس من (24) عبارة موزعة على أربعة أبعاد هي: الإهتمام, والضبط, والفضول, والثقة, وقد بلغ معامل الثبات للمقياس (0,93). وأظهرت نتائج اختبار "ت" وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة على جميع أبعاد مقياس القدرة على التكيف المهني في التطبيق البعدي, وذلك لصالح المجموعة التجريبية, كما أظهرت نتائج اختبار "ت" لمجموعتين مترابطتين أن هناك فروقا دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على جميع أبعاد مقياس القدرة على التكيف المهني للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي, وأظهرت نتائج تحليل التباين الثنائي (Tow Way ANOVA ) عدم وجود فروق دالة إحصائياً لمتغير النوع الإجتماعي على مقياس القدرة على التكيف المهني, وأظهرت أيضا أن الفروق في الآداء بالنسبة لأثر التفاعل بين النوع الإجتماعي والمجموعة ليس له دلالة إحصائية, وتم مناقشة النتائج وتفسيرها, وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء هذه النتائج .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية