وثيقة

فاعلية برنامج توجيهي قائم علي النظرية البنائية المهنية لتنمية القدرة علي التكيف المهني لدى طلبة الصف التاسع بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان.

عناوين أخرى
Effectiveness of career guidance program based on career construction theory in developing career adaptability among nine grade students in Al-Batina South Region in Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims to investigate the effectiveness of career guidance program based on career construction theory in developing career adaptability among nine grade students in Al-Batina South Region in Oman. The Sample of the Study consisted of (120) female and male students that was divided into two groups. The experimental group consisted of (59) male and female students while the control group consisted of (61) male and female students, the experimental group underwent career guidance program while the control group underwent normal activities by the counseler. The study adopted the quasi experimental method, the researcher used Career Adapt-Ability Scale which developed by Savickas and profeli )2012(, after translated it to Arabic form and verified its psychometric properties. The scale consisted of (24) statements divided into four dimensions: Concern, Control, Curiosity, Confidence. The Cronbach's alpha score of career Adapt-Ability was (0,93). The results of the T-test showed differences with statistical significance between the average responses of the members in the experimental group and the control group on all Career Adapt-Ability Scale's dimenstions in the post experiment implementation in favor of the experimental group, while the results of the same test showed differences with statistical significance between the average of the experimental group in pre and post implementation on all Career Adapt-Ability Scale's dimenstions in favor of the post implementation. The results of the Two Way ANOVA analysis showed no statistically significance differences on the gender variable on Career Adapt-Ability Scale. The same results showed that differences in performance with regard to the interaction effect between gender and group had no statistically significance differences. Implications for future research and recommendations were discussed.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيهي قائم على النظرية البنائية المهنية لتنمية القدرة على التكيف المهني لدى طلبة الصف التاسع بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان. وقد شملت عينة الدراسة (120) طالباً وطالبة, قسمت إلى مجموعتين تجريبية وضابطة, تم توزيعهم عشوائيا, تكونت المجموعة التجريبة من (59) طالباً وطالبة وتكونت المجموعة الضابطة من (61) طالباً وطالبة, وخضعت المجموعة التجريبية لبرنامج توجيهي مهني, في حين تلقَّت المجموعة الضابطة الأنشطة العادية من أخصائي التوجيه المهني. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي, وقد استخدمت الباحثة مقياس القدرة على التكيف المهني, بعد التأكد من خصائصه السيكومترية, وتكَّون المقياس من (24) عبارة موزعة على أربعة أبعاد هي: الإهتمام, والضبط, والفضول, والثقة, وقد بلغ معامل الثبات للمقياس (0,93). وأظهرت نتائج اختبار "ت" وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة على جميع أبعاد مقياس القدرة على التكيف المهني في التطبيق البعدي, وذلك لصالح المجموعة التجريبية, كما أظهرت نتائج اختبار "ت" لمجموعتين مترابطتين أن هناك فروقا دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على جميع أبعاد مقياس القدرة على التكيف المهني للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي, وأظهرت نتائج تحليل التباين الثنائي (Tow Way ANOVA ) عدم وجود فروق دالة إحصائياً لمتغير النوع الإجتماعي على مقياس القدرة على التكيف المهني, وأظهرت أيضا أن الفروق في الآداء بالنسبة لأثر التفاعل بين النوع الإجتماعي والمجموعة ليس له دلالة إحصائية, وتم مناقشة النتائج وتفسيرها, وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء هذه النتائج .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحراصية, بدریة بنت سلیم بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2022