وثيقة

ﻓﺎﻋﻠﻴﺔ دور اﻟﻤﻌﻠﻢ اﻷول ﺑﻮﺻﻔﻪ ﻣﺸﺮﻓﺎ ﻣﻘﻴﻤﺎ ﻓﻲ ﻣﺪارس اﻟﺘﻌﻠﻴﻢ ﻣﺎ ﺑﻌﺪ اﻷﺳﺎﺳﻲ ﺑسلطنة ﻋﻤﺎن

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study targets to explore effectiveness of the Senior Teacher's role as an Educational Supervisor residing in post-basic schools in the Sultanate of Oman. It has tried to find answers to the following questions: 1 To what degree is the effectiveness of the Senior Teacher's role as an Educational Supervisor residing in post-basic schools in the Sultanate of Oman? 2-Are there any differences bearing statistical significance in the Senior Teacher's role as a domicile Educational Supervisor in post -basic schools in the Sultanate of Oman that are attributed to variants of Gender , Educational Region or Subject-matters ? The case study sample was made up of (379) female and male teachers working in MOE, Oman post -basic schools in different educational regions namely: Muscat, Al Batinah North, Al Batinah South and Dakhilyah. A questionnaire, classified into 7 fields of the Senior Teacher's roles specifically: Planning, Management, Evaluation and Testing, Curricula, School Environment and Local Community, Training and Field Follow -ups, has been set up by the researcher in order to probe the above mentioned questions. It has 54 roles played by the Senior Teacher.
الملخص العربي
هدﻓﺖ هذﻩ اﻟﺪراﺳﺔ إﻟﻰ معرﻓﺔ ﻓﺎﻋﻠﻴﺔ دور اﻟﻤﻌﻠﻢ اﻷول ﺑﻮصفه مشرﻓًﺎ مقيما ﺑﻤﺪارس اﻟﺘﻌﻠﻴﻢ ما ﺑﻌﺪ اﻷﺳﺎﺳﻲ ﻓﻲ ﺳﻠﻄﻨﺔ ﻋﻤﺎن، وقد حاولت الدراسة الإجابة على اﻷﺳﺌﻠﺔ اﻟﺘﺎﻟﻴﺔ :
1- ما بدرجة فاعلية دور المعلم الأول بوصفه مشرفا مقيما بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان؟
2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية لفاعلية دور المعلم الأول بوصفه مشرفا مقيما بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان تعزى لمتغير الجنس، المنطقة التعليمية/ المادة الدراسية؟
وتكونت عينة الدراسة من 379 معلما ومعلمة من مدارس التعليم ما بعد الأساسي في المناطق التعليمية الآتية: ( مسقط - الباطنة شمال - الباطنة جنوب - الداخلية) وللإجابة على أسئلة الدراسة قام الباحث بإعداد استبانه صنفها إلى سبعة مجالات لأدوار المعلم الأول وهي ( التخطيط - الإدارة - التقويم - والاختبارات - المناهج - البيئة المدرسية والمجتمع المحلي - التدريب - المتابعة الميدانية) والمكونة من 54 دورا يقوم به المعلم الاول.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017