وثيقة

فاعلية نموذج نيدام البنائي في تدريس التكنولوجيا لتنمية مهارات التفكير المنتج والوعي التكنولوجي لدى طلبة المرحلة المتوسطة بفلسطين.

المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss3pp283-297
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 3، ص. 283–297.
عناوين أخرى
The effectiveness of Needham's constructivist model in teaching technology to develop productive thinking skills and technological awareness among middle school students in Palestine.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023-07-01
اللغة
العربية.
الملخص الإنجليزي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية استخدام نموذج نيدام البنائي في تدريس التكنولوجيا لتنمية مهارات التفكير المنتج والوعي التكنولوجي لدى طلبة المرحلة المتوسطة بفلسطين. اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، ولتحقيق أهدافها تم إعداد أداتين هما: اختبار مهارات التفكير المنتج، ومقياس الوعي التكنولوجي. تكونت العينة من (90) طالبة، بواقع (45) للمجموعة التجريبية و(45) للمجموعة الضابطة. طُبقت أدوات الدراسة قبليًا وبعديًا على المجموعتين. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا (عند مستوى p ≤ 0.05) لصالح المجموعة التجريبية في كل من اختبار مهارات التفكير المنتج ومقياس الوعي التكنولوجي. وأوصت الدراسة باستخدام نموذج نيدام البنائي في تدريس الموضوعات التكنولوجية لما له من أثر فعّال.
ISSN
Print: 2218-6506
Online: 2521-7046
الملخص العربي
The study aimed to reveal the effectiveness of using Needham's constructivist model in teaching technology to develop productive thinking skills and technological awareness among middle school students in Palestine. The study followed the semi-experimental approach. To achieve these goals, two study tools were prepared: a test of productive thinking skills and a scale of technological awareness. The sample consisted of (90) female students, (45) in the experimental group and (45) in the control group. The study tools were applied before and after the intervention. The results indicated that there is a statistically significant difference (p ≤ 0.05) in favor of the experimental group in the post-application of both the productive thinking skills test and the technological awareness scale. The study recommended the use of Needham’s constructivist model in teaching technological topics due to its effectiveness.


قالب العنصر
مقالات الدوريات