وثيقة

Identification of friction/vibration interaction between solids.

مؤلف
المساهمون
Al-Rawahi, N., مؤلف
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2008
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Dry-friction forces have been shown to depend not only on the characteristics of the surface in contact but also on the dynamic interaction of the contacting bodies. A viscoelastic mathematical model that accounts for the interaction at micro-scale of rough surfaces is developed. The mathematical formulation relates the tribological events at microscopic and macroscopic scales vibration response of a "mass on moving belt". The viscoelastic properties are presented by combining loss modulus with Young's modulus to obtain a differential operator on the interference, reminiscent of the Kelvin-Voigt model. The analysis of the system establishes the relation between friction force and speed and supports observed behavior of many systems with friction. The derivations do not rely on a phenomenological account of friction, which requires a presumed friction coefficient. Instead the friction force is accounted for as a result of interaction of the rough surfaces. This has led to a set of nonlinear ordinary differential equations that directly relate the vibration of the system to the surface parameters. It is shown that, as a result of coupling of the macrosystem's dynamics and contact, there are combinations of parameters at micro- and macroscale that yield negative slope in friction force/sliding speed relation, a well known source of dynamic instability.
ISSN
1726-6742
zcustom_txt_2
Abdo, J. A., & Al-Rawahi, N. (2008). Identification of friction/vibration interaction between solids. The Journal of Engineering Research, 5 (1), 62-70.
الملخص العربي
وجد أن قوى الاحتكاك الجاف لا تعتمد فقط على خصائص الأسطح المتلامسة ولكن أيضا على التفاعل الديناميكي بين الأجسام المتلامسة، طور نموذج رياضي يحتوي على تأثير لزوجة وليونة الأسطح المتلامسة بحيث يأخذ في عين الاعتبار تفاعل الأسطح الخشنة في مستويات الأبعاد المجهرية. النموذج الرياضي يربط الاهتزاز التفاعلي بين العوامل المتعلقة بعلم تفاعل الأسطح المتحركة نسبيا - ترايبولوجي - (الاحتكاك والتآكل والتزييت) في مستويات الأبعاد المجهرية والأبعاد الدقيقة لكتلة موضوعة على حزام متحرك. خصائص اللزوجة والليونة مستعمله هنا عن طريق إدماج معامل الفقد ومعامل "ينج" (Young ' s modulus) للحصول على معامل اشتقاق للتداخل باستخدام نموذج كلفن - فايجوت (Kelvin - Voigt). تحليل النظام يؤسس العلاقة بين قوة الاحتكاك والسرعة ويدعم السلوك الملاحظ لعدة أنظمة مع الاحتكاك. تطوير النموذج لا يعتمد على الطريقة التقليدية للتعامل مع قوة الاحتكاك كنتيجة للتفاعل بين الأسطح الخشنة. عوضا عن ذلك فإنه يتم التعامل مع قوة الاحتكاك والسرعة ويدعم السلوك الملاحظ لعدة أنظمة مع الاحتكاك وقد نتج عن هذا مجموعة من المعادلات التفاضلية العادية اللاخطية والتي تربط بشكل مباشر بين اهتزاز النظام وخصائص الأسطح. تم إظهار أنه نتيجة للاقتران بين التلامس والديناميكية في مستوى الأبعاد الدقيقة للنظام، فإنه توجد مجموعة من الخصائص في مستويات الأبعاد المجهرية والدقيقة التي ينتج عنها ميل سالب في العلاقة بين قوة الاحتكاك وسرعة الانزلاق، وهو مصدر معروف لعدم الاستقرار الديناميكي.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس المؤلف

مقالات الدوريات
0
0
Abdo, J. A.
Sultan Qaboos University
2005