وثيقة

The Impact of game-based learning on computational thinking and language learning attitudes in higher education students.

المصدر
Master's thesis
عناوين أخرى
تأثير التعلم القائم على الألعاب على التفكير الحاسوبي والسلوكيات تجاه تعلم اللغة لدى طالب التعليم العالي
الدولة
Oman
مكان النشر
Muscat
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2024
اللغة
الأنجليزية
نوع الرسالة الجامعية
Master's thesis
الملخص الإنجليزي
Computational thinking (CT) is recognised as a fundamental skill in the 21st century, potentially improving problem-solving and creative thinking abilities. Given its broad applicability, there is a growing emphasis on introducing CT in education. Additionally, Oman Vision 2040 underscores the importance of advancing education and nurturing a highly skilled workforce, emphasising the need for computational thinking, problem-solving, critical thinking, and algorithmic reasoning skills. Thus, since previous research has primarily focused on middle and high school students, and the studies for higher education showed that students lack CT competencies, this study extends the investigation to higher education students. Moreover, integrating CT into the curriculum calls for innovative teaching methods, such as game-based learning, which promises to engage students in complex activities closely aligned with CT principles. This research endeavours to investigate the impact of game-based learning on the CT skills and attitudes towards language learning of higher education students with consideration of potential gender-based differences. The problem statement highlights CT's significance and the pressing need for improved CT competencies among students. A comprehensive methodology employed a quasi-experimental design, encompassing pre-and post-tests, interviews, and questionnaires, to gather data from 24 Sultan Qaboos University Foundation students. The findings showed a considerable positive impact on higher education students’ CT skills as well as their language learning attitudes. In light of the research findings, it is recommended that game-based learning be incorporated into higher education curricula to enhance CT skills and engagement.
الملخص العربي
التفكير الحاسوبي هو مهارة أساسية في القرن الحادي والعشرين والتي من شأنها تحسين قدرات حل المشكلات والتفكير الابداعي. ونظ ًرا لتوسع تطبيقها، ثمة تركيز متناٍم على إدراج مهارة التفكير الحاسوبي في نطاق التعليم، إضافة إلى تأكيد رؤية عمان 2040 على أهمية تعزيز التعليم وتأهيل القوى العاملة بمهارات التفكير الحاسوبي وحل المشكلات والتفكير النقدي بالاضافة إلى مهارة الاستدلال بالخوارزميات. بالتالي، نظرا لأن الدراسات السابقة سلطت الضوء غالبا على طلبة مرحلة الدبلوم العام. وأكدت دراسات أخرى افتقار طلبة التعليم العالي لمهارات التفكير الحاسوبي، يهدف هذا البحث إلى توسيع نطاق الدراسة ليشمل طلبة التعليم العالي. ويجدر الاشارة إلى أن دمج التفكير الحاسوبي في المناهج الدراسية يتطلب تفعيل أساليب تعليمية مبتكرة كالتعليم القائم على الالعاب الذي يطمح إلى فتح آفاق جديدة لجذب الطلبة إلى أنشطة دقيقة ومعقدة تواءم مع مهارات التفكير الحاسوبي. ومن هذا المنطلق، يهدف هذا البحث إلى تقصي تأثير التعليم القائم على الالعاب على مهارات التفكير الحاسوبي والسلوك تجاه تعلم اللغة لدى طلبة التعليم العالي مع مراعاة الفروق الجنسية المحتملة وبالتحديد طلبة الدراسات التأسيسية في جامعة السلطان قابوس. ويستخدم هذا البحث التصميم شبه التجريبي حيث تتكون عينة الدراسة من 24 طالًبا تم تقسيم الطلبة إلى مجموعة تجريبية ومجموعة المقارنة . ويستخدم البحث اختبار قبلي وبعدي لقياس التأثير واستبيانات ومقابالت لجمع البيانات من العينة. أظهرت النتائج تأثيرا أيجابيا ملحوظا على مهارات التفكير الحاسوبي لدى طلبة التعليم العالي وكذلك على سلوكهم تجاه تعلم اللغة.وفي ضوء هذه النتائج، يُوصى بإدماج التعليم القائم على الالعاب في مناهج التعليم العالي لتعزيز مهارات التفكير الحاسوبي وزيادة مستوى مشاركة الطلبة وتفاعلهم..
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية