وثيقة
The Impact of Virtual Writing Tutor (VWT) Software on Writing Skills and Attitudes of Omani Year 1 students in the College of Applied Sciences-Sohar
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2019
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The present study aimed to study the impact of Virtual Writing Tutor (VWT) software on the academic writing skills of Year 1 Omani EFL students in the College of Applied Science, (CAS)-Sohar and their attitudes towards using VWT software to improve their academic writing skills. Additionally, it aimed to investigate the required design principles for the effective utilization of the VWT software in Omani EFL education from the perspectives of EFL Subject Matter Experts (SMEs) and instructional designers (IDs). A quasi-experimental design was adopted to achieve the current research objectives. The sample consisted of 35 students in the control group and 35 in the experimental group (Total N= 70) who were enrolled in the English for Academic Purposes (ENAP1002) course at CAS-Sohar. The sample also included 6 SMEs and 6 IDs. The data collection instruments included pre-test and post-test for the control and experimental groups, attitude scale for the experimental group, and a design principles checklist and interview for the IDs and SMEs. The findings of the study showed a positive large effect size (Cohen's d = 0.88) of VWT on writing skills. In addition, Year 1 students in the experimental group enjoyed using the VWT software and found it beneficial and helpful in checking the accuracy of their essays including spelling, punctuation, grammar and vocabulary. Finally, both IDs and SMEs agreed that content, technical soundness and user-flexibility were the most effective design principles applied to the VWT software. More interestingly, they both considered assessment and feedback as the least effective design principle applied to its utilization of VWT software. In light of the research findings, implications and recommendations for future research were outlined.
الوصف
Thesis
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسية الحالية إلى معرفة أثر برمجية معلم الكتابة الافتراضي على مهارات الكتابة الأكاديمية للطلبة العمانيين في السنة الأولى في كلية العلوم التطبيقية بصحار و اتجاهاتهم نحو استخدام البرمجية لتطوير مهاراتهم في الكتابة الأكاديمية. كما هدفت الدراسة إلى معرفة معايير التصميم التي تحقق الاستخدام الفعال لهذه البرمجية في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مؤسسات التعليم العالي من وجهة نظر المصممين التعليميين ومدرسيي اللغة الإنجليزية. وقد اتبعت الدراسة المنهج شبة التجريبي المكون من مجموعة ضابطة وأخرى تجريبية للإجابة على الأسئلة البحثية. تكونت عينة الدراسة من 07 طالبا و طالبة المسجلين في مادة اللغة الإنجليزية للأهداف الأكاديمية ) ENAP1002 ) بمعدل 53 في كل مجموعة. وتضمنت العينة أيضا 6 من محاضري اللغة الانجليزية و 6 من المطوريين التعليميين. اشتملت أدوات الدراسة على اختبار قبلي وبعدي للمجموعتين،مقياس اتجاه للمجموعة التجريبية، بالإضافة إلى قائمة معايير التصميم ومقابلة للمصممين التعليميين ومدرسي اللغة اللإنجليزية. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج تمثلت في الأثر الإيجابي الكبير (Cohen's d = 0.88) لبرمجية معلم الكتابة الافتراضي على مهارات الكتابة الأكاديمية. إضافة إلى ذلك، كانت اتجاهات الطلبة في المجموعة التجريبية إيجابية نحو استخام البرمجية حيث ساعدت البرمجية الطلاب على تحسين دقة الكتابة لديهم وخاصة في الإملاء و الترقيم والقواعد و المفردات.و أخيرا، اتفق كل من المصممين التعليميين و مدرسي المادة على أن المحتوى التعليمي وسلامة التقنية و مرونة الاستخدام هي من أفضلا لمعايير التي تدعم الاستخدام الفعال للبرمجية وفي ذات الوقت وجد كلاهما أن التقييم و التغذية الراجعة هو المعيار الأقل فعالية في البرمجية. وفي ضوء نتائج الدراسة، عرضت الباحثة بعضا من التوصيات و المقترحات لبحوث تتعلق بذات الموضوع
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية