وثيقة

Investigating the experinces of Omani EFL school learners in enhancing their vocabulary acquisition through english popular culture.

المصدر
Master's thesis
عناوين أخرى
استقصاء خبرات متعلمي اللغة الإنجليزية العمانيين كلغة أجنبية في المدارس في تعزيز اكتسابهم للمفردات من خلال الثقافة الشعبية الإنجليزية.
الدولة
Oman
مكان النشر
Muscat
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2024
اللغة
الأنجليزية
نوع الرسالة الجامعية
Master's thesis
الملخص الإنجليزي
This study investigated the experiences of Omani school learners in developing their vocabulary acquisition through interaction with English popular culture. Therefore, the study addressed three research questions that targeted the experiences of Omani EFL school learners in acquiring vocabulary through popular culture, their strategies in acquiring vocabulary and the potential challenges that they encountered when they are exposed to popular culture. The study followed a qualitative research design particularly case study. The participants of the study were four female school learners at grade11 who study at a public school in Muscat governorate. Two methods of data collection were used in the study. The first method was reflective group conversations and the second one was reflective journals. Thematic analysis was used to analyze the data. The findings of the study revealed insights into learners’ experiences such as frequency of engagement with popular culture, preference of time for engagement and preference of forms of popular culture. The results also showed the different approaches used by participants to acquire vocabulary, the most effective forms and the criteria for selecting forms of popular culture. Additionally, the results presented samples of vocabulary acquired and ways of incorporating the newly acquired vocabulary. The finding also indicated that exposure to popular cultural has increased the cultural awareness of participants. The results related to strategies provided insights about learner’s specific strategies for acquiring vocabulary through popular culture, their mode of acquisition and alignment with their personal language goals. The findings illustrated some strategies for tracking progress and the role of technology in facilitating vocabulary acquisition through popular culture. Lastly, the findings of the study showed that leaners faced a number of challenges when interacting with popular culture for vocabulary enhancement. These challenges were divided into linguistic, cultural, economic, social and technical challenges. In light of the analysis of the results and discussion, a number of recommendations were proposed for policy makers and further research.
الملخص العربي
تناولت هذه الدراسة خيرات طلبة المدارس العمانيين في تطوير اكتسابهم للمفردات من خلال التفاعل مع الثقافة. الشعبية الإنجليزية لذلك تناولت الدراسة ثلاثة أسئلة بحثية استهدفت خبرات متعلمي اللغة الإنجليزية العمانيين كلغة اجنبية في المدارس من أجل اكتساب المفردات من خلال الثقافة الشعبية الإنجليزية، واستراتيجياتهم في اكتساب المفردات والتحديات المحتملة التي يواجهونها عند تفاعلهم مع الثقافة الشعبية الإنجليزية من أجل اكتساب مفردات جديدة اتبعت الدراسة تصميم البحث النوعي وتحديدا دراسة الحالة تألفت عينة الدراسة من أربع طالبات في الصف الحادي عشر يدرس في إحدى المدارس الحكومية في محافظة مسقط تم استخدام طريقتين لجمع البيانات في الدراسة وهما مجموعات النقاش التأملية والتقارير التأملية تم استخدام طريقة التحليل الموضوعي لتحليل البيانات. كشفت نتائج الدراسة عن بعض الرؤى حول خبرات المتعلمين مثل مدى تكرار التفاعل مع الثقافة الشعبية الإنجليزية والوقت المفضل من أجل التفاعل مع أنماط مختلفة من الثقافة الشعبية الإنجليزية والأنماط المفصلة لديهم كما أظهرت النتائج الأساليب المختلفة التي يستخدمها المتعلمون لاكتساب المفردات من خلال هذه الأنماط. والأنماط الأكثر فعالية لديهم، ومعايير اختيارهم لهذه الأنماط بالإضافة لذلك عرضت النتائج بعض العينات من المفردات المكتسبة، وطرق استخدامها كما أظهرت النتائج زيادة الوعي الثقافي لدى المشاركين خلال تفاعلهم مع أنماط عدة من الثقافة الإنجليزية وقدمت النتائج المتعلقة بالاستراتيجيات بعض الرؤى حول الاستراتيجيات المحددة التي يتبعها المتعلمين لاكتساب المفردات من خلال الثقافة الإنجليزية الشعبية، وطرق التعلم المختلفة كما أوضحت النتائج الطرق التي يستخدمها المتعلمون من أجل تحقيق أهدافهم اللغوية الشخصية وكيفية تتبع تقدمهم أوضحت النتائج كذلك دور تسهيل اكتساب المفردات من خلال الثقافة الشعبية الإنجليزية علاوة على ذلك التكنولوجيا في أظهرت نتائج الدراسة أن المتعلمين واجهوا عددا من التحديات عند التفاعل مع الثقافة الشعبية من أجل تعزيز اكتساب المفردات وقد قسمت هذه التحديات إلى تحديات لغوية، وثقافية، واقتصادية، واجتماعية، وتقنية وفي ضوء تحليل النتائج ومناقشتها تم اقتراح بعض التوصيات من أجل تحسين الممارسات المتبعة في اكتساب المفردات الإنجليزية من خلال الثقافة الشعبية الإنجليزية بالإضافة إلى بعض المقترحات للدراسات المستقبلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس المؤلف

الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
Al-Kalbaniyah, Hakima Saif Rashid.
Sultan Qaboos University
2024

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
0
Al-Bulushi, Ali H.
Eskisehir Osmangazi University.
2017-04-01
مقالات الدوريات
3
0
Al-Bakri, Sawsan.
Equinox Publishing Ltd.
2017-01-01
مقالات الدوريات
3
0
Alkhoudary, Yahya A. M.
University of Bahrain.
2018-07-01
مقالات الدوريات
3
0
Lenchuk, Iryna.
SAGE Publications Inc.
2019-01-01