وثيقة
Investigating the factors affecting m-commerce adoption aming conumers in Oman : an extension of utaut2 eith trust and perceived convenience.
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2018
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
As the adoption of e-commerce in general and mobile commerce in particular is emerging in the Omani market, factors affecting such adoption are very important to investigate and analyze to be able to understand consumer behaviors. This research aims at studying the factors affecting consumer's adoption of mobile commerce in the context of Omani market. The study utilizes the second version of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT2) as the basic model. The model is extended with Trust and Perceived Convenience constructs adopted from previous studies. Few studies used UTAUT/UTAUT2 to study mobile commerce adoption in Oman and no.previous study attempted to investigate perceived convenience construct for the same context. Hence, this study attempts to address these gaps and contribute to the research field by extending UTAUT2 with additional constructs within the context of mobile commerce in Oman.
The study plan includes multiple objectives. First, identifying the factors affecting behavioral intentions to adopt mobile cominerce among consumers in Oman. Second, --validating UTAUT2 for predicting consumer adoption of m-commerce in the context of Oman population and discovering. Third, testing new constructs that extend the UTAUT2 model to help further explain the factors influencing consumer behavioral intentions to use m-commerce in Oman based on past researches.
The research is based on quantitative analysis of users' responses to the survey questions. A questionnaire was distributed, and responses were collected from 454 respondents. Data was analyzed using structural equation modeling techniques to ideritify the key determinants of behavioral intention to use inobile commerce among consumers in Oman. The research findings reveal that only perceived convenience, perforinance expectancy, habit, social influence and trust were found to have significant influence on behavioral intention to use mobile commerce among respondents. Effort expectancy, hedonic motivations and price value. were found insignificant factors for the adoption of mobile commerce. Based on the findings, the study provides theoretical reflections on the mobile commerce maturity as a technology and the emergence of mobile commerce as an important marketing channel. The study also demonstrates practical implications regarding.convenience, social and cultural aspects, and business offerings from the point of view of marketing efforts.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
بينما يبدأ التسوق الإلكتروني بشكل عام والتسوق عبر الهاتف النقال بشكل خاص بالنشوء في السوق العماني، تصبح العوامل التي تؤثر في تبني هذه التقنية مهمة جدا للفحص والتحليل من أجل تعزيز فهم سلوك المستهلكين. يهدف هذا البحث إلى دراسة العوامل التي تؤثر في تبني المستهلكين التسوق عبر الهاتف النقال في السوق العماني تستخدم الدراسة النسخة الثانية من النظرية الموحدة لقبول واستخدام التقنية UTAUT2 كنموذج أساسي، تم تعزيزه بإضافة عاملي الثقة والملائمة المحركة المستمدة من دراسات سابقة دراسبات قليلة استخدمت UTAUT / UTAT2 من أجل دراسة تبني استخدام التسوق عبر الهاتف النقال في عمان، ولا توجد دراسة سابقة لفحص عامل الموائمة المعركة ضمن نفس السياق. وعليه، فإن هذه الدراسة تحاول شد هذه الفجوات والمساهمة في الحقل البجلي من خلال تعزيز النظرية بعوامل إضافية ضمن سياق التښوق عبر الهاتف النقال في عمان. تتضمن الدرامية عدة أهداف. أولا، استكشاف العوامل المؤثرة في النوايا السلوكية لتبني استخدام التسوق عبر الهاتف النقال في عمان. ثانيا، التحقق من قدرة النموذج الأساسي على التنبؤ بتبني المستهلك لاستخدام التسوق الإلكتروني عبر الهاتف النقال في عمان. ثالثا، استكشاف واختبار العوامل الجديدة التي تم إضافتها إلى النموذج الأساسي وذلك لتعزيز فهم العوامل التي تؤثر في النوايا السلوكية للمستهلكين لاستخدام التسوق عبر الهاتف النقال يتبنى البحث التحليل الكمي بناء على معطيات ردود المستخدمين على الاستبيان: تم توزيع الاستبانة وجمع البيانات من 454 مشاركة. تم تحليل البيانات باستخدام نمذجة المعادلات الهيكلية (SEM) لتعيين المحددات الرئيسية للنوايا السلوكية لاستخدام التسوق عبر الهاتف النقال من قبل المستهلكين في غفان توضح مخرجات البحث أن الملائمة المدركة، والأداء المتوقع، والتعود، والتأثير الاجتماعي والثقة عوامل لديها تأثير دال إحصائيا على النوايا السلوكية للمستهلكين. لاستخدام التسوق عبر الهاتف النقال. من جانب آخر، اتضح أن الجهد المتوقع، ودوافع المتعة والقيمة السعرية لم يكن لها تأثير بأن إحضائية لتبني استخدام التسوق عبر الهاتف النقال. بناء على النتائج، تقدم الدراسة تأملات نظرية حول نضج مفهوم التسوق عبر الهاتف النقال كتقنية ونشوء التسوق عبر الهاتف النقال كقناة تسويقية مهمة تستعرض الدراسة كذلك الجوانب التطبيقية فيما يتعلق بالملائمة المدركة والجوانب الاجتماعية والثقافية، والعروض التجارية من وجهة نظر الجهود التسويقية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية