وثيقة
خصائص مضمون البودكاست العماني ومتطلبات إنتاجه : دراسة تحليلية خلال عام2021م.
عناوين أخرى
An Analytical Study on Omani Podcast content characteristics and production requirements during 2021
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The current study aims to identify and analyze the Omani podcasts by examining the
characteristics of its content, the podcast production requirements. The study also highlights
the significant role of advertising on helping the podcast to achieve sustainability and the main
challenges that this industry faces in the Sultanate of Oman. In this study, a sample of 28
episodes of 7 Omani podcast programs has been analyzed. The study used the content analysis
tool and semi-directed interviews which have been made with the founders of the selected
podcasts, where 7 founders were interviewed, with one respondent from each podcast.
The study reveals that the general social issues are the most prominent issues treated in the
selected podcast episodes, and notably awareness-raising and education were the most
highlighted topics discussed in the selected podcasts. The findings also show that experts were
guests hosted in the talk shows, interestingly most of them are males. The sample podcast
episodes mainly relied on music as a mean to effectively support the content delivered. dialogue
and direct speech were widely used as a form of conversation and discussion, in addition to
that the emotional appeal prevailed over arguments and proofs as a persuasive method used in
discussions.
The study reveals that the costs of producing podcast episodes ranged between 100-750 OMR
per episode, and most of podcast programs did not receive any funding or financial support,
except a few of them.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
سعت هذه الدراسة إلى التعرف على البودكاست العماني من خلال البحث في خصائص محتواه، ومتطلبات إنتاجه، والاشكال والاساليب الفنية المطبقة فيه، ودور الاعلان في تحقيق استدامته، والتحديات التي تواجه هذه الصناعة في سلطنة عمان وذلك من خلال تحليل عينة قصدية قوامها 28 حلقة من 7 برامج بودكاست محلية منوعة. اعتمدت الدراسة على أداة تحليل المحتوى إلى جانب أداة المقابلة شبه المقننة مع مؤسسي برامج البودكاست السبعة، حيث تمت مقابلة 7 مؤسسين بواقع مبحوث واحد من كل بودكاست . خلصت نتائج الدراسة إلى أن أبرز القضايا المطروحة في حلقات البودكاست في العينة المدروسة هي قضايا عامة ذات طابع اجتماعي، وأن أبرز الوظائف الاعلامية التي يؤديها مضمون البودكاست هي التعليم والتثقيف، وأن أغلب الشخصيات المستضافة في البرامج الحوارية هم من المختصين، ومعظمهم ا ذكور. واعتمدت حلقات العينة على الموسيقى بشكل رئيس باعتبارها شكالا مساند ا للمحتوى، وتفوق ظهور والحديث المباشر معا مستخدمة في حلقات العينة، وغلب ظهور أسلوب اقالبي الحوار كقوالب حديث الاستمالة العاطفية على الحجج والب ارهين، كأسلوب إقناعي متبع في الحديث ضمن حلقات العينة. كما كشفت نتائج الدراسة عن تفاوت تكاليف إنتاج حلقات البودكاست ضمن نطاق العينة بين 100إلى 750 ريالا للحلقة الواحدة، وأن معظم برامج البودكاست ضمن نطاق العينة لا تتلق تمويلا أو دعماً ماليا باستثناء عدد قليل منها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية