وثيقة
معارف معلمي العلوم و اتجاهاتهم و سلوكاتهم نحو قضايا التنمية المستدامة
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2012
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
this study aimed to investigate the knowledge, attitudes and practices of Omani science teachers towards sustainable development issues (climate changes, energy sources & biodiversity) and their relation to gender. The study population was all science teachers on the provinces of North Batinah and North Sharqiah for the year (2011/ 2012), while the study sample consisted of ale and female teachers. For the purposes of the study, and answering its questions, the researcher constructed three instruments: a knowledge test consisting of (27) items, attitudes scale consisting of (30) items, and practices' scale consisting of (12) items. The validity of the instruments was verified by a panel of (11) judges, while their reliabilities were calculated using Cronbach-Alpha coefficient of internal consistency. It was found to be (0.82) for the test, (0.95) for the attitudes scale, and (0.83) for the practices scale which indicates suitability of the three instruments for the study purposes. The results of the study revealed low level of science teachers' knowledge of sustainable development issues (M% = 52.74), positive attitudes towards them (M. = 4.17), and good practices concerning these issues (M = 2.85). Results revealed also there were significant differences (a = 0.05) in teachers' Knowledge and attitudes with respect to gender in favor of female teachers, while there was no significant difference (a = 0.05) in teachers' practices with respect to gender. Accordingly, the researcher suggests further studies and recommends enhancing teachers' knowledge of sustainable development issues.
الوصف
رسالة جامعية
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن معارف معلمي العلوم واتجاهاتهم وسلوكاتهم فيما يتعلق بقضايا التنمية المستدامة (التغيرات المناخية، ومصادر الطاقة، والتنوع الأحيائي) وتعرف وجود الاختلاف من عدمه في معارف هؤلاء المعلمين واتجاهاتهم وسلوكاتهم باختلاف النوع. تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي العلوم للحلقة الثانية في محافظتي شمال الباطنة وشمال الشرقية للعام الدراسي (۲۰۱۱/ ۲۰۱۲)، أما عينة الدراسة فقد تكونت من (۳۰۱) معلما ومعلمة. ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن أسئلتها قام الباحث بأعداد ثلاث أدوات هي: اختبار معارف مكون من (۲۷) مفردة، ومقياس اتجاهات مكون من (۳۰) عبارة، ومقياس سلوك مكون من (۱۲) عبارة. وتم التحقق من صدق الأدوات بعرضها على (۱۱) محکما، بينما تم حساب ثبات الأدوات باستخدام معادلة ألفا كرونباخ للاتساق الداخلي حيث بلغ معامل الثبات للاختبار (۰٫۸۲) ومعامل الثبات لمقياس الاتجاه (۰٫۹۰)، ومعامل الثبات لمقياس السلوك (۰٫۸۳). أشارت نتائج الدراسة إلى تدني معارف معلمي العلوم فيما يتعلق بقضايا التنمية المستدامة التغيرات المناخية، ومصادر الطاقة، والتنوع الأحيائي) بنسبة مئوية المتوسط الحسابي بلغت ( 74.2%)، وإتجاهات موجبة مرتفعة نحو تلك القضايا بمتوسط حسابي ( 4.17) ، أما سلوكاتهم جاءت مقبولة بدرجة كبيرة فيما يتعلق بتلك القضايا بمتوسط حسابي ( 2.80)). كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۵) بين المتوسطات الحسابية المعلمي العلوم في اختبار المعارف ومقياس الاتجاهات يعزى للنوع لصالح الإناث، بينما لم يكن هناك فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( )0.05) بين المتوسطات الحسابية لمعلمي العلوم في مقياس السلوك يعزى للنوع. وفي ضوء نتائج الدراسة اقترح الباحث بعض البحوث، وأوصى بضرورة العمل على رفع معارف معلمي العلوم بقضايا التنمية المستدامة سواء قبل الخدمة أو في أثناء الخدمة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية