وثيقة
مدى ممارسة معلمي الدراسات الاجتماعية الأوائل للمهام الإشرافية من وجهة نظر مشرفي المادة و معلميها.
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2007
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The study aims to investigate the extent by which social studies senior teachers practice their supervision duties as perceived by educational supervisors and teachers. In addition, the current study seeks to identify any variations in the sample perceptions that may be attributed to gender or job level. In order to achieve the objectives of the study, the researcher formulated a questionnaire that consists of 34 items covering 7 different supervision dimensions. These dimensions are school environment and local community, assessment and examinations, professional development, field follow-up, planning, curriculum and training. A total of 116 dies teachers and 56 educational supervisors (history and geography) participated in the questionnaire of this study from all the educational regions in Oman. The researcher used descriptive approach in this study. The result of the study can be summarized as follows:
1) According to the educational supervisors and teachers the degree of the practice of the seven supervision dimensions are in the following descending order; school environment and local community, assessinent and examinations, professional development, field follow-up, planning, curriculum and training 2) On the gender factor, on all the seven supervision dimensions, there is a
statistical significant difference at the level of a = 0.05 in the mean perceptions of the educational supervisors and teachers. The differenceis in favor of the female. 3) There is a significant statistical difference at the level of a= 0.05 in the mean perceptions of the educational supervisors and teachers attributable to the job level in the following supervision dimensions; planning, curriculum, professional development, assessment and examinations, school environment and local community. 4) There is no statically significant difference at the level of a = 0.05 in the mean perceptions of the educational supervisors and teachers on the follow up and training that can be attributed to job level. On the view of these results, the study proposes a list of suggestions and recommendations that may help to improve the role of the senior teachers.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى مدى ممارسة معلمي الدراسات الاجتماعية الأوائل للمهام الإشرافية من وجهة نظر مشرفي المادة ومعلميها، بالإضافة إلى تعرف أثر متغيرات الجنس)، والوظيفة)، على تقديرات مشرفي ومعلمي الدراسات الاجتماعية لممارسة المهام الإشرافية . ولتحقيق أهداف الدراسة ، قامت الباحثة بإعداد استبانه تكونت من (۶۳) فقرة موزعة على سبعة مجالات ، ثم تطبيقها على عينة الدراسة التي تكونت من (۱۱۹) معلما ومعلمة و(56) مشرفا ومشرفة تربوية ممن يشرفون على مادة الدراسات الاجتماعية
تاریخ، جغرافيا ) بوزارة التربية والتعليم ودوائر الإشراف بالمناطق التعليمية بالسلطنة ،
وقد طبقت الباحثة المنهج الوصفي في الدراسة . توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:۔ جاءت مجالات المهام الإشرافية في الدراسة حسب تقديرات المشرفين التربويين والمعلمين مرتبة تنازليا كالتالي:. ١. البيئة المدرسية والمجتمع المحلي ، التقويم والاختبارات ، النمو المهني ، المتابعة الميدانية، التخطيط، المناهج ، التدريب ۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات المشرفين والمعلمين لجميع المجالات السبعة تعزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث .
٣. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (d= 0 . 05) بين متوسط تقديرات المشرفين والمعلمين في المجالات التالية: التخطيط، المناهج ، النمو المهني ، التقويم والاختبارات ، البيئة المدرسية والمجتمع المحلي . تعزي لمتغير الوظيفة . 4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات المشرفين والمعلمين المجالات المتابعة الميدانية ، والتدريب تعزي لمتغير الوظيفة.
وفي ضوء نتائج الدراسة خرجت الباحثة بمجموعة من التوصيات والمقترحات .
تاریخ، جغرافيا ) بوزارة التربية والتعليم ودوائر الإشراف بالمناطق التعليمية بالسلطنة ،
وقد طبقت الباحثة المنهج الوصفي في الدراسة . توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:۔ جاءت مجالات المهام الإشرافية في الدراسة حسب تقديرات المشرفين التربويين والمعلمين مرتبة تنازليا كالتالي:. ١. البيئة المدرسية والمجتمع المحلي ، التقويم والاختبارات ، النمو المهني ، المتابعة الميدانية، التخطيط، المناهج ، التدريب ۲. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات المشرفين والمعلمين لجميع المجالات السبعة تعزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث .
٣. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (d= 0 . 05) بين متوسط تقديرات المشرفين والمعلمين في المجالات التالية: التخطيط، المناهج ، النمو المهني ، التقويم والاختبارات ، البيئة المدرسية والمجتمع المحلي . تعزي لمتغير الوظيفة . 4. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a=۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات المشرفين والمعلمين المجالات المتابعة الميدانية ، والتدريب تعزي لمتغير الوظيفة.
وفي ضوء نتائج الدراسة خرجت الباحثة بمجموعة من التوصيات والمقترحات .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية