وثيقة

‫مدى ممارسة معلمي العلوم الاوائل لمهامهم الاشرافية من وجهة نظرهم و نظر معلمي العلوم‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2007
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at investigating the degree of supervision practice of senior science teachers, from senior science teacher and junior science teacher's point of view with respect to gender and teacher level(senior and junior). answering the questions of the study, I have searched for and analyzed the supervisors' roles and senior teachers' tasks. Moreover, I have made two different questionnaires The First questionnaire is meant for senior science teachers and it consists of (59) items which have been categorized into five supervision domains. Also, it comprises (23) items that focus on the difficulties which senior science teachers encounter (while they practice their supervision tasks). These difficulties are classified into three domains. I have made sure that the questionnaire has met the essential tests requirements in terms of its validity and reliability. The second questionnaire is directed to junior science teachers and it consists of (53) items which have been divided into four supervision domains. Besides it is subjected to face validity and reliability of global tests. This study has been applied to science teachers (senior and junior) in cycle two schools of basic education in Al- Batinah North and Al Batinah South. For the first questionnaire, purposive sample consisting of(28) male and(22) female senior science teachers was selected. For the second questionnaire ,Purposive sample consisting of (96) male and (90) female senior science teachers was selected, The results revealed that: - Senior science teachers stated that they practice some of their supervision tasks highly and they perform most of their supervision tasks moderately. A statistically significant differences were not found among the senior science teachers and junior science teacher's point of view to the degree of practice of senior science teacher of their supervision tasks attributed to the teacher level, Gender does not affect the senior teachers' performance when they practice their supervision tasks. From senior science teachers' points of view. Gender does not influence on the senior science teachers' accomplishment on (three) domains: science curricula and their teaching, Practical Follow-up, evaluation(assessment) and tests. Whereas gender affects on (one) domain which is professional development and training from junior science teachers' point of view. - Senior science teachers emphasis that they face some moderate difficulties when they practice their supervision tasks. The researcher recommend that more supervision practice for senior science teachers in the fields of professional development science curriculum and teaching is required and necessary.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة معلمي العلوم الأوائل لمهامهم الإشرافية من وجهة نظرهم ونظر معلمي العلوم في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي والتي تضم الصفوف من (۰-۱۰) ، وبيان أثر كل من الجنس، والدرجة الوظيفية للمعلمين ( معلم - معلم أول) في وجهات نظرهم حول مدى ممارسة معلمي العلوم الأوائل لدورهم الإشرافي وللإجابة عن أسئلة الدراسة ، تم دراسة وتحليل الأدبيات والدراسات السابقة في مجال دور المشرفين التربويين والمعلمين الأوائل ، وإعداد استبانتين : الأولى موجهة إلى معلمي العلوم الأوائل ضمت (59) فقرة، وصنفت إلى خمسة مجالات إشرافية و(۲۳) فقرة تمثل الصعوبات التي يواجهها معلمو العلوم الأوائل ، صنفت إلى ثلاثة مجالات، وتم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المتخصصين، كما تم التأكد من ثباتها من خلال حساب ثبات الاتساق الداخلي باستخدام معادلة (ألفا-کرونباخ)، حيث بلغ معامل الثبات الكلي لها (۹۱)، الاستبانة الثانية موجهة إلى معلمي العلوم ضمت (۵۳) فقرة، وصنفت إلى أربعة مجالات إشرافية ، وتم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المتخصصين، وتم التأكد من ثباتها من خلال حساب ثبات الاتساق الداخلي باستخدام معادلة ( ألفا- كرونباخ)، حيث بلغ معامل الثبات الكلي لها (۹۳) . وقد تألقت عينة الدراسة من (50) معلما ومعلمة علوم أوائل و(۱۸۹) معلما ومعلمة علوم في منطقتين تعليميتين بالسلطنة) هما الباطنة شمال والباطنة جنوب ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ما يلي: كانت درجة ممارسة معلمي العلوم الأوائل لمهامهم الإشرافية كبيرة في بعض ومتوسطة في الكثير من المهام الإشرافية المهام عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين تقديرات معلمي العلوم الأوائل ومعلمي العلوم حول درجة ممارسة معلمي العلوم الأوائل لمهامهم الإشرافية تعزي لمتغير الدرجة الوظيفية. عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين تقديرات المعلمين الأوائل لدرجة ممارسة مهامهم الإشرافية تعزي لمتغير الجنس.عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين تقديرات معلمي العلوم حول مدى ممارسة معلمي العلوم الأوائل لمهامهم الإشرافية تعزي لمتغير جنس معلمي العلوم في ثلاث مجالات وهي مناهج العلوم وتدريسها، والمتابعة الميدانية، و التقويم والاختبارات، بينما وجدت فروق دالة إحصائيا لمتغير جنس معلمي العلوم في مجال واحد فقط هو التدريب والنمو المهني. ٥- وجود درجة صعوبة متوسطة يواجهها معلمو العلوم الأوائل عند تأدية مهامهم الإشرافية. وقد أوصى الباحث بأن يعطى معلمو العلوم الأوائل دورا أكبر لمجالات: التدريب والنمو المهني ومناهج العلوم وتدريسها عند ممارستهم لمهامهم الإشرافية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
1
الحسني, سلطان بن سيف بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
1
الحبسية, مياء بنت سيف بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫البحراني،, عبد المجيد بن حسين بن محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الجابري, ذبيان بن صالح بن علي.
جامعة نزوى
2019