وثيقة
مدى تضمن محتوى كتب التربية الإسلامية في التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان مفاهيم التربية الصحية المتعلقة بحفظ النفس.
عناوين أخرى
The Extent to Which Islamic Education Textbooks of Post-basic Education in the Sultanate of Oman Include concepts of healthy education Related to Self-preservation
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The study aimed at identifying the extent to which Islamic education
textbooks of post-basic education in both academic semesters in Oman,
include healthy concepts related to self-preservation as one of the Islamic
law objectives by answering the following questions:
1. To what extent does the content of the two Islamic education
textbooks of post-basic education in Oman include concepts of healthy
education related to self-preservation?
2. Considering the school grade, how are the concepts of healthy
education of self-preservation distributed according to their frequency
in the content of the two Islamic education textbooks of post-basic
education in Oman
3. Considering the six areas of healthy education, how are the concepts
of healthy education of self-preservation distributed according to their
frequency in the content of the two Islamic education textbooks of
post-basic education in Oman?
To achieve the study aims, the researcher followed the descriptive and
analytical approach, and prepared a list of (37) healthy concepts related to
self-preservation. The validity of the list was verified by presenting it to a
group of (22) arbitrators, and transforming it into an analysis card to reveal
the extent to which the targeted content include those concepts. The stability
was (0.82). After application and data collection, the researcher statistically
analyzed the data, and reached several results, the most important of which
are:
The concept of (social communication) obtained the highest frequency
in the two target approaches.
The Islamic education textbook of the 11th grade contained the largest
number of frequencies compared to the 12th grade.
(Psychological health) was at the first rank among six areas of health
education.
Based on the study findings, it is recommended to focus on concepts that
were less available during the curriculum development, and that concepts of
healthy education related to self-preservation should be included in Islamic
education textbooks for post-basic education. The researcher suggested
conducting a study that aims at identifying the extent to which post-basic
education students acquire the concepts of healthy education included in this
study.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تعرف مدم تضـ ـ ـمن محتوم كتابي التربية الإسلامية في التعليم ما بعد الأسـاسـي بجزأيهما الأول والثاني في سـلطنة عمان مفاهيم التربية الصـحية المتعلقة بحفظ النفس من خالل الأجابة عن الأسئلة الأتية: .2 ما مدم تضـ ـمن محتوم كتابي التربية الإسلامية للتعليم ما بعد الأسـ ـاسـ ـي في سـ ـلطنة عمان مفاهيم التربية الصحية المتعلقة بحفظ النفس؟ ًقـا لتك ار ارتهـا في محتوم كتـابي .5 كيف تتوزع مفـاهيم التربيـة الصــــــــحيـة المتعلقـة بحفظ النفس وف التربية الأسالمية للتعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان بالنظر إلى الصف الدر اسي؟ ًقـا لتك ار ارتهـا في محتوم كتـابي .3 كيف تتوزع مفـاهيم التربيـة الصــــــــحيـة المتعلقـة بحفظ النفس وف التربية الأسـالمية للتعليم ما بعد الأسـاسـي في سلطنة عمان في ضوء مجالأت التربية الصحية الستة؟ ولتحقيق أهداف الدراســة اســـتخدمت الباحثة المنهج الوصـــفي التحليلي، وأعدت قائمة بمفاهيم التربية الصـحية المتعلقة بحفظ النفس، مكونة من )33 ا، و ً ( مفهوم قد تم التأكد من صدق القائمة بعرضـــــــها على مجموعة من المحكمين بل عددهم )55 ا، ً ( محكم ثم تم تحويل القائمة لبطاقة تحليل، وقد بلغت نسبة ثبات تلك البطاقة )2.25(، ومن أبرز النتائج التي تم التوصل إليها: - أن مفهوم )التواصل الأجتماعي( حصل على أعلى التكرارات في المنهجين المستهدفين. - أ َّن كتاب التربية الأسـالمية للصـف الحادي عشر احتوم على العدد الأكبر من التكرارات مقارنة بكتاب التربية الأسالمية للصف الثاني عشر. - أن مجال (الصحة النفسية) حل بالمرتبة الأولى من بين مجالأت التربية الصحية الستة. ارسـة من نتائج أوصـت وفي ضـوء ما توصـلت إليه الد بالتركيز على المفاهيم التي قل تو افرها ارسـية أثناء تطوير المقر ارت الد ، و ضــرورة تضــمين مفاهيم التربية الصــحية المتعلقة بحفظ النفس في كتب التربية الإسلامية للتعليم ما بعد الأســـاســـي، واقترحت الباحثة إجراء دراســـة تهدف إلى تعرف مدم اكتســــاب طالب التعليم ما بعد الأســــاســــي لمفاهيم التربية الصــــحية الواردة في هذ الدراسة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية