وثيقة

مدى تضمين مفاهيم العلاقات الدولية في مناهج الدراسات الاجتماعية للصفوف (5-12) بسلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
Abstract The extent of including Concepts of International Relations in the Social Studies curricula for Grades (5-12) in the Sultanate of Oman The study aimed at uncovering the extent to which the concepts of international relations were included in the social studies curricula for grades (5-12) in Oman. To answer the study questions, the researcher prepared a list of the concepts of international relations that should be included in the curricula of social studies based on the previous studies on political concepts and educational literature. The list was validated by specialized referess. The final version of the list included (36) concepts, distributed over sex domains: International community, International Rejeem, International Law, International Information and Communication Technology, International Corpooration and International Issues. The study sample included the social studies curriculum document and social studies textbooks for grades (5-12.( The researcher analyzed the content of the social studies curricula (document and textbooks) in the light of international relations concept's list, using Content Analysis technique; with the idea as a unit of analysis. To verify the stability of the card content analysis curriculum was done in two ways: the first through the agreement of analysts, and the second consistency over time (analysis and return). The findings of the study were as follows: 1. The curricula of social studies (document and textbooks) was (29.10%) in the International Cooperation, (25.42%) in the International Community and (20.65%) in the International Rejeem, with a combined frequency of (75.14%) of the total frequency, while the domains of: International Information and Communication Technology, International Law and International Issues did not get the proper coverage in the all social studies curricula. 2. There are (20) concepts of international relations not included in the document, while in contrast, (5) concepts were not included in the textbooks of grades (5-12) out of (36) concepts. Indicating a missing link between the document and textbooks, which was supposed to reflect the document. 3. There is agreement between the document and textbooks not to include five concepts: mass media, digital communications, cyberspace and cybersecurity, digital diplomacy and social media, violence, terrorism, organized crime and weapons of mass destruction. 4. There is a variance of the inclusion of concepts of international relations according to grades. The 12th grade ranked first in the ranks of international relations concepts, and the sixth grade ranked last in the lowest grades to include the concepts of international relations. In the light of those findings, the study proposed several recommendations concerning the inclusion of the following domains: the concepts of international information and communication technology, the concepts of international law and the concepts of international issues in the curricula of social studies.
الوصف
ي، 161 ورقة :‏ ‏جداول
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى تضمين مفاهيم العلاقات الدولية في مناهج الدراسات الاجتماعية للصفوف من (۰-۱۲) بسلطنة عمان، وللإجابة عن أسئلة الدراسة، أعد الباحث قائمة بمفاهيم العلاقات الدولية التي ينبغي تضمينها في مناهج الدراسات الاجتماعية بالرجوع إلى الأدب التربوي والدراسات السابقة، وتم التحقق من الصدق " الظاهري للأداة عن طريق عرضها على عدد من المحكمين، واشتملت الصورة النهائية للقائمة على (۳۶) مفهومة، موزعة على ستة مجالات، وهي: مجال المجتمع الدولي، ومجال النظام الدولي، ومجال القانون الدولي، ومجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الدولية، ومجال التعاون الدولي، وأخيرا مجال القضايا الدولية.
وقام الباحث بتحليل محتوى عينة الدراسة وهي مناهج الدراسات الاجتماعية (الوثيقة والكتب الدراسية للصفوف من (5-۱۲) في ضوء قائمة مفاهيم العلاقات الدولية، واستخدمت الفكرة كوحدة لتحليل محتوى العينة، ومن أجل التحقق من ثبات التحليل تم ذلك بطريقتين: الأولى من خلال اتفاق المحللين، والثانية الاتساق عبر الزمن التحليل واعادته).
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، اهمها ما يلي:
1- كانت أعلى نسبة تضمين لمجالات العلاقات الدولية في الوثيقة والكتب الدراسية هو ( 29,10 ٪) في مجال التعاون الدولي، و(25,42 ٪ ) في مجال المجتمع الدولي، و( 20,65 ٪) في مجال النظام الدولي، على الترتيب، بينما حصل مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الدولية، ومجال القانون الدولي، ومجال القضايا الدولية، على أقل المجالات في نسبة التضمين في جميع المناهج الدراسية.
2- هناك (۲۰) مفهوما من مفاهيم العلاقات الدولية لم يتم تضمينهم في الوثيقة، بينما في المقابل لم يتم تضمين (5) مفاهيم فقط في الكتب الدراسية للصفوف من (5-12)، من أصل (36) مفهومة.
۳- هناك اتفاق بين الوثيقة والكتب الدراسية في عدم تضمينهم لخمسة مفاهيم وهي: الإعلام الجماهيري، والاتصالات الرقمية، والفضاء الإلكتروني والأمن السيبراني، والديبلوماسية الرقمية ووسائل التواصل الاجتماعي، والعنف والإرهاب والجريمة المنظمة، وأسلحة الدمار الشامل.
4- وجود تفاوت في تضمين مفاهيم العلاقات الدولية بين الصفوف، إذ حصل الصف الثاني عشر على المرتبة الأولى الأكثر الصفوف تضمينة لمفاهيم العلاقات الدولية، وحصل الصف السادس على المرتبة الأخيرة في أقل الصفوف تضمينة لمفاهيم العلاقات الدولية.
وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة عددا من التوصيات، منها ضرورة تضمین مفاهيم تكنولوجيا المعلومات والاتصالات الدولية، ومفاهيم القانون الدولي، ومفاهيم القضايا الدولية في مناهج الدراسات الاجتماعية، وضرورة التحديث المستمر للمفاهيم الموجودة في مناهج الدراسات الأجتماعية المتعلقة بالعلاقات الدولية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس المؤلف

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
بلقزيز, عبد الإله.
جريدة عمان.
2022-12-29
مقالات الدوريات
0
0
الشيخ, محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
مقالات الدوريات
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2016-10
مقالات الدوريات
2
1
الهنائي, عبد الملك بن عبد الله.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والإعلان.
2003
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
‫الشعيلي،, علي بن سليمان بن طالب.‬
جامعة السلطان قابوس
2018