وثيقة

‫مدى تضمين مجالات البعد البيئي للتنمية المستدامة في كتب العلوم للصفوف (5-10) في سلطنة عمان

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at identifying the extent to which the environmental dimension of sustainable development is included in the science books of the second cycle (5-10) of the basic education in the Sultanate of Oman. To achieve this goal, the study tool was designed as a tool for analyzing the content of science books in light of five domains of environmental dimension of sustainable development: environmental pollution and controlling it, air protection, water protection, soil protection and sound management of the environment. Forty indicators are within these domains. To verify the validity of the content of the study tool, it was presented to a number of specialists in the field of science education and sustainable development, and was confirmed by the use of the equation "Kaba" between the two persons who analyzed the content, where it reached (92.5%), which is suitable for the purpose of analysis. The results of the study indicated that the extent of the environmental dimension of sustainable development in the science books for grades (5-10) of the basic education was different. The results showed that the contents of the analyzed books in general dealt with all five main domains of the environmental dimension of sustainable development included in the study tool, which was 100%. The seventh grade book included most of the domains, where all the five main domains dealt with 22%, followed by the tenth grade book by 20%, followed by the eighth grade book with 18.9% followed by the sixth grade book (14.9%), then the ninth grade book by percentage of (8%), and finally the fifth grade book (4.9%). The study recommended that the domains related to water protection, air protection and soil protection should be included more in the curriculum, which did not appear significantly in the analyzed books due to their deep role in achieving sustainable development in the Sultanate of Oman.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مدى تضمين مجالات البعد البيئي للتنمية المستدامة في كتب العلوم للحلقة الثانية (ه - ۱۰) من التعليم الأساسي بسلطنة عمان. ولتحقيق هذا الهدف تم تصميم أداة الدراسة وهي عبارة عن بطاقة تحليل محتوى كتب العلوم في ضوء خمسة من مجالات البعد البيئي التنمية المستدامة وهي: التلوث البيئي والسيطرة عليه، حماية الهواء، حماية الماء، حماية التربة والإدارة السليمة للبيئة، اندرج تحتها 40 مؤشرا. للتحقق من صدق محتوى أداة الدراسة تم عرضها على عدد من ذوي الاختصاص في مجال تدريس العلوم والتنمية المستدامة، كما تم التأكد من ثباتها باستخدام معادلة كابا" بين المحللتين، حيث بلغ (92.5%) مما يعد مناسبا لغرض التحليل. وقد أظهرت نتائج الدراسة تفاوت مدى تضمن مجالات البعد البيئي التنمية المستدامة في كتب العلوم للصفوف (۵ - ۱۰) من التعليم الأساسي، حيث بينت النتائج تناول محتوى الكتب المحالة بشكل عام كل المجالات الرئيسة الخمسة للبعد البيئي للتنمية المستدامة المتضمنة في أداة الدراسة، أي بنسبة ۱۰۰%، وتوزعت مجالات البعد البيئي للتنمية المستدامة على الصفوف الستة مرتبة تنازليا وفق نسب تتناولها على النحو الآتي: الصف السابع (۲۲%)، الصف العاشر (۲۰%)، الصف الثامن ( % ۱۸٫۹)، الصف السادس (۱۶٫۹%)، الصف التاسع (8%)، وأخيرا كتاب الصف الخامس بنسبة 4٫9.% وأوصت الدراسة زيادة تضمین المجالات المتعلقة بحماية الماء وحماية الهواء وحماية التربة في المناهج الدراسية والتي لم تظهر بشكل كبير في الكتب المحللة، نظرا لدورها العميق في تحقيق التنمية المستدامة في سلطنة عمان
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
مؤتمرات وورش عمل
4
0
يونس, منى.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2022-02
مؤتمرات وورش عمل
3
1
العلوية, سلمى بنت علي.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2022-02
مؤتمرات وورش عمل
6
0
بوشربط, خديجة.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2022-02
مقالات الدوريات
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
مقالات الدوريات
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31