وثيقة

Metaliteracy teaching practices among Omani math, science and IT teachers.

المصدر
Doctoral dissertation
عناوين أخرى
مستوى الكفایات المھنیة لمعلمي مواد (العلوم، والریاضیات، وتقنیة المعلومات) العمانیین وطرق ممارستھم لھا في التعلیم
الدولة
Oman
مكان النشر
Muscat
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2024
اللغة
الأنجليزية
نوع الرسالة الجامعية
Doctoral dissertation
الملخص الإنجليزي
This study assesses Omani teachers across three subject areas—math, science and IT—that practice metaliteracy in their teaching. In addition, it identifies differences between teachers based on their gender, experience, educational level and the impact of their training as it pertains to metaliteracy goals and objectives. This study employs a mixed-methods approach, leveraging both quantitative and qualitative methods in its sequential explanatory design. This study’s sample comprises 540 teachers from across the Sultanate of Oman, with each governorate represented. Additionally, a total of 16 interviews were conducted with teachers from one of the three considered subject areas. This research has both theoretical and practical value. Its theoretical value is most apparent in the fact that the metaliteracy framework functions as a definition of information literacy with a particular focus on metacognition. Its practical value lies in its provision of a metaliteracy framework that can be tailored to teachers’ actual practices and perspectives as well as its proposal of a training programme for relevant stakeholders. However, the main finding of this study is that overall teaching practices pertaining to metaliteracy among math, science and IT teachers are substantial. However, there are some significant differences between them based on the aforementioned factors as well as their different communities of practice, wherein they exchange their knowledge and tendencies. Ultimately, this study recommends that the Ministry of Education collaborate with local and international universities and other educational institutions that specialize in information literacy and similar concepts in order to exchange knowledge and resources and to develop best practices in metaliteracy, especially in terms of training.
الملخص العربي
ھدفت ھذه الدراسة إلى تبین مستوى الكفايات المهنية لمعلمي مواد (العلوم والرياضيات و تقنية المعلومات) العمانيين وطرق ممارستهم لھا في التعلیم ً بناء على عدد من المتغیرات الديمغرافية المختلفة هي: الجنس والتخصص وسنوات الخبرة، والدورات التدريبية التي تلقاھا المعلمون، غضافة إلى هذا هدفت الدراسة، إلى التعرف على الفروق بین المعلمین حسب المتغیرات الآنفة الذكر. وظفت الدراسة المنهج المختلط أو المزجي من خلال تطبیق كل من الأسالیب الكمیة والنوعية باتباع التصميم التتابعي التفسيري. وبلغت العینة الإجمالیة لھذه الدراسة 540 معلماً ومعلمة من جميع محافظات سلطنة عمان مع 16 معلما من مختلف المواد الثلاث ّ (العلوم، والریاضیات، وتقنیة المعلومات) وقد وظفت الدراسة إطاراً مفهومياً جديدا يركز على الإدراك (metacognition (ِ ًبغرض التعريف بالكفايات المهنية وممارسات المعلمين لها في الواقع. وتتمثل القيمة العملیة لهذه الدراسة في توفیر إطار نظري وعملي بناء على ممارساتھم الفعلیة ووجهات نظرهم واقتراح برنامج تدریبي لأصحاب العلاقة ّ للتنفیذ بناء على الاحتیاج الفعلي للمعلمين .
خلصت ھذه الدّراسة إلى نتیجة رئيسة تركز على أن الممارسات العامة المتعلقة بممارسة الكفايات المهنية لمدرسي العلوم والرياضيات وتقنية المعلومات مرتفعة. ومع ذلك، توجد بعض الاختلافات بينهم حسب الجنس والمستوى التعليمي والتدريب المتعلق بأهداف وغايات الكفايات المهنية حسب النموذج المصمم في الدراسة. بينما لا يوجد فرق حسب سنوات الخبرة حيث لدى المعلمين مجتمعات مختلفة من الممارسة ويتشاركون معارفهم امن خلال دورات تدريب قصيرة في كل مدرسة يمكن أن يحضرها جميع في المدارس.
وأوصت هذه الدراسة وزارة التربية والتعليم بالتعاون مع الجامعات والمؤسسات التعليمية المحلية والدولية المتخصصة في الكفايات المهنية والمفاهيم ذات الصلة لتبادل الخبرات المختلفة ووضع خطط عمل للتدريب على أفضل الممارسات في مجال الكفايات المهنية، بالإضافة إلى هذا تفتح هذه الدراسة البحث للمتخصصين للنظر في مدى ممارسة الكفايات المهنية من جوانب أخرى متعلقة بالمعلمين والطلاب أو معلمي مواد أخرى لم تشملها الدراسة التي بين أيدينا.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
Al-Jabriyah, Mahfouda Juma Hamed.
Society for Research and Knowledge Management.
2018-05-01
مؤتمرات وورش عمل
0
0
Al-Ghanabousi, Nasser Salim.
Elsevier.
2010-02
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Malkiyah, Rahma Khamis Abdullah.
Sultan Qaboos University.
2021