وثيقة

‫مهارات حل المسائل الفيزيائية القائمة على الرسوم البيانية لدى طلبة الصف الحادي عشر و قدراتهم المكانية

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to reveal the skills of physics problem solving - based on graphs with grade 11" students and their spatial abilities. The study sample consists of (277) students including males and females in south Batinah education and enrolled in 2012/2013 academic year. To achieve the goals of the study, the researcher applied a test of skills of physics problem solving - based on graphs after it was judged and it's reliability coefficient alpha cornbach was found to be (0.83). A translated spatial ability test, (Spatial Orientation: Card Rotation Test, Issued by the center of educational testing service- CETS) was used in this study with an alpha cornbach reliability coefficient of (0.87). The researcher used "Thinking aloud – protocols to triangulate the results, when conducting individual interviews, with a reliability coefficient of (0.89), The mean, standard deviation and "t" test for one sample and two independent samples have been used and the result of the study indicated: There were statistically significance differences at (a = 0.05) between the standard mean and the actual mean of skills of physics problem solving - based on graphs test in favor of the standard mean in all skills (Interpretation, Transformation & Construction of graphs) as well as the total score of the test. The mean of the sample study in the spatial ability test was (42. 25) with a standard deviation of (28.02). There were statistically significance differences at (a = 0.05) between the mean scores of high spatial ability students and low spatial ability students in the skills of physics problem solving test based on graph in the total score and in all the three skills too, in favor of the high spatial ability students. There were statistically significance differences at (a = 0.05) between the mean score of males and females in the skills of physics problem solving - based on graphs test in the total score as well as in transforming and constructing skills in favor of females students, while there was no statistically significance difference between them in interpretation skill. In the light of these findings, the study concluded a number of recommendations, including the need to address the physics concepts through graphs more than it is currently in the physics' curricula, the need to intensify activities that develop spatial ability of the students to facilitate the absorption and reading of graphs and the need to conduct training workshops for physics teachers to develop their teaching skills in teaching graphs and how to overcome the difficulties students' face.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت الدراسة الكشف عن مهارات حل المسائل الفيزيائية القائمة على الرسوم البيانية لدى طلبة الصف الحادي عشر وقدراتهم المكانية، تكونت عينة الدراسة من (۲۷۷) طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر من التعليم ما بعد الأساسي ممن يدرسون الفيزياء بمحافظة جنوب الباطنة التعليمية والمقيدين بالعام الدراسي 2012/2013 . ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد اختبار في مهارات حل المسائل الفيزيائية القائمة على الرسوم البيانية، وقد تم التأكد من صدقه وحساب معامل ثباته بطريقة الاتساق الداخلي بين مفرداته باستخدام معامل الفا كرونباخ ووجد أنه يساوي (۰٫۸۳)، كما استخدم الباحث اختبار القدرة المكانية وهو اختبار التوجيه المكاني اختبار دوران النماذج"، والصادر عن مركز خدمات الاختبارات التربوية بالولايات المتحدة الأمريكية ووجد معامل ثباته بطريقة الاتساق الداخلي بين مفرداته باستخدام معامل الفا كرونباخ ووجد أنه يساوي (۰٫۸۷)، وتعضيدة للنتائج فقد استخدم الباحث كذلك بروتوكول التفكير المسموع عند إجرائه المقابلات الفردية مع عينة الدراسة، وقد وجد معامل ثبات البروتوكول بطريقة حساب متوسط نسبة الاتفاق بين باحثين ووجد أنه يساوي (۰٫۸۹)، كما تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبارت" لعينة واحدة ولعينتين مستقلتين، حيث أشارت نتائج الدراسة إلى - وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (a = ۰٫۰۵) بين المتوسط المعياري والمتوسط الفعلي لاختبار مهارات حل المسائل الفيزيائية القائمة على الرسوم البيانية لصالح المتوسط المعياري، مما يؤشر إلى تدني مستوى الطلبة في مهارات تفسير وتحويل وبناء الرسوم البيانية وكذلك في المجموع الكلي للمهارات.
- المتوسط الحسابي لعينة الدراسة في اختبار القدرة المكانية يساوي ( ۶۲ , ۲۵ ) بانحراف معیاري (۲۸٫۰۲). - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( = 0٫05) بين متوسطي درجات الطلبة ذوي القدرة المكانية المرتفعة والطلبة ذوي القدرة المكانية المنخفضة، في اختبار مهارات حل المسائل الفيزيائية القائمة على الرسوم البيانية في المجموع الكلي، وفي المهارات الثلاث للرسوم البيانية يعزا لمتغير القدرة المكانية لصالح الطلبة ذوي القدرة المكانية المرتفعة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( = ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات الذكور والإناث في اختبار مهارات حل المسائل الفيزيائية القائمة على الرسوم البيانية في المجموع الكلي للمهارات، وفي مهارتي تحويل ويناء الرسوم البيانية يعزا لمتغير النوع لصالح الإناث، بينما لا يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوى (ه = 0٫05) بينهما في مهارة تفسير الرسوم البيانية. وفي ضؤ هذه النتائج خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات: منها ضرورة معالجة المفاهيم الفيزيائية من خلال الرسوم البيانية بشكل أكبر مما هو عليه الآن في مناهج الفيزياء، وضرورة تكثيف الأنشطة التي تنمي القدرة المكانية عند الطلبة لتسهيل استيعابهم وقراعتهم للرسوم البيانية، كما توصي الدراسة بضرورة عقد مجموعة من الورش التدريبية لمعلمي الفيزياء لتنمية قدراتهم على تدريس مهارات الرسوم البيانية وكيفية التغلب على الصعوبات التي تواجه الطلبة في ذلك.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
الرقيشي، ماجد.
جريدة عمان.
2024-11-24
مقالات الدوريات
4
0
الرقيشي، ماجد.
جريدة عمان.
2024-08-22
مقالات الدوريات
0
0
عبد الكبير, فيلابوراتو.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-03
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017