وثيقة

مشكلات تواصل المعلمات مع طالباتهن من وجهة نظر المعلمات والطالبات بالصفين التاسع والعاشر من التعليم الأساسي بمدارس المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الشرقية جنوب.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Teachers’ communication problems with their students from the point of view of teachers and students of grades of 9 &10 in the basic school in the general Directorate of Education in Al Sharqiyah South
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2017
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the problems of teachers communication with their students from the point of view of grades nine and ten students and teachers at Sharqiah South Directorate schools. The researcher used the qualitative approach in analyzing the content and the quantity approach with some of the results. The researcher applied two instruments, the first was the focus group to know the problems that hinder communication between teachers and their students, the reasons and the effects based on these problems. The study was applied on a sample of 96 female students and 119 teacher. The second instrument was the preference scales to identify the teachers' awareness for the presence of these problems, reasons behind them, their effects and the degree of agreement. Designing of the second instrument was based on the discussion sessions of students' responses as they were sorted out,collected and divided into alignment by the researcher. To analyze the teachers' responses (SPSS) was used. The results of the study showed there are two types of problems which hinder students' communication and their initiative, some are related with students and others are related to teachers. Moreover, there are other three categories which prevent clear understanding of the teacher in which are related to the teacher, the student or the classroom environment also there are three categories which are related to the problems related to the teacher, the student and other reasons that prevent the teachers' communication with their students. The point of view of teachers according to the factor of experience were the same at the (> 0.05) level for the frequency occurrence of these problems except for the problem of (students' repeated bad behavior) for the experience between (7-12) years and the problem of (absent minded students)for the teachers who are experience aged from 12 upwards. The point of view of teachers and their students were the same in the ordering of these problems according to the degree of their importance in (26 ) problems out of(38) problems Whereas they differ in the ordering of 12 problems according to their priority to both teachers and students.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة للتعرف على مشكلات تواصل المعلمات مع طالباتهن من وجهة نظر الطالبات والمعلمات بالصفين التاسع والعاشر بمدارس محافظة الشرقية جنوب استخدمت الباحثة المنهج الكيفي تحليل المحتوى والنظرية المجذرة) مع استخدام المنهج الكمي في بعض النتائج طبقت الباحثة أداتين الأولى المجموعات البؤرية وذلك لمعرفة المشكلات التي تعيق التواصل بين المعلمات وطالباتهن وأسباب هذه المشكلات والآثار المترتبة عليها، وطبقت على عينة عددها (96) طالبة)، والثانية جداول التفضيل وذلك للتعرف على درجة وعي المعلمة لوجود هذه المشكلات وأسبابها وآثارها ومدى الاتفاق بين المعلمات والطالبات في إدراك هذه المشكلات. كما تم تصميم الأداة الثانية من محتوى ما خرجت به الحلقات البؤرية من استجابات من الطالبات حيث تم فرزها وتجميعها وتقسيمها إلى محاور بواسطة
الباحثة.
والتحليل استجابات المعلمات في جداول التفضيل تم استخدام رزمة البيانات الاحصائية (SPSS) وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
أشارت استجابة الطالبات إلى وجود فئتين من المشكلات التي تمنع التواصل ومبادرة الطالبة منها ما يتعلق بالطالبة وأخرى تتعلق بالمعلمة. وكذلك إلى وجود ثلاث فئات من المشكلات التي تمنع الفهم الواضح للمعلمة وتتعلق بالمعلمة أو الطالبة أو البيئة الصفية والمحيطة، كما أشارت استجابة الطالبات إلى وجود ثلاث فئات لمشكلات تتعلق بالطالبات والتي التي تمنع تواصل المعلمة مع طالباتها تتعلق بالمعلمة أو الطالبة وأسباب أخرى وكذلك فئتين من الآثار التي تتعلق بكل من المعلمة أو الطالبة.
اتفقت وجهة نظر المعلمات حسب عامل الخبرة عند مستوى دلالة 0.05) حول شيوع وجود هذه المشكلات ماعدا مشكلة كره) الطالبة لتكرارها مواقف سلوكية غير مقبولة ينعكس على تواصلها مع المعلمة لصالح الفنة من (7-12) سنة و مشكلة سرحان الطالبة وانشغالها بأمور خارج الحصة) الصالح الفئة (12) .فأكثر
اتفقت وجهة نظر المعلمات حسب عامل التخصص عند مستوى دلالة 0.05 حول شيوع وجود هذه المشكلات عدا مشكلة شخصية المعلمة غير محاورة ومتسرعة في تفسير سلوك الطالبة لصالح معلمات التربية الاسلامية.
اتفقت وجهات النظر بين المعلمات وطالباتهن في ترتيبهن للمشكلات حسب درجة أهميتها وذلك في ست و عشرين 26 مشكلة من مجموع ثمان وثلاثين (38) مشكلة، بينما اختلفت فقط أولوية كل من المعلمات والطالبات في ترتيب (12) اثني عشر مشكلة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع