وثيقة

مستوى الإدمان الإلكتروني وعلاقته بالوحدة النفسية لدى طلبة معهدي العلوم الإسلامية بمحافظتي مسقط وجنوب الشرقية بسلطنة عمان.

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The level of electronic addiction and its relationship to psychological loneliness among students of the Islamic Science Institutes in the Governorate of Muscat and Al Sharqiya in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
اللغة
اللغة العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
The study aimed to reveal the level of the relationship between electronic addiction and psychological loneliness among students of the Institutes of Islamic Sciences in the Governorates of Muscat and South Al Sharqiyah in the Sultanate of Oman. The descriptive correlational approach was used, as the study sample consisted of (222) students from the Institutes of Islamic Sciences in the Sultanate of Oman, who were selected using the simple available method. The study relied on the Ali Electronic Addiction Scale (2021), which consists of (45) paragraphs distributed over six dimensions, and the Abdul Nabi Psychological Loneliness Scale (2021), which consists of (20 paragraphs). The results indicated that the level of electronic addiction among the study sample came with an estimate of (high) on the electronic addiction scale adopted in the study, and the level of psychological loneliness came with an estimate of (low) on the psychological loneliness scale adopted in the study. The results also indicated that there were statistically significant differences in the level of electronic addiction for the educational stage between eleventh and twelfth grade students in favor of the eleventh, and there were no statistically significant differences in the level of psychological loneliness among the study sample. The results of the study showed that electronic addiction contributes 11% to the level of psychological loneliness.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى العلاقة بين الإدمان الإلكتروني والوحدة النفسية لدى طلبة معهدي العلوم الإسلامية بمحافظتي مسقط وجنوب الشرقية بسلطنة عمان، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، حيث تكونت عينة الدراسة من(222) طالبا من طلبة معاهد العلوم الإسلامية بسلطنة عمان والتي تم اختيارها بالطريقة المتيسرة البسيطة، وقد اعتمدت الدراسة على مقياس الإدمان الإلكتروني لعلي(2021) والذي يتكون من (45) فقرة موزعة على ستة أبعاد، ومقياس الوحدة النفسية لعبدالنبي(2021) والذي يتكون من (20 فقرة)، وقد أشارت النتائج إلى أن مستوى الإدمان الإلكتروني لدى عينة الدراسة جاء بتقدير(كبير) على مقياس الإدمان الإلكتروني المعتمد في الدراسة، وجاء مستوى الوحدة النفسية بتقدير(منخفض) على مقياس الوحدة النفسية المعتمد في الدراسة، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الإدمان الإلكتروني للمرحلة التعليمية بين طلبة الصف الحادي عشر والثاني عشر لصالح الحادي عشر، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الوحدة النفسية لدى عينة الدراسة، وقد بينت نتائج الدراسة أن الإدمان الإلكتروني يساهم بنسبة 11% في مستوى الوحدة النفسية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
3
0
الحزامي, ناصر بن عبدالله بن عيسى.
جامعة نزوى.
2022