وثيقة

مستوى الأمن النفسي لدى عينة من طلبة جامعة نزوى.

الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2008
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to find out the level of Psychological Security of Nizwa University students and to find out the differences in level of Psychological Security according to gender (males\ females) by answering the following question: 1. What is the level of Psychological Security among samples of Nizwa University Students? 2. What is the level of Psychological Security of Nizwa University samples of males? 3. What is the level of Psychological Security of Nizwa University samples of females? 4. Are there statistically significant differences at a=0.05 in the level of feeling with Psychological Security of Students according to variable gender (males\ females) ? The population of the study consisted of all Nizwa University students who study to get Diplome and Master degree and registered students during summer study 2007-2008. Their number is 2252 males and females. The sample included 238 males and females 57 males and 181 females. The sample was chosen randomly. To achieve the purpose of the study, the researcher uses Psychological Security measure (Maslo Scale): which was Arabic zed by Dawani and Derani in (1983), After checking the reliability and validity. The findings of the study that: 1. There is a high level of Psychological Security with Nizwa University students according to the comprehensive Psychological Security scale with a median (2.24) feeling with Psychological Security compares to threat with average (2.29) and feeling love to hatred with average (2.25) feeling with loyalty to loneliness with average (2.19). 2. There is a significant difference at the level of a=0.05 between males and females in favour of the males. The following recommendations were made: 1. Enhancing a psychological counseling unit in the University to counsel and direct students on how to cope with psychological, social, financial, economic and academic crises and to try to solve their daily problems. 2.Enhancing the importance of entertainment activities inside the University as it satisfies their needs and takes part in building their balanced personalities and make them feel with psychological security. 3. Conducting more studies and researches in the field of feeling with psychological security according to other variables on Islamic principles and the concept of self and the place of staying or social and economic current situation and other regions.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى الأمن النفسي لدى طلبة جامعة نزوى، والتعرف على الفروق في مستوى الأمن النفسي تبعا لمتغير النوع (ذكور ۱ (إناث) وذلك من خلال الإجابة على الأسئلة التالية:
1. ما مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى عينة من طلبة جامعة نزوى ؟
2. ما مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى عينة من طلاب جامعة نزوى ؟
3.ما مستوى الشعور بالأمن النفسي لدى عينة من طالبات جامعة نزوى ؟
4. هل هنالك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (٠،٠٥ ) في مستوى الشعور بالأمن النفسي
لدى الطلبة تبعا لمتغير النوع ( ذكور - إناث ) ؟
تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة جامعة نزوى ممن يدرسون للحصول على درجة الدبلوم أو البكالوريوس أو الماجستير والمسجلين خلال الفصل الصيفي من العام الجامعي ۲۰۰۸۱۲۰۰۷م والبالغ عددهم ٢٢٥٢ طالبا وطالبه، أما عينة الدراسة فقد تكونت من ( ۲۳۸ ) طالبا وطالبة ، منهم (٥٧ ) طالبا و ( ۱۸۱ ) طالبة ، وقد تم اختيار العينة بطريقة التوزيع العشوائي.
ولغرض تحقيق أهداف الدراسة فقد استخدم الباحث مقياس ماسلو للشعور بالأمن النفسي والمعرب من قبل دواني و ديراني ( ۱۹۸۳ ) ، بعد إجراء بعض التعديلات علية تم التأكد من صدقه وثباته.
و كشفت الدراسة على النتائج التالية:
1. وجود مستوى عال من الأمن النفسي لدى طلبة جامعة نزوى على مقياس الأمن النفسي الكلي، حيث بلغ المتوسط الحسابي للفقرة الواحدة (٢،٢٤ ) وعلى مجالاته الشعور بالأمن النفسي مقابل التهديد بمتوسط حسابي (۲،۲۹) والشعور بالحب مقابل النبذ بمتوسط حسابي (۲،۲٥) والشعور بالانتماء مقابل العزلة بمتوسط حسابي (۲،۱۹).
2.وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (a=0.05) بين الذكور والإناث لصالح الذكور.
وقد خلص الباحث إلى عدد من التوصيات ذات الصلة بالدراسة منها:
1. العمل على تأسيس وحدة إرشادية نفسية متكاملة في جامعة نزوى تقوم بإرشاد الطلبة وتوجيههم في مواجهة الأزمات النفسية والاجتماعية والاقتصادية والأكاديمية وحل المشكلات اليومية التي يواجهها طلاب الجامعة.
2. زيادة الاهتمام بالنشاطات الترفيهية داخل الجامعة كونها تعد متنفسا لحاجاتهم النفسية وتسهم في بناء شخصياتهم المتوازنة وتشعرهم بالأمن النفسي.
3. إجراء المزيد من الدراسات والبحوث حول الشعور بالأمن النفسي تبعا لمتغيرات أخرى مثل القيم الإسلامية ومفهوم الذات ومكان الإقامة والمعدل التراكمي أو الحالة الاجتماعية و الاقتصادية ومناطق جغرافية أخرى.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
اللواتية, فتحية بنت علي بن جمعة.
جامعة نزوى.
2016
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الزكوانية, هدى بنت زهران بن صالح.
جامعة نزوى.
2017