وثيقة
مستوى المعتقدات المعرفية وعلاقتها بالوعي بالقضايا البيو-أخلاقية لدى معلمي الأحياء في سلطنة عمان.
المعرف
المحاجرية, أحلام بنت خليفة بن مبارك (2022). مستوى المعتقدات المعرفية وعلاقتها بالوعي بالقضايا البيو-أخلاقية لدى معلمي الأحياء في سلطنة عمان. (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
عناوين أخرى
The Level of Cognitive Beliefs and their Relationship to the Awareness of Controversial Bioethical Issues Among Biology Teachers In the Sultanate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to reveal the level of cognitive beliefs and awareness of bioethical issues
among biology teachers in Muscat, Al Sharqiyah South, and Al Sharqiya North
governorates. The study applied a mixed method to achieve the study's aims, administering
three different instruments: an epistemological beliefs questionnaire, an awareness of
controversial bioethical issues questionnaire, and a semi-structural interview card. The
Epistemological Beliefs Questionnaire consisted of 22 items divided into five dimensions,
and the awareness of the bioethical issues questionnaire consisted of 21 items distributed
over six issues. The interview card dimensions consisted of two open questions and a
question composed of five positions on bioethical issues. After verifying the validity and
reliability of the tools, the two questionnaires were applied to a random sample of (121)
teachers. Moreover, the researcher interviewed (15) teachers of biology who were chosen
intentionally. The results of the study revealed that the level of biology teachers' cognitive
beliefs was low while their level of awareness of bioethical issues was at a high level. In
addition, the results showed no statistically significant differences at the significance level
(α ≤0.05) in epistemological beliefs and awareness levels towards bioethical issues among
biology teachers due to the gender variable. The results also revealed the absence of a
statistically significant correlational relationship at the significance level (α≤0.05) between
the epistemological beliefs and the level of awareness of bioethical issues among biology
teachers. In addition, the interview results showed the dominance of the religious principle,
then the utilitarian principle, followed by the humanitarian principle, and the societal
principle ranked fourth in the principles that biology teachers relied on in judging bioethical
issues. Based on the results, the study recommended the importance of conducting training
programs that contribute to gaining deep knowledge in the dimensions of (absolute
authority, innate ability, and confirmed knowledge). It also recommended conducting more
studies on the effect of employing teaching practices on bioethical issues in strengthening
the epistemological beliefs of pre- and in-service biology teachers.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى المعتقدات المعرفية، ومستوى الوعي بالقضايا البيو-أخلاقية لدى معلمي الاحياء في محافظات مسقط، وجنوب الشرقية وشمال الشرقية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج المختلط التفسيري، حيث قامت بإعداد ثالث أدوات للدراسة هي: استبانة المعتقدات الابستمولوجية، واستبانة الوعي بالقضايا البيو-أخلاقية، وبطاقة مقابلة، وقد تكونت استبانة المعتقدات الابستمولوجية من 22 عبارة موزعة على خمسة أبعاد، وتكونت استبانة الوعي بالقضايا البيو-أخلاقية من 21 عبارة موزعة على 6 قضايا، وتكونت بطاقة المقابلة من سؤالين مفتوحين وسؤال مكون مع خمس مواقف لقضايا بيوأخلاقية، وبعد التأكد من صدق وثبات الادوات تم تطبيق الاستبانتين على عينة عشوائية مكونة من )121( معلم ومعلمة، في حين ُطبقت المقابلة على )18( معلم ومعلمة من معلمي مادة الاحياء تم اختيارهم قصديا، وكشفت نتائج الدراسة أن مستوى المعتقدات المعرفية لمعلمي الاحياء كان منخفضا، ومستوى الوعي بالقضايا البيو-أخلاقية لمعلمي الاحياء جاء بمستوى مرتفعا، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى دالة )2.28≤ α )في مستوى المعتقدات الابستمولوجية ومستوى الوعي بالقضايا البيو-أخلاقية لمعلمي الاحياء يعزى لمتغير النّوع الاجتماعي، كما كشفت النتائج عدم وجود عالقة ارتباطية ذات داللة إحصائية عند مستوى دالة )2.28≤ α )بين المعتقدات الابستمولوجية وبين مستوى الوعي بالقضايا البيو-أخلاقية لدى معلمي الاحياء. وقد أظهرت نتائج تحليل أداة المقابلة شيوع المبدأ الديني، ثم المبدأ النفعي، تالهما المبدأ الانساني، واحتل المبدأ المجتمعي المرتبة الرابعة في المبادئ التي اعتمد عليها معلمي الاحياء في الحكم على القضايا البيو-أخلاقية، وفي ضوء تلك النتائج أوصت الدراسة بأهمية عمل برامج تدريبية تسهم في اكساب المعرفة العميقة في أبعاد )السلطة المطلقة، والقدرة الفطرية، والمعرفة المؤكدة(، كذلك أوصت بإجراء المزيد من الدراسات حول أثر توظيف الممارسات التدريسية للقضايا البيو- أخلاقية، في تعزيز المعتقدات الابستمولوجية لدى معلمي الاحياء ما قبل وأثناء الخدمة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية