وثيقة
مستوى الرضا الوظيفي للأخصائيين الاجتماعيين في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.
المعرف
الحوسنية, فاطمة بنت حميد (2022). مستوى الرضا الوظيفي للأخصائيين الاجتماعيين في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان. (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
عناوين أخرى
Levels of Job Satisfaction among School Social Workers in Al-Batinah North Governorate of Oman
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2022
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study at hand aimed at investigating the levels of job satisfaction
among the social workers at the state-funded schools in Al-Batinah North
Governorate, concentrating on the satisfaction with their relations with boss
and coworkers and with the nature of work, salary, incentives, and
increments. Another objective of this study is to identify the impact of
gender, marital status, specialty, and years of experience on the level of job
satisfaction. The study was of a descriptive design. The primary data were
collected via a questionnaire and a total survey of a population of 213 social
workers. Suitable statistical techniques were used in the analysis of findings.
As to the findings, the impact of social workers' relations with their
boss and coworkers and the nature of work on job satisfaction was high. As
to job satisfaction also, the impact of salary was low, whereas the impacts of
incentives and increments were of a medium level. The findings showed no
statistically significant differences, which could be attributed to the impact
of gender on the levels of job satisfaction with the nature of work, incentives,
and increments. However, statistically significant differences were found as
to the relations with boss and coworkers and the salary, in favor of females.
In addition, no statistically significant differences attributable to the years of
experience were revealed, an observation that was in favor of those with
experience of 10-20 or more than 20 years.
The study offered some suggestions, which include the following:
appointing more than one social worker in the schools with high student
population, reinforcing the social workers' efforts through increments and
incentives, and providing a financial line item in the school budget to help
the social workers efficiently accomplish their jobs.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الرضا الوظيفي للأخصائيين الأجتماعيين في المجال المدرسي بالمدارس الحكومية في محافظة شمال الباطنةه وذلك من حيث معرفة رضا الأخصائيين الاجتماعيينعن العلاقة معالرؤساء. وزملاء العمل وطبيعةالعملوالأجرو الحوافز والمكافت كماهدفت الدراسة أيضا إلى تحديد أثر متغيرات: النوع والحالة الاجتماعية والتخصص و سنوات الخبرة على مستوى الرضا الوظيفي واعتمدت الدراسة علىالمنهج الوصفي وتم جمع البيانات باستخدام أداة الاستبانة وطبقت الدراسة طريقة المسح الشامل حيث تكون مجتمع الدراسة من 213 اخصائيا اجتماعيا ولتحليل النتائج استخدمت الاساليب الاحصائية المناسبة. وأظهرت نتائج الدراسة أن تأثير العلاقةمع الرؤساء وزملاء العمل وطبيعة العمل من وجهة نظرالاخصائيين الاجتماعيين كان بمسدتوى مرتفع بينما كشدفت النتائج أن تأثيرالاجر كان بمستوى متدني أشارت أيضا النتائج أن تأثير الحوافز و والمكافات علىالرضا الوظيفي كان بمسدتوى متوسط وبينت أيضدا النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عالية لمتغير النوع على بعد طبيعة العمل والحوافز والمكافات بينما توجد فروق ذات دلالة إحصدائية على بعدالعلاقة مع الرؤساء وزملاء العمل والاجر وكانت الفروق لصالح الإناث أظهرت النتائج أيضا أنه لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير سنوات الخبرة ما عدا مع محور الأجر وكان لصالح ذوي سنوات الخبرة من10 إلى20 سنة وسنواتالخبرة أكثرمن20 سنة. وقدمدت الدراسة مجموعة منالمقترحات منها: تعيين أكثرمن أخصائياجتماعي في المدارس ذاتالكثافة العالية وتشجيع جهود الاخصائيين الاجتماعيين منخلال تقديم الحوافز والمكافات التي تعزز جهوده وتوفير بند مالي في ميزانية المدرسة تساعده على تنفيذ عمله وأدائه بكفاءة.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية