وثيقة

.مستوى الوعي البيئي لدى طلبة الصف التاسع في سلطنة عمان عن البصمة الكربونية في ضوء بعض المتغيرات

المعرف
DOI: 10.53543/jeps.vol18iss4pp341-354
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 4. ص. 341-354.
المساهمون
عناوين أخرى
The level of environmental awareness of carbon footprints among ninth-grade students in the Sultanate of Oman in the light of some variables.
الدولة
عمان
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2024-10-01
اللغة
اللغة العربية
الملخص الإنجليزي
The current study aimed to reveal the level of environmental awareness among ninth grade students in the Sultanate of Oman regarding the carbon footprint, considering variables such as gender, educational governorate, and place of residence. The study followed a descriptive-analytical approach, with a sample consisting of 601 ninth-grade students from Muscat and North Al Sharqiyah Governorate. To achieve the study's objectives, an environmental awareness measure prepared by the researchers was applied. This measure consisted of 39 statements divided into three components: cognitive, emotional, and behavioral. Its validity was verified by presenting it to a number of experts, and its internal consistency was calculated using Cronbach’s alpha coefficient, reaching a value of 0.94. The study results indicated a high level of environmental awareness regarding the carbon footprint across the overall average and all three components. Additionally, the study found no statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) in the gender variable. However, there was a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) in the educational governorate variable, attributed to North Al Sharqiyah Governorate. The results also revealed a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) in the place of residence variable, attributed to the village. In light of these findings, it is recommended that further studies be conducted to explore environmental awareness regarding the carbon footprint among other age groups.
ISSN
2521-7046
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية للكشف عن مستوى الوعي البيئي لدى طلبة الصف التاسع في سلطنة عمان حول البصمة الكربونية، في ضوء بعض المتغيّرات: الجنس، والمحافظة التعليمية، ومكان الإقامة. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. تكونت عينة الدراسة من 601 طالبٍ وطالبة، من الصف التاسع الأساسي في محافظتي مسقط وشمال الشرقية. لتحقيق أهداف الدراسة، تمّ تطبيق مقياسٍ للوعي البيئي من إعداد الباحث، مكوّنٍ من 39 عبارة، موزعة على ثلاث مكونات: المعرفي، الوجداني، والسلوكي. تمّ التحقّق من صدق المقياس بعرضه على عددٍ من المحكّمين، وحساب الاتساق الداخلي باستخدام معامل ألفا كرونباخ، والذي بلغ 0.94. أشارت نتائج الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من الوعي البيئي للبصمة الكربونية في المتوسط العام، وفي جميع المكوّنات الثلاثة. كما توصّلت الدراسة إلى عدم وجود فرقٍ دالٍ إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α = 0.05)، في متغير الجنس. وأشارت النتائج أيضًا إلى وجود فرقٍ دالٍ إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α = 0.05)، في متغير المحافظة التعليمية، لصالح محافظة شمال الشرقية. كما كشفت النتائج عن وجود فرقٍ دالٍ إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α = 0.05)، في متغيّر مكان الإقامة، لصالح القرية. في ضوء نتائج الدراسة، يُوصى بإجراء المزيد من الدراسات؛ للكشف عن الوعي البيئي فيما يتعلق بالبصمة الكربونية لمراحلَ عمريةٍ أخرى.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس الموضوع