وثيقة

‫مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بالآثار الثقافية و الاجتماعية للعولمة

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2009
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to identify the level of social studies teachers' awareness of cultural and social effects of globalization in the Sultana of Oman, through answer the following study questions 1 - What level of awareness of social studies teachers in the Sultanate of Oman cultural and social effects of the phenomenon of globalization? 2 - What level of knowledge of social studies teachers at the cultural and social effects of globalization? 3- What level trends in social studies teachers about the cultural and social effects of globalization? 4 - Is there a statistically significant relationship between knowledge and trends of social studies teachers about the cultural and social effects of globalization? 5 - Are there significant differences between the average degree of knowledge of social studies teachers at the cultural and social impacts due to the variable sex and specialization? 6 - Are there significant differences between the average degree of teacher attitudes towards cultural and social effects of globalization due to the variable sex and specialization? To answer the questions researcher has been prepared a questionnaire, which included a 80 paragraph, (40) paragraph on the measurement tool of knowledge and ((paragraph 40 on the measuring device trends, and these have been the vehicle for action honesty and consistency, and formed the research sample of (200) teachers of the teachers (11, 12) on both the governorate of Muscat educational and the Al Battinah south educational region and Al-Battinah north educational region; The study reached the following results: - - the level of public awareness of the social studies teachers at the cultural and social effects of globalization medium. 2 - The level of knowledge of cultural relics more than the average level of knowledge of the social implications. 3-The average trends towards greater cultural relics from the average trends towards social impacts. 4 - There are statistically significant relationship between knowledge and attitudes of teachers of cultural and social effects of globalization. 5 - No statistically significant differences in the average level of knowledge due to the variable sex and specialization 6 - No statistically significant differences in the average level trends due to the variable sex and specialization. The researcher recommended that in light of the results of the study need to focus on teachers during the period of preparation through the development of specific modules on the nature of contemporary issues and developments of the age, contemporary, and encourage teachers to reading and encourage them to conduct research on the concepts and phenomena such as the modern phenomenon of globalization, and development for teachers through the exchange of visits and participation in educational programs and workshop.
الوصف
رسالة جامعية
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بالآثار الثقافية والاجتماعية لظاهرة العولمة؛ وذلك من خلال الإجابة على أسئلة الدراسة الآتية: 1- ما مستوى وعي معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان بالآثار الثقافية والاجتماعية لظاهرة العولمة ؟ ۲- ما مستوى معرفة معلمي الدراسات الاجتماعية بالآثار الثقافية والاجتماعية العولمة؟ ٣- ما مستوي اتجاهات معلمي الدراسات الاجتماعية نحو الآثار الثقافية والاجتماعية للعولمة ؟ 4- هل توجد علاقة إرتباطية بين معارف واتجاهات معلمي الدراسات الاجتماعية نحو الآثار الثقافية والاجتماعية للعولمة؟ ٥- هل توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات معرفة معلمي الدراسات الأجتماعية بالآثار الثقافية والاجتماعية تعزي لمتغير الجنس والتخصص؟ - هل توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات اتجاهات المعلمين نحو الآثار الثقافية والاجتماعية للعولمة تعزي لمتغير الجنس والتخصص؟ وللإجابة على أسئلة الدراسة أعدت الباحثة استبانة تكونت من، (۸۰) فقرة، (40) لقياس المعرفة و (40) . فقرة لقياس الاتجاهات، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، وزعت على عينة البحث المكون من (200) ۱۱۰ معلم ومعلمة من معلمي الحادي عشر والثاني عشر على كلا من محافظة مسقط التعليمية، ومنطقة الباطنة جنوب التعليمية، ومنطقة الباطنة شمال التعليمية؛ وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها أن : 1- مستوى الوعي العام لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بالآثار الثقافية والاجتماعية للعولمة متوسط. ۲- متوسط مستوى المعرفة بالآثار الثقافية أكبر عن متوسط مستوى المعرفة بالآثار الاجتماعية... ٣- متوسط مستوى الاتجاهات نحو الآثار الثقافية أكبر عن مستوى متوسط الاتجاهات نحو الآثار الاجتماعية. ٤- توجد علاقة ارتباطيه بين معارف واتجاهات المعلمين بالآثار الثقافية والاجتماعية للعولمة 5- لا توجد فروق دالة إحصائية في متوسط مستوى المعرفة تعزي لمتغير الجنس والتخصص - لا توجد فروق دالة إحصائيا في متوسط مستوى الاتجاهات تعزي لمتغير الجنس والتخصص. وقد أوصت الباحثة في ضوء نتائج الدراسة بضرورة التركيز على المعلمين أثناء فترة الإعداد من خ لال وضع وحدات دراسية خاصة حول طبيعة القضايا المعاصرة ومستجدات العصر، المعاصرة، وتشجيع المعلمين على المطالعة، وتشجيعهم على إجراء البحوث الخاصة بالمفاهيم والظواهر الحديثة مثل ظاهرة العولمة، وزيادة الاهتمام ببرامج الإنماء المهني للمعلمين من خلال تبادل الزيارات والمشاركة في البرامج والمشاغل التربوية
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
3
0
صيداوي، رفيف رضا.
جريدة عمان.
2017-05-22
مقالات الدوريات
0
0
الحداد, محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2016-11
مقالات الدوريات
0
0
التايب, عائشة.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
مقالات الدوريات
0
0
زايد, أحمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-01
مقالات الدوريات
0
0
السليمان, عبد الرحمن.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-05
مقالات الدوريات
0
0
لبيب, عبدالعزيز.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-01