وثيقة

Office ergonomics

عناوين أخرى
an intervention study with an oil refinery company
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2005
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Office Ergonomics is the science of fitting the workspace environment to the worker. Also called biotechnology, human engineering or human factor engineering, office ergonomics is the applied science of equipment design for the office that is intended to maximize the productivity by reducing office worker fatigue and discomfort. In recent years, workers, employers and regulators have come to recognize the importance of making offices ergonomic, An ergonomic office is essential to help prevent injuries and maximize employee production. This project investigated and evaluated the existing office setup in an Oil Refinery Company in the Sultanate of Oman with respect to computer furniture, work habit, and working environments based on ergonomic principles , data ,and guidelines. The existing workstations setups were studied to identify ergonomics problems related to human behavior, health condition, and equipment supplied. The company has supplied ergonomically designed tools and equipment which were used for the study, 20 ergonomically designed chairs and tables, 20 ergonomically designed computers, 20 keyboards and mouse pad, 20 back rests, 20 footrest, 20 wrists rest, 20 glare reflectors, 20 cushion chair lumber, and 20 cushion seats, computer filters. Also a user guide was prepared and distributed to the required users in English and Arabic. A year long study was conducted on a sample group of 40 employees representing the whole company in term of workstation, work, and environment in relation with proper use of ergonomics facilities and methods. Four identified groups were involved which each has 10 randomly selected employees were studied as follow: group (1) the control group, which was not provided with ergonomics training nor ergonomics tools and Toup (2) employees were provided with ergonomics training, group (3) employees were provided with ergonomics facilities, and finally group (4) employees were provided with both ergonomics facilities and training as per the training guide given. The result showed a reduction in the health complaints such as back complaints dropped from 70% at the start to 30% after 6 months of intervention in the whole sample. The drop in the group 2 from 90% at the start, 70% after 3 months, and 20% after 6 months. In group 3 the back pain was dropped from 100% at the start to 60% after 3 months and 10% after 6 months. In group 4 the drop was from 90 % to 40 % to 10 % after 6 months. The stress level has dropped from 70% at the start to 30% in group 2, and 90 % to 30% in group 3, from 70% to 10% in group 4 respectively. Also the headache complaints has dropped from 60 % to 30 % in group 2, 80% to 20 % in group 3, and 60 % to 10% in group 4 Worker satisfaction has been improved from 10% to 40% in group 2 after 6 months, 20% to 80% in group 3 after 6 months, and finally in group 4 after 6 months from 30% to 90% improvement was recorded. n showed that improvement in the work environment is possible through the application of ergonomics principles and data. The enhanced worker performance and satisfaction along with ergonomically designed computer workstation with proper arrangement and the right work environment and training can also improve occupational health and safety problems. This type of research will have immense implications for managers who are interested in improving worker productivity, health, safety and satisfaction in working environment where computers are used in the work for many applications.
الملخص العربي
الخلاصة دراسه لعلم تصميم مكتب العمل وفقا للعامل بشركه مصفاه تكرير نفط عمان
علم تصميم مكتب العمل وفقا للعامل هو علم يعنى بدراسه تهيئة بيئة العمل للعامل و ايضا يطلق عليه علم هندسه الإانسان. يشمل هذا العلم تصميم ادوات المكتب اومكان العمل لرفع انتاجية العامل وذلك من خلال تقليل الارهاق الوظيفي وتقليص الإجهاد و في اللاونه الاخيره تم الاهتمام به من قبل العامل وصاحب العمل و المشرع . وايضا هذا العلم مهم لتفادي حوادث العمل ورفع انتاجية العامل.
هذه الدراسة والتي استمرت سنه كامله درست وضويه 40 موظفا كعينه عن جميع الموظفين . وهذه الدراسة ركزت على محطة العمل و نوعية العمل والظروف البيئية المحيطة به. اما الهدف الريسي من الدراسة هو دراسة تأثير التدخل الإيجابي بزياده تدريب الموظف على طرق تساعده على العمل وايضا توفير أدوات تحسن من بيئته وتزيد من
انتاجه.
هذا المشروع يقيم و يعالج وضع مكاتب الموظفين في شركه تكرير النفط في سلطنة عمان من ناحيه تجهيز مكتب الحاسب الآلي (الكمبيوتر) و عادات العمل , و بيئة العمل وفق مبادئ واسس علم تحسين ظروف العامل وبيتنه لقد تم دراسة الوضعية الحاليه لأماكن ومكاتب عمل موظفي المصفاه من خلال دراسة الحالات الغير صحية و كيفيه عملها و حالتها الصحية و الأدوات المستخدمه في العمل. لقد قامت الشركه بتزويد العاملين الخاضعين للتجربه بادوات مصممه صحيا لتلائم العمل و التي تم استخدامها اثناء التجربه وهذه هي 20 كرسي و20 طاوله مصممه صحيا و 20 جهاز حاسب الي و 20 لوحة مفاتيح و 20 مسنده ظهر و 20 مسنده قدم و20 مسنده رسغ و 20 عاكسة للاشعه الناتجة عن الشاشة و ايضا 20 مسنده اوراق. هذا وقد تم اعداد وتصميم كتيب الارشادات الصحية باللغتين العربيه والإنجليزية. لقد تم تقسيم العينه الى اربع مجموعات من حيث توفير المعدات وزياده التدريب. وكل مجموعه تتكون من عشره موظفين. حيث الأولى لم يتم التدخل في ظروف العمل او في بيته . المجموعة الثانيه تم تزويدها بالتدريب اللازم من حيث تحسين ظروف العمل والمجموعه الثالثه تم تزويدها بالأدوات الصحية اللازمة فقط. أما المجموعة الرابعه فقد تم تزويدها بالأدوات والتدريب لتحسين ظروف العمل وبينته كذلك تم توفير كتيب الإرشادات المجموعتين الثالثه والرابعة.
بشكل عام و بعد ستة أشهر من التدخل لقد أظهرت نتائج التجربة انخفاض شكوى الحالات الصحية المرتبطة بالعمل بشكل عام وفي كل المجموعات . انخفضت اوجاع الظهر من 70% الى 30% بعد مئه اشهر من بدء التجربة في كل التينه . و في المجموعة الثانية في نفس الحاله النسبة انخفضت من 90% إلى 70% بعد ثلاثة اشهر و20% بعد سته اشهر. وفي المجموعه الثالثه النسبة انخفضت من 100% الى 60% بعد ثلاثة اشهر و10% بعد سته اشهر و اما في المجموعه الاخيره انخفضت النسبة من 90% الى 40% بعد ثلاثة أشهر إلى 10% بعد سته اشهر. أما في حاله القلق الوظيفي أظهرت نتائج التجربة انخفاضا ملوحظا حيث النسبة انخفضت في المجموعه الثانيه من 70% الى % 30 و في المجموعه الثالثه من 90% الى 30% وفي المجموعة الرابعة من 70% الى 10%. وايضا لوحظ انخفاضا في الصداع اثناء العمل في المجموعه الثانيه من 60 % الى 30% و في المجموعة الثالثه من 80% إلى % 20 وفي الرابعه من 60% إلى 16%. من جهة أخرى أظهرت نتائج الدراسه تغيرا في الرضاء اتجاه الوظيفه حيث اشارت المعدلات الى ارتفاع النسبه من % 10 إلى 40% في المجموعه الثانيه بعد سته اشهر و 20% الى 80 % في المجموعة الثالثه و اخيرا من 30% الى 90 % في المجموعة الرابعة.
وختاما لقد أظهرت الدراسه ويشكل واضح ن تطبيق علم تصميم مكان العمل وفقا للعمال يساعد كثيرا في تحسين كفاءه الموظف وسلامته
على الرغم إن هذه الدراسة أقتصرت على تجهيز مكتب الحاسب الالى (الكمبيوتر) الا أن الدراسات المماثلة أظهرت
كذلك تأثيرا ايجابيا على تحقيق زياده في تحسين انتاجية العامل وسلامته المهنيه والصحيه وراحته.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Amri, Mahmood Mohammed.
Sultan Qaboos University
2006
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Jaradi, Khalid Ali.
Sultan Qaboos University
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Naqbi, Ahmed Ibrahim.
Sultan Qaboos University
2007