وثيقة

The Omani information technology teachers perception of their participation in a virtual community of practice

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2018
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This study aimed to explore the perceptions of Omani Information Technology (IT) teachers of their participation in a virtual community of practice (VCOP) and to investigate the perceived effect of their participation in this community on their teaching practices. Also, it explores the reasons that encouraged and discouraged Omani IT teachers to participate in the virtual community of practice. A mixed method approach was followed in this study. The platform of the study was Edmodo as a virtual environment for the community. The data collection process was implemented by using a questionnaire and interviews. A content analysis was conducted to analyze the teachers' participation in the community. The participants were both male and female IT teachers from different instructional governorates in Oman (n=45). The study implementation took two months in the second semester of the school year 2017-2018. The study concluded with four results: (1)The virtual community of practice helped IT teachers to share knowledge and exchange information related to the teaching profession; (2)The virtual community of practice encouraged IT teachers to innovate and develop their teaching practices; (3) Teachers who participated in the virtual community of practice recommended other colleagues to engage in such communities, and (4) professional development, and online spaces' potentials encouraged teachers to participate in virtual community of practice; work pressure, time and, internet connection were the main reasons that discouraged teachers' participation in the virtual community of practice. This study concluded with some implications and recommendations for further studies.
الوصف
Thesis
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على إدراك معلمي تقنية المعلومات العمانيين لمشاركتهم في مجتمع الممارسة الافتراضي (COP) ودراسة التأثير المدرك لمشاركتهم في هذا المجتمع على ممارساتهم التدريسية. أيضا، بحثت في الأسباب التي شجعت وأثبطت معلمي تقنية المعلومات العمانيين عن المشاركة في مجتمع الممارسة الافتراضي. في هذه الدراسة تم استخدام المنهج المختلط واتخذت منصة ادمودو (Edmodo) كبيئة افتراضية للمجتمع. تم تنفيذ عملية جمع البيانات باستخدام الاستبيان والمقابلات. وتم إجراء تحليل المحتوى لتحليل مشاركة المعلمين في المجتمع وكان المشاركون من معلمي تقنية المعلومات من الذكور والإناث من مختلف محافظات سلطنة عمان (العدد = 45). استغرق تنفيذ الدراسة شهرين من الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2017-2018. وخلصت الدراسة إلى أربع نتائج: (1) ساعد مجتمع الممارسة الافتراضي معلمي تقنية المعلومات على تبادل المعرفة وتبادل المعلومات المتعلقة بمهنة التدريس؛ (2) شجع مجتمع الممارسة الافتراضي معلمي تقنية المعلومات على الابتكار وتطوير ممارساتهم التدريسية؛ (3) أوصى المعلمون الذين شاركوا في مجتمع الممارسة الإفتراضي زملائهم الآخرين بالانخراط في مثل هذه المجتمعات، و (4) شجع التطوير المهني، و إمكانات المنصات الإلكترونية على الإنترنت المعلمين على المشاركة في مجتمع الممارسة الافتراضي؛ وكان ضغط العمل والوقت وشبكة الإنترنت هي الأسباب الرئيسية التي أثبطت مشاركة المعلمين في مجتمع الممارسة الافتراضي. اختتمت هذه الدراسة ببعض الآثار والتوصيات للدراسات القادمة
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Rawahiyah, Laila Suleiman Nasser.
Sultan Qaboos University
2013
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Mashekhy, .Saeed
Sultan Qaboos University
2008
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
Al-Maamaryah, .Attiya Said
Sultan Qaboos University
2007
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
, .Raiya AmerAl-Hinayah
Sultan Qaboos University
2003
الرسائل والأطروحات الجامعية
16
2
Al Aghbari, Mohammed Sulaiman Muslem Said.
Sultan Qaboos University
2019