وثيقة

Patients and nurses perception of post-cabg learning needs in two cardiac centers in Oman

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2018
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
Globally, number of coronary artery bypass grafts (CABG) surgeries significantly increased. Due to shorter length of stay after CABG, patients need an effective discharge planning to prevent CABG-related complications. Therefore, healthcare providers need to assess and incorporate patients' learning needs while designing a discharge plan for post-CABG patients, which is a key to individualize patients' care. In Oman, assessment of patients' learning needs regarding self-care after CABG and before discharge is lacking and the education given to the patients might be based on nurses' perception of the patients' needs; as a result, leading to providing care that might not fit actual patients' needs. Therefore, this study was conducted to identify 1) patients' and nurses' perception of the learning needs post-CABG, 2) the difference between patients' and nurses' perception of the learning needs of post-CABG patients, and 3) the relationship between demographic variables and the perceptions of the learning needs. A crosssectional descriptive design was used with a total sample of 180, nurses (N=90) and patients with CABG (N=90) from two tertiary hospitals in Muscat. Data were collected using demographic and learning needs questionnaires (a modified cardiac patients learning need inventory (MCPLNI) questionnaire). Descriptive and inferential statistics were used. The results showed that nurses perceived information related to chest and leg wound care (M= 4.8, SD = 0.41), medication (M= 4.8, SD = 0.33), and complications of CABG (M=4.7, SD = 0.45) as the most important learning needs required by patients. In addition, the results revealed that patients need more education regarding chest and leg wound care (M= 4.9, SD = 0.202), complications of CABG (M= 4.8, SD = 0.45), and medication (M= 4.8, SD = 0.263) and cardiac unit (M= 4.7, SD = 0.57), while need related to physical activity was perceived as of low priority need (M= 3.5, SD = 1.34). There was a statistically significant difference between patients and nurses' demographic variable and the total score of specific domains of the learning needs (p<.05). Findings showed that the total score of the patients' learning needs differs significantly by level of education (X2 (2) = 8.71, p < .05) and occupation (z=-2.2, p <.05). Male patients need more information regarding physical activity than female gender (z = -2.5, p < .05). Patients, who are married, reported more learning needs related to physical activity than widowed (z= -2.7, p < .01). A formal school education reported higher learning needs compared to those who were not educated or had a diploma or higher (X? (2) = 26.7, p < .01). The data analysis revealed that nurses age was significantly and positively correlated with other pertinent information domain (r = 0.307, p < .01) and anatomy and physiology domain (r = 0.249, p < .05) indicating that as nurses get older, they believe that patients' need to learn more about anatomy and physiology and other pertinent information. Furthermore, the results showed a positive and significant relationship between nurses' experience as a staff nurse and other pertinent information domain (r= 0.227, p<.05). This study emphasizes the significance of assessing patients' learning needs and the role of the nurse in incorporating those learning needs in their discharge plan as well as in health education. Keywords: Perception, Post-CABG, Learning needs, Patients, Nurses.
الملخص العربي
ازداد عدد العمليات الجراحية التي تجري لمرضى تصلب الشريان التاجي في أنحاء العالم. ويسبب قصر مدة بقاء المرضى بعد إجراء هذا النوع من العمليات؛ يحتاج المرضى إلى خطة ترخيص فعالة للحد من المضاعفات المرتبطة بالعملية. ومن أجل ذلك يتعين على مقدمي الرعاية الطبية تقييم الاحتياجات التعليمية للمرضى وإدماجها عند إعداد خطة الترخيص التي تعد أمرا مهما الرعاية المريض. ونرى أن هناك نقص في تقييم الاحتياجات التعليمية للمرضى بعد عملية تصلب الشريان التاجي وقبل الترخيص، ويمكن أن تكون المعلومات التي يحصل عليها المريض معتمدة على تصور الممرض حول احتياجات المريض وقد لا تعكس بذلك الاحتياجات الحقيقية. ولذا فقد أجريت هذه الدراسة من أجل معرفة 1) تصورات المرضى والممرضين للاحتياجات التعليمية المرضى تصلب الشريان التاجي و2) الفرق بين تصورات المرضى والممرضين للاحتياجات التعليمية لمرضى تصلب الشريان التاجي و3) العلاقة بين المتغيرات الديموغرافية والتصورات حول الاحتياجات التعليمية. وقد اتبعت في هذه الدراسة منهجا مقارنا وصفيا، وشملت عينة البحث 180 شخصا؛ 90 منهم من الممرضين والممرضات و90 من مرضى تصلب الشريان التاجي من مستشفيين متخصصين في مسقط. وتم تجميع البيانات باستخدام الاستبيانات لمعرفة الاحتياجات التعليمية والمعلومات الديموغرافية (MCPENI). كما تم استخدام الاحصائيات الوصفية الاستنتاجية. وأظهرت النتائج أن الممرضين يعدون أن المعلومات المتعلقة بالعناية بجراح الرجل والصدر ( 41. 0 = SD= 4.8, M ) والمتعلقة بالدواء ,( 0.33 = SD= 4.8 , M ) والمتعلقة بالمضاعفات ( 0.45 = M = 4 . 7 , SD ) هي أكثر الاحتياجات التعليمية التي يحتاجها المرضي. كما أظهرت النتائج أن المرضى في حاجة إلى تعليم أكثر حول العناية بجراح الرجل والصدر (0.202 = SD=4.9, M )، و المضاعفات (0.45= SD= 4.8 , M ) والدواء ( 0.263 = SD= 4.8 , M ) ووحدة القلب ,( 0.57 = SD = 4.7 , M )، بينما كان التعليم المتعلق بالنشاط البدني أقل أهمية بالنسبة لهم ( 1.34 = SD= 3.5 , M ) . وكان هناك فرق كبير بين المتغيرات الديموغرافية للمرضى والممرضين وبين المجموع الكلي وأنواع الاحتياجات التعليمية .(05.>p). واظهرت النتائج أن النتيجة الكلية للاحتياجات التعليمية للمرضى تختلف بصورة كبيرة اعتمادا على المستوى التعليمي (05. > X2 ( 2 ) = 8 . 71 , p ) والوظيفة .(05. > z= - 2 . 2 , p ). ويحتاج المرضى الذكور إلى معلومات بشأن النشاط البدني بشكل أكبر من الإناث (05. > z= - 2 . 5 , p ). ويحتاج المرضى المتزوجون إلى المعلومات حول النشاط البدني أكثر من المرضى العزاب (01. > p ,2 . 7- = 2). وأبدى الأشخاص الذين تلقوا تعليما مدرسيا رسميا احتياجات تعليمية أكثر من أولئك الذين لم يتلقوا تعليما أو أولئك الحاصلين على شهادة الدبلوم فأكثر > x2 ( 2 ) = 26 . 7 , p) (01. وأظهر تحليل البيانات أن عمر الممرضين يرتبط ارتباطا إيجابيا كبيرا مع مجال المعلومات ذات الصلة p , 0307 = 7) (01. > وتشير البيانات المتعلقة بمجال التشريح وعلم وظائف الأعضاء (05. >p, 0. 249 = ) أنه كلما زاد عمر الممرضين ازداد يقينهم أن المرضى في حاجة إلى زيادة ثقافتهم حول المعلومات المتعلقة بمجال التشريح وعلم وظائف الأعضاء. كما أظهرت النتائج علاقة إيجابية كبيرة بين خبرة الممرضين في عملهم وبين المعلومات الأخرى ذات الصلة بالمجال > r = 0 . 227 , p ) (05.. وتؤكد هذه الدراسة على أهمية تقييم احتياجات المرضى التعليمية ودور الممرضين في دمج هذه الاحتياجات التعليمية في خطة الترخيص فضلا عن التعليم الصحي.
الكلمات المفتاحية: تصور، بعد عملية تصلب الشريان التاجي، الاحتياجات التعليمية، المرضى، الممرضي.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
Shukri, Raghda K.
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
2013-11
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Mamari, Rashid Said Saif.
Sultan Qaboos University
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
Al-Hasniyah, Ghalia Mubarak.
Sultan Qaboos University
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
AL-Mamari, Qasim Sultan Ali
Sultan Qaboos University
2019