وثيقة
Pavement stripping in Saudi Arabia: prediction and prevention.
المساهمون
الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2004
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Pavement weathering or stripping is a major distress in highway networks in arid regions. Using the Saudi Arabian road network as a case study area, seventeen road test sections were selected, out of which eight were stripped and nine were non-stripped. Aggregates from quarries used to build these sections were also collected and subjected to detailed physical and chemical tests to evaluate the ability of these tests to distinguish between stripped and non-stripped sections. The modified Lottman test was used to distinguish between compacted mixes. In addition, the Swedish Rolling Bottle test, was also found to be effective in being able to distinguish between different asphalt-aggregates for stripping potential. Eleven anti-stripping liquid additives, lime and cement, in addition to two polymers, were evaluated for their ability to reduce/eliminate stripping potential of stripping-prone aggregates. It was found that EE-2 Polymer, Portland cement, and their combination were effective with all aggregate sources.
المجموعة
ISSN
1726-6742
URL المصدر
zcustom_txt_2
Alabdul Wahhab, H. I., Asi, I. M., Ali, S. A., AlSwailmi, S., & AlNour, A. (2004). Pavement stripping in Saudi Arabia: prediction and prevention. The Journal of Engineering Research, 1 (1), 29-38.
الملخص العربي
تعتبر عملية انفصال الحصمة من طبقات الرصف بسبب عوامل التعرية المناخية من الظواهر الرئيسية التي تتعرض لها شبكات الطرق في المناطق القاحلة. لدراسة هذه الظاهرة تم اختيار سبعة عشر طريق بالمملكة منها ثمانية طرق تعاني من ظاهرة انفصال الحصمة بينما تسعة منها تعتبر سليمة. تم تجميع الركام من جميع المصادر التي بنيت منها هذه الطرق وتمت دراستها وتحليلها فيزيائيا وكيميائيا لتحديد الخصائص التي قد يكون لها دور في زيادة قابلية التعرية وتطاير الحصمة من الطرق. أيضا تم إجراء اختبار حساسية المياه على الخرسانة الاسفلتية في العينات المدموكة لتحديد إمكانية التمييز بينها. كما تم إجراء اختبار الزجاجة السويدية الدوارة وقد وجد أنه يمكن الاعتماد عليه في التمييز بين عينات الركام القابل للتعرية وغير القابل للتعرية. تمت دراسة إمكانية تحسين مقاومة الحصمة للتعرية باستخدام مجموعة من المضافات للخلطات الاسفلتية تشمل 11 مركب كيميائي، الجير المطفي، واسمنت عادي، بالإضافة لنوعين من اللدائن. وجد أن لدائن ايستمان ( 2 – EE) والاسمنت العادي كانت أكثر المواد فعالية في زيادة مقومة الخلطات السفلتية لكل أنواع الحصمة ضد التطاير والتعرية.
قالب العنصر
مقالات الدوريات