وثيقة

Pedestrian midblock crossing safety development modeling in Dohuk city road network.

المصدر
The journal of engineering research (TJER), v. 17, no. 2, p. 126-134.
المساهمون
عناوين أخرى
نمذجة تطوير السلامة لعبور السابلة على شبكة الطرق في مدينة دهوك.
الدولة
Oman.
مكان النشر
Muscat
الناشر
College of Engineering, Sultan Qaboos University.
ميلادي
2020
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Pedestrians are vulnerable users walking on foot, having no or little protection—usually provided by police officers—when trying to cross from a midblock section in urban areas. A lot of conflicts and sometimes real pedestrian crashes probably took place in some locations in Dohuk City midblock crosswalks. For this purpose, and to have a comprehensive idea about the safety situation in this city, and what are the main safety countermeasures needed at some hazardous pedestrian crossing locations, this study was proposed. Data were collected from twenty crosswalk locations in central business district (CBD), and suburban areas related to pedestrian movement using two video camera photography to collect data. Data were compiled and presented to measure pedestrian speeds, space, unit flow, crossroad width, etc., meanwhile, vehicular traffic data related to crossing volume, speed, etc., were presented too. Safety and security data related to conflicts of pedestrians with cross vehicles and some actual crash data were obtained from the qualified offices controlling traffic in the city. The Exponential Model was found as best-fitting conflict rates and pedestrian spaces with high R² in both urban and suburban areas. Meanwhile, the Quadratic Model was found to best fitting conflict rates and pedestrian speeds with R² values of 0.764, and 0.818 in both urban and suburban areas respectively. Conflict rates are found as best correlating the real crash frequency with a high R² value of 0.924 in suburban areas. Conflict rates in both CBD and suburban areas are going to be decreased as the pedestrian provided space, speed, crossed road width, and 85th percentile vehicular speed, but increased with the amount of waiting time experienced by pedestrians at crosswalk edge with R² values of 0.84, and 0.90 for CBD and suburban crosswalks respectively.
الملخص العربي
السابلة أو المشاة هم مستخدمو الطريق على الأقدام، ولا يتمتعون بأي حماية غالبًا عند محاولة العبور على ضفتي الطريق في المناطق الحضرية، حيث تفتقر أغلبها للحماية التي يتم توفيرها من قبل مسؤولي المرور. يحدث الكثير من التعارض وأحياناً حوادث حقيقية في بعض مواقع عبور السابلة في مدينة دهوك. ولأخذ مفهوم كامل حول وضع السلامة في هذه المدينة وما هي التدابير اللازمة في بعض مواقع عبور المشاة الخطرة، تم جمع أنواع مختلفة من البيانات من 20 موقعًا لعبور السابلة من مناطق في مركز المدينة وأحيائها، باستخدام التصوير بكاميرتي فيديو. تم تجميع بيانات السابلة مثل السرعة، والفضاء، وتدفق الجريان، ...إلخ، وفي الوقت نفسه تم جمع بيانات تخص المركبات. تم الحصول على بيانات السلامة المرورية المتعلقة بالحوادث الفعلية من المكاتب المؤهلة التي تتحكم في حركة المرور في المدينة. تم تحليل جميع هذه البيانات من خلال إجراء تحليل إحصائي لربط المتغيرات المختلفة للحصول على نماذج تجريبية تصف الموقف في المواقع المحددة. النتائج التي تم الحصول عليها تعتبر التعارض فعالًا في وصف الحوادث، وكذلك معدلات التعارض تعتمد على سرعة السابلة وعرض موقع العبور.
قالب العنصر
مقالات الدوريات