وثيقة

Perceptions of learning resource center (LRC) specialists of their acquisition of ISTE coaches' standards.

عناوين أخرى
تصورات أخصائيين مراكز مصادر التعلم لاكتسابهم معايير مدربي (ISTE)
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2022
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
This research investigated the perceptions of LRC specialists about their competencies to apply technology and train teachers under the International Society for Technology in Education (ISTE) coach's standards. The study followed a quantitative descriptive-survey design, using a questionnaire to collect the study data. The sample of this study was selected randomly from cycle two schools LRCs specialists in the governorates of Muscat (n=52 teachers). The study's results indicated that the LRCs specialists' acquisition of technology use and teachers' training' competencies based on the (ISTE) coach's standards were average in general and varied from one dimension to another. The dimension that focused on the competencies of the specialist to communicate with teachers and learners and cooperation came in the first rank with a high availability of competencies acquisition. However, the dimension that focused on instructional design and decision-making based on data came in the last rank with a very low level of availability. In addition, the results indicated no statistically significant differences at (α≤0.05) level between the means scores for assessing the acquisition of competencies that meet ISTE coaches-based standards due to the academic qualification variable in general and in the five dimensions of the study tool. As for the variable, years of experience, the results of the study showed statistically significant differences at (α≤0.05) level between the means scores for measuring the acquisition of competencies in general and specifically in the first dimension's standards, "the specialist as a change agent," in favor of the first group (10 years or less), but no differences in the other four dimensions. Finally, the study presented some implications, recommendations, and suggestions for future research.
الملخص العربي
جاءت هذا الدراسة لقياس تصورات أخصائيين مراكز مصادر التعلم )LRCs )حسب وجهة نظرهم حول كفاءاتهم لتطبيق التكنولوجيا وتدريب المعلمين بموجب معايير مدرب الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم )ISTE)، اتبعت الدراسة منهجية البحث الوصفي الكمي باستخدام الاستبانة تم اختيار عينة الدراسة عشوائيا مدراس الحلقة الثانية من أخصائيين ً لجمع البيانات الكمية، حيث من مراكز مصادر التعلم بمحافظات مسقط )ع = 52 معلماً ومعلمة(، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن اكتساب أخصائيين مراكز مصادر التعلم لكفايات استخدام التكنولوجيا وتدريب المعلمين بناء على معايير مدربي )ISTE )جاء بمستوى متوسط بشكل عام، فقد تفاوتت تصورات الاخصائيين حول اكتسابهم للكفايات من بعد لآخر؛ حيث جاء البعد الذي يركز على كفايات الاخصائيين في قدرتهم على الاتصال بالمتعلم والتعاون في المرتبة الاول بمدى توافر مرتفع من اكتساب الكفايات، بينما جاء البعد الذي يركز على اكتساب الاخصائيين للكفايات المتعلقة بالتصميم التعليمي وصنع القرارات رتبة الاخيرة بمدى توافر قليل جدا، كما اشارت نتائج الدراسة إلى عدم ً استنادا على البيانات في الم وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى داللة أقل من )0.05( تعزى لمتغير المؤهل الدراسي بشكل عام في الابعاد الخمسة ألداة الدراسة، مما يعني أن تصورات الاخصائيين حول اكتسابهم للكفايات ال يختلف باختالف المؤهل الدراسي ألفراد العينة، أما فيما يتعلق بمتغير سنوات الخبرة فقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى داللة أقل من )0.05( بين متوسط درجات تصورات الاخصائيين لاكتسابهم لكفايات مدربي )ISTE )بشكل عام وبشكل خاص في البعد الاول "الاخصائي كعامل للتغيير" لصالح من لديهم سنوات خبرة 10 سنوات فأقل، مما يعني درجة توفر المعايير كانت أكبر لديهم مقارنة مما لديهم سنوات خبرة 11 سنة فأكثر، كما لا وأخيراً توجد فروق في الابعاد الاربعة الاخرى؛ قدمت الدراسة بعض الدلالات والتوصيات والاقتراحات لأبحاث مستقبلية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية