وثيقة

Primary school managers' knowledge of and attitude towards epilepsy among children in Erbil City, Iraq.

عناوين أخرى
معارف ومواقف مديري المدارس الابتدائية نحو مرض الصرع لدى الأطفال في مدينة أربيل، العراق
الناشر
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
ميلادي
2014-05
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
Objectives: This study aimed to determine the knowledge and attitudes of primary school managers regarding epilepsy among school children in Erbil City, Iraq. Methods: A cross-sectional study was conducted in primary schools between 18 June and 18 August 2013. A total of 80 primary school managers were selected to answer a questionnaire covering three domains: socio-demographical characteristics, knowledge of epilepsy and attitudes towards epilepsy. Results: More than half of the participants (55%) had spent less than 10 years in school administration. More than one-third (37.5%) of the participants believed that epilepsy was an infectious disease, and over half of the respondents (53.75%) stated that epilepsy cannot be treated or prevented. Conclusion: Although the respondents' attitudes towards pupils with epilepsy were generally positive, their knowledge of epilepsy was imperfect; thus, an epilepsy education campaign is required. This should focus on the causes of epilepsy and its management.
برعاية
Sultan Qaboos University.
الملخص العربي
الهدف: التشنج هوالنوبة المرضية الشديدة والتي يصاحبها الإطلاق الكهربائي الذي لا يمكن السيطرة عليه من الخلايا العصبية في الدماغ. وهي قد تحدث بصورة عفوية دون أي سبب واضح. وهدفت الدراسة إلى معرفة المعارف والمواقف من مديري المدارس الابتدائية بخصوص الصرع بين أطفال المدارس في مدينة أربيل. الطريقة: أجريت دراسة مقطعية في المدارس الابتدائية في مدينة أربيل العراق بين 18 يونيو و 18 أغسطس 2013. تم اختيار ثمانين من مديري المدارس الابتدائية لإجابة ثلاثة استبيانات في ثلاثة مجالات مختلفة: المجال الأول عن الخصائص الاجتماعية والديموغرافية و المجال الثاني المعرفة (10 أسئلة) والمجال الثالث المواقف حول مرض الصرع (10 أسئلة). النتائج: أظهرت النتائج أن (%55) ممن شملتهم الدراسة لديهم خبرة أقل من 10 سنوات في الإدارة وكان أكثر من ثلث (%37.5) المشاركين لديهم مفهوم خاطیء أن الصرع هو مرض معد. أكثر من نصف المشاركين (53.75%) ذكروا أن الصرع لا يمكن الشفاء منه أو السيطرة عليه. الخلاصة: أشارت نتائج الدراسة إلى إيجابية مواقف المشاركين في الدراسة تجاه التلاميذ الذين يعانون من الصرع ولكن كانت هناك أوجه قصور مهمة من حيث المعرفة العامة حول الصرع. ونوصي بتدريب وتوعية مديري المدارس الابتدائية عن مرض الصرع وطرق علاجة.
قالب العنصر
مقالات الدوريات