وثيقة

Purchase behavior of consumersfor seafood products.

المساهمون
Chomo, G.V., مؤلف
Omezzine, A., مؤلف
الناشر
Sultan Qaboos university
ميلادي
2003
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
Fish consumption is a key component in production and marketing decisions. Fish consumers play a key role because fishermen and distributors recognize their purchase choices as a determinant to their operation. Consumers make buying decisions according to market conditions and to various attributes of the product, namely the specie, the form, the place of purchase, the size and the quality. This study is aimed at providing information on Oman consumers' attitudes and preferences for fish purchase form and market outlets using an information-processing model. It identifies factors for predicting changes in market demand for fish products and services as a result of changes in consumers attributes. Results indicate that on-shore fish markets are the most preferred outlets for the coastal population while retailers and Oman National Fisheries Company are the commonly used outlets. Results also show that whole fish is the most preferred form of purchase for both rural and urban medium to low-income consumers while a large proportion of high-income consumers in urban regions prefer mainly sliced fish. Market development efforts should focus on the organization of on-shore fish markets in coastal regions, and retailers and Oman Fisheries Company's outlets in the inland areas. Forms other than whole fish may be promoted for sale in supermarkets and specialized shops for the urban high-income consumers group.
ISSN
2410-1079
zcustom_txt_2
Al-Mazrooeiyah, N., Chomo, G. V., & Omezzine, A. (2003). Purchase behavior of consumersfor seafood products. Journal of Agricultural and Marian Sciences, 8 (1), 1-10.
الملخص العربي
يلعب مستهلكو المنتجات البحرية دورا رئيسيا في قرارات الصيادين والتجار حيث أنهم يتجاوبون مع خصوصيات المنتج المتعلقة بالصنف و الشكل ومكان الشراء و الجودة. يهدف هذا البحث إلى دراسة سلوك المستهلك العماني واختياراته للمنتج من حيث الشكل ومنفذ تسويقه عند شرائه للأسماك. تشير النتائج بأن الأسواق بمواقع الإنزال على الشواطئ تمثل المنفذ الرئيسي المفضل لسكان المناطق الساحلية بينما تمثل أسواق المفرق وشركة الأسماك العمانية المنفذ الأكثر استعمالا لسكان المناطق الداخلية. وتبين النتائج أيضا أن المستهلكين بالمناطق الريفية والحضرية يفضلون شراء الأسماك كاملة بدون تقطيع بينما يفضل المستهلكون ذوي الدخل المرتفع شراء الأسماك الجاهزة والمقطعة على أشكال متعددة. توصي الدراسة بتركيز جهود تنمية الأسواق السمكية على تطوير الأسواق بمواقع الإنزال وأسواق البيع بالمفرق بالمناطق الداخلية وتحسين البنية الأساسية بها. كما توصي بتطوير منافذ بيع الأسماك المجهزة مثل السوبر ماركت والمحلات المتخصصة لتلبية طلب المستهلكين ذوي الدخل المرتفع.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
Al-Zadjaliyah, Nasrin.
Oman Medical Specialty Board.
2017-11
مقالات الدوريات
0
0
Hosseinzadeh, N.
Sultan Qaboos University.
2018
مقالات الدوريات
0
0
Aravindhakshan, Rajeev.
Oman Medical Specialty Board.
2010-01
مقالات الدوريات
5
2
Al-Sinani, Mohammad.
Oman Medical Specialty Board.
2008-10
مقالات الدوريات
4
0
Byrne, Robyn.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
مقالات الدوريات
0
0
Al-Busaidi, Rashid M.
جامعة السلطان قابوس. كلية العلوم الزراعية والبحرية
2013