وثيقة

قياس مستوى التربية الإعلامية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس : دراسة ميدانية خلال عام 2022.

عناوين أخرى
Measuring the level of media literacy among Sultan Qaboos University students
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aims to measure the level of media literacy among sultan Qaboos University, based on measuring their level of conscious / automatic thinking, their ability to control information, and determining their level of knowledge about based on Potter's Theory of Media Literacy. In order to achieve the study objectives, the researcher adopted the media survey approach and used a questionnaire as the study tool. The questionnaire included two primary axes: the first one is based on three dimensions which are: the content accessing dimension, content analyzing dimension, and content evaluating dimension, while the second axis included an analysis of the most prominent skills and competencies needed to exist in the audience in order to interact with the media content. The study sample consisted of students of Sultan Qaboos University, who numbered (17800) female and male students, from (9) colleges (College of Agricultural and Marine Sciences, college of arts and social sciences, College of Economy and Political Studies, college of education, college of engineering, college of law, college of medicine & health sciences, college of nursing, and college of science). The study sample included (504) students, (56) students from each college, and the data was processed statistically using Statistical Package for Social Sciences (SPSS). The results indicated that the level of conscious/automatic thinking among the study sample was average, with an arithmetic mean (2.96) and most of the sample preferred the entertainment content, which is expected among young university students and the level of information control is high, with an arithmetic mean (3.70) which shows that students of Sultan Qaboos University in the Sultanate of Oman have the upper hand in controlling the media they consume to a large extent, and thus are able to make appropriate decisions according to their perception of what should be displayed by the media, and this aligns to what Potter's theory has indicated about the youth having high control of what information they consume on media. The study also concluded that there are some gaps in the students' low motivation to follow mainstream news, with an arithmetic mean (2.91) as it does not always reflect their interests in light of the changes taking place in the world. The study recommends establishing a national framework for media literacy in Sultanate of Oman international experiences create a local curriculum for media literacy in collaboration with UNESCO Office in Oman.
الملخص العربي
تهدف الدراسة إلى قياس مستوى التربية الاعلامية لدى طلبة جامعة السلطان قابوس بالاعتماد على قياس مستوى التفكير الواعي / التلقائي لديهم، والقدرة على التحكم في المعلومات، وتحديد مستوى معرفتهم بوسائل الاعلام، وتعتمد الدراسة على نظرية بوتر الادراكية للتربية الاعلامية. ولكي تحقق الدراسة أهدافها؛ اتبعت الباحثة منهج المسح الاعلامي، واستخدمت الاستبيان لجمع البيانات، وتقوم الاستبانة على محورين أساسين :المحور الاول يشمل ثالث أبعاد أساسية وهي، الوصول للمحتوى، وتحليل المحتوى، وتقيم المحتوى، أما المحور الثاني فتناول المهارات ، والكفايات التي يجب توافرها لدى الجمهور عند التفاعل مع المحتوى الاعلامي، وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة جامعة السلطان قابوس والبالغ عددهم قرابة 17.800 طالب وطالبة يدرسون في تسع كليات ، وهي العلوم الزراعية، والبحرية، والاداب والعلوم الاجتماعية، الاقتصاد والعلوم السياسية، التربية الهندسة، الحقوق، الطب والعلوم الصحية، العلوم والتمريض، وقد اشتملت عينة الدراسة على )504( طالبا،ً بواقع )56( طالباً من كل كلية، وتم معالجة البيانات إحصائيا باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن مستوى قياس التفكير الواعي/التلقائي لدى عينة الدراسة كان متوسطا بمتوسط حسابي )2.96(، وأن معظم العينة تفضل المحتوى الترفيهي للوسائط، وأن مستوى قياس التحكم في المعلومات في وسائل الاعلام لديهم كان عاليا بمتوسط حسابي )3.70(، وأظهرت النتائج أيضا أن طالب جامعة السلطان قابوس يتحكمون في المعلومات وبالتالي قادرين على اتخاذ القرارات المناسبة وفقاً الاعلامية إلى حد كبير؛ لرؤيتهم حول ما يتم عرضه من معلومات من قِبل وسائل الاعلام. وتوصلت الدراسة أيضاً إلى أن مستوى دوافع متابعة بمتوسط حسابي الاخبار لدى العينة كان متوسطا (2.91( مما يدل أ ن الاعلام ال يعكس اهتماماتهم ً في ظل المتغيرات التي تحدث في العالم . وتوصي الدراسة بتأسيس إطار وطني للتربية الاعلامية في سلطنة عمان والاستفادة من التجارب العالمية بوضع منهاج محلي للتربية الاعلامية بالتنسيق مع مكتب اليونسكو في سلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
2
1
اللواتي, صادق بن محمود بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2020