وثيقة

Service quality and students loyalty in higher education institutions in Oman : evidence from Ash Sharqiyah Governorates.

المصدر
Master's thesis
عناوين أخرى
جودة الخدمة وولاء الطلاب في مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عُمان: البيانات من محافظات الشرقية.
الدولة
Oman
مكان النشر
Ibra
الناشر
A'Sharqiyah University
ميلادي
2020
اللغة
الأنجليزية
نوع الرسالة الجامعية
Master's thesis
الملخص الإنجليزي
This research aims to contribute to the quality of service in higher education institutions (HEIs) in Oman. Therefore, this study seeks to examine the relationship between service quality attributes represented by tangibility, responsiveness, reliability, empathy, and assurance on students' satisfaction and their loyalty. The descriptive-analytical approach was adopted to achieve the study's objectives. In this study, both secondary and primary methods data were used to gather the data. The study gathered the data from a total of 305 responses from five HEIs located in Ash Sharqiyah North and Ash Sharqiyah South Governorates in Oman. The SERVQUAL model was used in this research to evaluate and track the impact of service quality characteristics on student satisfaction and loyalty in Oman's HEIs. The findings shows that the dimensions of service quality are significantly and positively related to satisfaction and loyalty of HEIs students. Furthermore, this study highlights a number of practical implementations and recommendations. To conclude, future researchers are encouraged to broaden the scope of the study by adding new variables, collecting larger samples from a wider geographic area and covering other related stakeholders. Keywords Service Quality, Satisfaction, Loyalty, Higher Education Institutions, Oman
الملخص العربي
تساهم هذه الدراسة في دراسة جودة الخدمات المقدمة في مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان. لذلك تهدف هذه الدراسة إلى فحص العلاقة بين أبعاد جودة الخدمة المتمثلة في الملموسية والموثوقية والاستجابة والتعاطف والاعتمادية من جانب ورضا الطلاب وولائهم من جانب آخر.
تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي من أجل تحقيق أهداف الدراسة. كما تم استخدام كلا من البيانات الأولية والثانوية لأغراض الدراسة، و تم جمع عدد 305 إستبانة من خمس مؤسسات تعليمية عليا توجد في محافظات شمال الشرقية وجنوب الشرقية بسلطنة عمان.
استخدمت الدراسة نموذج جودة (SERVQUAL) لتقييم وتتبع تأثير أبعاد جودة الخدمة على رضا الطلاب وولائهم في مؤسسات التعليم العالي في عمان. أشارت النتائج إلى وجود رابطة ذات تأثير مهم وإيجابي تربط بين أبعاد جودة الخدمة ورضا وولاء الطلاب في مؤسسات التعليم العالي.
كما سلطت الدراسة الضوء على أهم التطبيقات العملية والتوصيات التي تم التوصل اليها، وفي الختام توصي الدراسة الباحثين بتوسيع نطاق البحث في الدراسات المستقبلية من خلال إضافة متغيرات جديدة مع جمع عينات أكبر للدراسة من رقعة جغرافية أوسع وكذلك دراسة تأثير أصحاب المصلحة الاخرين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية