وثيقة

Smartphone usage, gratifications and addiction among sultan qaboos university undergraduates : a mixed-approach investigation.

الناشر
Sultan Qaboos University
ميلادي
2015
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
This research applied a mixed-approach method to investigate Smartphone usage, gratifications, and addiction among SQU undergraduates, adopting the uses and gratifications theory (UGT) as a framework and the DNA wheel measurement as an analysis technique. Furthermore, the study aimed to explore the role of gender, field of study, academic achievement, parents' education, and family income on Smartphone usage, gratifications and addiction. This research also aimed to examine relationship between Smartphone usage, gratifications and addiction. Two questionnaires on Smartphone usage, gratifications, and addiction had been applied to a stratified sample comprising (849) undergraduate students at SQU (48.8% male, 51.2% female). In addition, the researcher conducted four discussion sessions with two focus groups to support the quantitative data collected through the questionnaires. The quantitative findings indicated that WhatsApp/text message services were the heaviest Smartphone applications usage. Voluntary usage behavior was the most common type of Smartphone usage behavior, while seeking information and entertainment were the most common Smartphone gratifications among SQU undergraduates. The prevalent rate of Smartphone addiction was 33.1%, while disregard of harmful consequences was the most frequent addiction symptom among those students. The finding also revealed significant differences at (p< 0.05) in Smartphone usage, gratifications, and addiction related to: Gender, field of study, parents' education level, and family income level. According to student's academic achievement there were significant differences at (p<0.05) in Smartphone addiction, while there were no significant differences at (p<0.05) in terms of Smartphone usage and gratifications between SQU undergraduates. The qualitative findings not only highlighted the reasons behind Smartphone, usage, gratifications, and addiction among SQU undergraduates but also explained relationships between Smartphone usage, gratifications, and addiction among those students with some demographic factors. In addition, the research findings explained the relationship between Smartphones addiction, usage and gratification. Finally, this study proposed some solutions to the problem of Smartphone addiction among those students. Key words: Smartphone usage, Smartphone gratifications, Smartphone addiction, Uses and Gratifications Theory, DNA wheel measurement, Sultan Qaboos University Undergraduates, Oman.
الملخص العربي
طبقت هذه الدراسة أسلوب المنهج المتعدد التصاميم بهدف الكشف عن استخدام و إشباعات وإدمان الهاتف الذكي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس باستخدام نظرية الاستخدامات والإشباعات كإطار نظري وعجلة القياس الجيني كأسلوب تحليلي. وعلاوة على ذلك، هدفت إلى توضيح دور النوع، ومجال الدراسة، والتجصيل الدراسي، وتعليم الوالدين، ودخل الأسرة على استخدام و إشباعات وإدمان الهاتف الذكي. كما هدفت إلى الكشف عن العلاقة بين استخدام وإشباعات وإدمان الهاتف الذكي لدى طلبة الجامعة.
تم تطبيق استبيانين حول إدمان الهاتف الذكي واستخدامه وإشباعاته على عينة طبقية مكونة من (849) طالبا وطالبة في المرحلة الجامعية الأولى في جامعة السلطان قابوس منهم 48 . 8 % ذكور و 51 . 2 % إناث. وبالإضافة إلى ذلك، تم إجراء أربع جلسات نقاش مع مجموعتين بؤريتين لدعم البيانات الكمية التي تم جمعها من خلال الاستبيانات.
بينت النتائج الدراسة الكمية أن رسائل الواتس اب النصية من أكثر التطبيقات التي يستخدمها طلبة الجامعة. بينما يعد الاستخدام الطوعي للهاتف الذكي هو النمط الأكثر شيوعا، فإن البحث عن المعلومات ووسائل الترفيه هو من أهم إشباعات الهاتف الذكي بين هؤلاء الطلبة. واتضح أن معدل انتشار الإدمان على الهاتف الذكي بين طلبة الجامعة هو بنسبة 33 . 1 %، بينما تجاهل الآثار الضارة للهاتف الذكي يعد من أكثر اعراض الإدمان شيوعا بين الطلبة. كما كشفت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( >p 0 . 05) بين طلبة الجامعة فيما يتعلق باستخدام، وإشباعات وإدمان الهاتف الذكي وفقا لمتغيرات: النوع، ومجال الدراسة، والمستوى التعليمي للوالدين، والمستوى الاقتصادي للأسرة، أما بالنسبة لمتغير التحصيل الدراسي فقد وجدت فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0 . 05 >p) بين طلبة الجامعة في الإدمان على الهاتف الذكي بينما لم تظهر أي فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0 . 05 >p) بالنسبة لاستخدام الهاتف الذكي وإشباعاته. أما بالنسبة للدراسة النوعية فقد أظهرت نتائجها الأسباب الكامنة وراء الإدمان على الهاتف الذكي واستخداماته وإشباعاته بين طلبة الجامعة. كما فسرت العلاقات بين الإدمان على الهاتف الذكي واستخدامانه وإشباعاته وبعض العوامل الديموغرافية لطلبة الجامعة. فسرت أيضا العلاقة بين استخدام وإشباعات وإدمان الهاتف الذكي لدى هؤلاء الطلبة، ثم قدمت الدراسة بعض الحلول لمشكلة الإدمان على الهاتف لديهم. الكلمات المفتاحية: استخدام الهاتف الذكي، إشباعات الهاتف الذكي، إدمان الهاتف الذكي، نظرية الاستخدامات والإشباعات، عجلة القياس الجيني، طلبة البكالوريوس، جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية