وثيقة

‫صعوبات العمل المخبري في مرحلة التعليم العام (10-12) من وجهة نظر المعلمين‬

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2004
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study is to investigate difficulties confronting teachers from doing laboratory work in secondary schools. To tackle such a problem three questions have been posed: 1- What are difficulties confronting teachers from doing laboratory work in general schools? 2-How do rate these difficulties with respect to sex, specialization and teaching experience? 3- What suggestions teachers pose to overcome these difficulties? For the purpose of the study, a questionnaire has been formulated consisting from (66) items distributed among 8 domains: Laboratory & appliances, technician, teacher, students, scientific content, school administration, educational supervision & student performance evaluation. The validity of the questionnaire was carried out through panel of (19) judges. The reliability was calculated by Cronbach alpha coefficient which found to be (0.93). The sample of this study consisted of (546) teachers (267 males and 279 females) were employed in this investigation in academic year (2003/2004). The study revealed the following results: 1- There are many difficulties which negatively affect laboratory work in secondary schools such as: (Some experiments consume long time) and (Teachers have overload work). 2- There are significant differences at (0.05) level for teacher's ratings of these difficulties which could be attributed to the variables of sex, teaching experience and specialization: a) Male teachers confront with more difficulties than females. b) Teachers with a short/ an intermediate term of experience confront with more difficulties than teachers with a long term of experience. c) Both physics and chemistry teachers confront with more difficulties than biology teachers. In the light of the results, the researcher came up with a set of recommendations and suggestions.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن صعوبات العمل المخبري في مرحلة التعليم العام (10-12) من وجهة نظر المعلمين، وتمثلت مشكلة الدراسة في ثلاثة أسئلة هي
١- ما صعوبات العمل المخبري في مرحلة التعليم العام (10-12) بسلطنة عمان من وجهة نظر معلمي العلوم؟
- إلى أي حد تختلف تقديرات المعلمين للصعوبات باختلاف جنس المعلم، وخبرته التدريسية، وتخصصه؟
٣- ما مقترحات المعلمين التغلب على صعوبات العمل المخبري؟
للإجابة عن أسئلة الدراسة أعدت الباحثة استبانة تكونت من (66) فقرة موزعة على ثمانية مجالات هي: المختبر وتجهيزاته، وفي المختبر، والمعلم، والطلبة، والمحتوى العلمي، والإدارة المدرسية، والإشراف التربوي، وتقويم أداء الطلبة. تم التأكد من صدق الاستبانة بعرضه على (19) محكمة، كما تم التأكد من ثباتها باستخدام معادلة ألفا-کرونباخ حيث بلغ (0٫93). وطبقت الاستبانة في نهاية الفصل الأول من العام الدراسي ( 2003/ 2004 ) على أفراد عينة الدراسة والتي تكونت من (546) معلما ومعلمة، (267 معلما و 279 معلمة).
توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- وجود صعوبات عديدة يواجهها المعلمون تعوق العمل المخبري، منها: حاجة بعض التجارب إلى وقت طويل لا يتناسب مع وقت الحصة) و(زيادة العبء التدريسي للمعلم)
٢- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) تعزى إلى متغير كل من: الجنس والخبرة التدريسية والتخصص، حيث دلت النتائج على:
أ) وجود صعوبات لدى المعلمين أكثر من التي توجد لدى المعلمات.
ب) وجود صعوبات لدى المعلمين والمعلمات ذوي الخبرة القصيرة والمتوسطة أكثر من التي توجد لدى أصحاب الخبرة الطويلة.
ج) وجود صعوبات لدى معلمي ومعلمات الفيزياء والكيمياء أكثر من التي توجد لدى معلمي ومعلمات الأحياء. وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات والمقترحات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
جامعة السلطان قابوس. عمادة البحث العلمي.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2023-09-01
مقالات الدوريات
3
0
التوبي، معمر بن علي.
جريدة عمان.
2024-09-19
مقالات الدوريات
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-08-31
مقالات الدوريات
3
0
درويش، بهاء.
جريدة عمان.
2023-01-26
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017