وثيقة
صورة المرأة في الروايات النسائية العمانية : دراسة سوسيولوجية مطبقة على عينة من الروايات.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The image of women in Omani women’s novels: a sociological study applied to a sample of novels.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2023
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study stemmed from the observation of the global trend towards the image of
women in society and its representation as a reflection of reality, especially in the
last four decades of the twentieth century and the first two decades of the twentyfirst century. It also took into account the importance of this image and its impact
on cultural, social, economic, and political contexts.
The study focused on exploring the image of Omani women in Omani women's
novels by posing the main question: What image of Omani women emerges in
Omani women's novels? Given the difficulty of grasping a comprehensive image
of women in the studied novels, the study introduced four sub-questions
specifically related to Omani women's novels. These questions addressed
important aspects of the research, namely the social roles of women, the issues that
concern them, the social problems they face, and the Omani women's stance on the
social changes happening in society.
To conduct the study, the content of six novels written by Omani women was
analyzed. These novels included "Ard Al-Ghayb" by Aziza Al-Taie, "Manamat" by
Jokha Al-Harthiya, "Tilka Al-Ma'ah Aam" by Sheikha Al-Fajriya, "Khudra AlDamn" by Mona Al-Maouliya, "Sajeen Al-Zurqa" by Sharifa Al-Toubiya, and "La
yudkharouna fi Majaz" by Huda Hamad. The analysis was carried out using the
content analysis method, and the study adopted the structural formation theory and
the theory of reflection in its work.
The study revealed several important results. Firstly, Omani women in the novels
were found to support most of their social roles. The roles that gained the most
attention were their social, family, and emotional roles, while they showed less
interest in their legal, military, ritual, and political roles. Secondly, the social
problems Omani women faced in the novels were mainly related to family,
psychological, and cultural issues. Thirdly, the issues that received the most focus
were emotional, cultural, and psychological issues, whereas religious, professional,
and political themes were given less attention. Lastly, the Omani women depicted
by the novelists appeared to be accepting of social changes related to certain
marriage customs and intellectual improvements, but they were resistant to social changes affecting social relationships, education, work, and the appearance of
Omani women.
الملخص العربي
انطلقت هذه الدراسة من ملاحظة التوجه العالمي نحو صورة المرأة في الادب وما قد تمثله من انعكاس للواقع، وخاصة في العقود الاربعة الاخيرة من القرن العشرين والعقدين الاولَين من القرن الواحد والعشرين، ومن مدى أهمية هذه الصورة وتأثيرها في السياقات الثقافية والاجتماعية والاقتصادية والسياسية، ومن أهمية الادب والرواية على وجه الخصوص في رسم صورة ذهنية لدى القارئ عما يقرأه، وأهميته في كونه وعاء وحافظا تفاصيل الحياة الاجتماعية. ً للثقافة فاشتغلت هذه الدراسة على البحث عن صورة المرأة في الروايات النسائية العمانية، وذلك عن طريق طرحها هو: ما الصورة التي ظهرت عليها المرأة في الرواية النسائية العمانية؟ ونظراً لسؤال رئيس لصعوبة الالمام بالصورة الشاملة للمرأة في الروايات المدروسة، تقرر طرح أربعة أسئلة فرعية تختص بالرواية النسائية العمانية، وهي ترسم جانبا وهي: ما الادوار الاجتماعية، وما القضايا التي ً مهماً من الموضوع المبحوث تشغل المرأة، وما المشكالت الاجتماعية التي تواجهها المرأة، وما موقف المرأة العمانية في الرواية من التغيرات الاجتماعية الحاصلة في المجتمع؟ وقد حللت هذه الدراسة مضمون ست روايات لروائيات عمانيات هي: أرض الغياب لعزيزة الطائية، ومنامات لجوخة الحارثية، وتلك المائة عام لشيخة الفجرية، وخضراء الدمن لمنى المعولية، وسجين الزرقة لشريفة التوبية، وال يذكرون في مجاز لهدى حمد، وذلك عن طريق منهج تحليل المضمون، واعتمد ت الدراسة على النظرية البنيوية التكوينية ونظرية الانعكاس في اشتغالها. وخرجت بعدة نتائج أهمها : أن المرأة العمانية مؤيدة لمعظم أدوارها الاجتماعية التي تقوم بها، وأن أكثر الادوار الاجتماعية التي تهتم بها المرأة في الرواية هي أدوارها الاجتماعية والاسرية والعاطفية، بينما لم تهتم كثيرا جتماعية التي تواجه المرأة في ً ألدوارها القانونية والعسكرية والشعائرية والسياسية، وأن المشكالت الا الرواية أكثرها كانت المشكالت الاسرية والنفسية والثقافية، وأن أكثر القضايا التي اهتمت بها هي العاطفية للموضوعات الدينية والمهنية الوظيفية والسياسية، وأن الروائيات والثقافية والنفسية، بينما لم تهتم كثيراً أظهرن المرأة العمانية موافقة على التغيرات الاجتماعية الحاصلة في بعض عادات الزواج وعلى التغيرات الفكرية المتجهة نحو الافضل، ورافضة للتغيرات الاجتماعية الحاصلة على مستوى العالقات الاجتماعية وتوجهات الدراسة والعمل والمظهر الخارجي للمرأة العمانية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية