وثيقة

تأثير المشاركة الإلكترونية عبر منصة تويتر في اتخاذ القرار لدى المؤسسات الحكومية العمانية

عناوين أخرى
دراسة نتنوغرافية
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2018
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims at recognizing the impact of e-participation via Twitter on the process of decision-making at Omani governmental institutions. The study adopted an online data collection method "Netnography"; considering what happens in social media networks as a work field in a virtual environment. This method is characterized by its contribution to content production and users' interaction. It depends on observing the study population and then interpreting the results and writing them down. The study used a content analysis tool due to the need of a repetitive monitoring for the results arising from observing the study population during a specific period beginning from November 1st, 2017 until January 31st, 2018. The interview tool was also used with (9) Twitter account managers in the government institutions under study. The results showed that most institutions in the study sample use Twitter to interact with the public by replying to followers' queries and comments. There is no balance between what is posted for awareness, promotional, informational or service purposes and what is being answered in the institution account. The study results did not show advanced practices in content dissemination that is intended toward interacting and making meaningful dialogues to explore the opinion of the society on institutions issues and services in general. The results also revealed that these institutions are at the level of information availability and the level of consultation & Cooperation. While the electronic decision making level was between (1.3% - 11.3%) only. The study found that a number of factors affect the decision-making through the social niedia networks (Twitter in particular), including the support of senior management, financial resources, lack of staff, the overlap of functional competencies, and the hesitation to make a decision through these networks. Other factors are related to society such as, individual consciousness, and the pressure of influencers and celebrities through their interaction and influence on social media networks. The study recommended the need to demonstrate the institutions practices on the field of electronic participation; in cooperation with the community to promote using Twitter as a platform for dialogue and move from the stage of consultation and cooperation to the level of decision-making.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى فهم تأثير المشاركة الإلكترونية عبر منصة تويتر في اتخاذ القرار لدى المؤسسات الحكومية العمانية، وقد اعتمدت على أسلوب جمع البيانات عبر الإنترنت "Netnography"، على اعتبار أن ما يحدث عبر شبكات التواصل الاجتماعي بمثابة میدان عمل في بيئة افتراضية، ويتميز بالمساهمة في إنتاج المحتوى والتفاعل من قبل المستخدمين، كما يعتمد هذا الأسلوب على مراقبة مجتمع الدراسة والملاحظة ثم تفسير النتائج وكتابتها ؛ واستعانت الدراسة بأداة تحليل المضمون لضرورة الرصد التكراري للنتائج الناتجة عن مراقبة مجتمع الدراسة خلال فترة محددة بدء من 1 نوفمبر 2017م وحتى 31 يناير 2018م. كما تم استخدام أداة المقابلة مع القائمين على إدارة حساب منصة تويتر في المؤسسات الحكومية محل الدراسة والبالغ عددهم 9 أشخاص.
بينت النتائج أن أغلب المؤسسات من عينة الدراسة تستخدم منصة تويتر التفاعل مع الجمهور من خلال الرد على الاستفسارات وتعليقات المتابعين، كما أنه لا يوجد طرح متوازن فيما يتشر لأغراض توعوية أو ترويجية أو إعلامية أو خدمية تعنى بشرح ما تقدمه المؤسسة من خدمات، وبين ما يتم الرد عليه من حساب المؤسسة، ولم تظهر نتائج الدراسة ممارسات متقدمة في نشر المحتوى، بهدف التفاعل وتكوين حوارات هادفة لاستطلاع رأي المجتمع في قضايا المؤسسات أو خدماتها بشكل عام، كما تبين من خلال النتائج وجود هذه المؤسسات ضمن مستوى إتاحة المعلومات ومستوى التشاور والتعاون، بينما جاء مستوى اتخاذ القرارات الإلكترونية ما بين (1. 3 % - 11. 3 %) فقط.
وقد توصلت الدراسة إلى أن عدد من العوامل التي تؤثر على اتخاذ القرار عبر شبكات التواصل الاجتماعي (تويتر بشكل خاص) منها ما يتعلق بدعم الإدارة العليا، والموارد المالية، وقلة الكادر الوظيفي، وتداخل الاختصاصات الوظيفية، التردد في اتخاذ قرار عبر هذه الشبكات، ومنها ما يتعلق بالمجتمع مثل الوعي الفردي، وضغط المؤثرين والمشاهير من خلال تفاعلهم وتأثيرهم عبر شبكات التواصل الاجتماعي.
أوصت الدراسة بضرورة إظهار الممارسات التي تقوم بها المؤسسات في مجال المشاركة الإلكترونية؛ بالتعاون مع المجتمع بما يعزز استثمار منصة تويتر لتكون منبرا للحوار والانتقال من مرحلة التشاور والتعاون إلى مستوى اتخاذ القرار .
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
0
0
البلداوي, عبدالحميد عبدالمجيد.
معهد الادارة العامة.
2008
الرسائل والأطروحات الجامعية
9
1
البشري, ناصر بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2012
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
‫البوسعيدي،, مرداس بن إبراهيم بن علي
جامعة السلطان قابوس
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
العبري, حارث بن عبد الله بن أحمد.
جامعة السلطان قابوس
2017