وثيقة
Teachers' perceptions of effectiveness of learning programming in Arduino and its implications for the IT curriculum.
المعرف
Al-Shaqsiyah, Marwa Sulaiyam Rashid (2021). Teachers' perceptions of effectiveness of learning programming in Arduino and its implications for the IT curriculum (Master thesis, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman).
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2021
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
Programming is a skill that students must master in the era of the fourth industrial
revolution, as their future greatly depends on it. The main aim of this study is to investigate
Technology Acceptance Model (TAM) based IT teachers' perceptions about the
effectiveness of an Arduino course in learning programming and its implications to IT
curriculum. A group of 28 IT teachers were randomly selected from the Science and
Technology Center at the General Directorate of Education in Al-Dakhiliyah Governorate,
Oman, and given a training workshop on Arduino. The were 377 IT teachers who work in
public schools in Al-Dakhiliyah governorate during the academic year 2020/2021.
Quantitative data was collected through a questionnaire and analyzed using SPSS software.
Means, standard deviation and Pearson correlation coefficient were used in this research.
The findings revealed the effectiveness of using Arduino to teach programming for
school students from the IT teachers' perspective. In terms of TAM, the lowest positive
correlation was between Ease-of-Use construct and other constructs (Usefulness construct,
Attitude construct and Intention to use construct). The highest positive correlation was
between Attitude construct and Usefulness construct. The findings also showed that using
Arduino requires a preliminary knowledge about some STEM concepts to make
programming learning easy for students. Finally, IT teachers have a positive perception
towards integrating Arduino in the curriculum. Therefore, the study recommended
integrating Arduino into school curriculum.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
البرمجة مهارة يجب على الطالب إتقانها في عصر الثورة الصناعية الرابعة حيث يعتمد مستقبلهم عليها بشكل كبير. الهدف الرئيس من هذه الدراسة هو التحقيق في تصورات معلمي تقنية المعلومات المستندة إلى نموذج قبول التكنولوجيا )TAM )حول فاعلية دورة األردوينو )Arduino )في تعلم البرمجة ومضامينها على مناهج تقنية المعلومات. تم اختيار ًما لتقنية المعلومات بشكل عشوائي من قبل مركز العلوم والتكنولوجيا بالمديرية العامة مجموعة مكونة من 28 معل للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان، حيث تم تقديم ورشة عمل تدريبية حول األردوينو. بلغ عدد المجتمع ًما لتكنولوجيا المعلومات من الذين يعملون في المدارس الحكومية بمحافظة الداخلية خالل العام الدراسي 377 معل 2020/2021 .تم جمع البيانات الكمية من خالل استبيان وتحليلها باستخدام برنامج SPSS .تم حساب المتوسط واالنحراف المعياري ومعامل االرتباط في هذا البحث. كشفت النتائج عن فاعلية استخدام األردوينو لتعليم البرمجة لطالب المدارس من منظور معلمي تقنية المعلومات. فيما يتعلق بـ TAM ،كان أدنى ارتباط إيجابي بين مكون سهولة االستخدام والمكونات األخرى )الفائدة، توقع االستخدام، واالتجاهات(. كان أعلى ارتباط إيجابي بين مكون توقع االستخدام ومكون الفائدة. أظهرت النتائج أي ًضا أن استخدام األردوينو يتطلب معرفة أولية حول بعض مفاهيم STEM لتسهيل تعلم البرمجة على الطالب. أخي ًرا، لدى معلمي تقنية المعلومات تصور إيجابي تجاه دمج األردوينو في المناهج الدراسية. لذلك، أوصت الدراسة بدمج األردوينو في المناهج الدراسية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية