وثيقة

تقويم كتاب مسارك المهني للصف الثاني عشر في سلطنة عمان في ضوء معايير الهيئة الدولية الكندية للتعليم (CECI)

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study was to evaluate "Your Career Path" Book – Masárak Al Mehani of the 12th grade in the Sultanate of Oman in the light of the CECI's standards. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the mixed approach using : qualitative and quantitative methods. The researcher prepared a content analysis card : composed of 25. domains of the CECI's Standards, which are divided into (5) standards: * Develop a personal profile related to potential career choices, examine the relationships among cáréer planning, career decision and lifestyles, determine the skills, attitudes and behaviors necessary to getting a position, develop a career portfolio, Investigate the range of learning opportunities in post-secondary programs, on-the-job training and entrepreneurial endeavors, Investigate employer and employee ethics; ' rights and responsibilitiës and Design a plan for turning life goals and aspirations into reality, The validity of these standards was confirmed by the arbitrátors. Also, the validity of the * analysis was confirmed by another añalyst, and then the content of "Your Career Path Book - Masarak Al Mehani" for the 12th grade was analyzed in light of these standards. The researcher also prepared a questionnaire derived from the CECI's Standards with the aim of revealing the views of professional guidance specialists on the degree of conformity of the book contents with the CECI's Standards. The questionnaire was conducted on (54) specialists from six provinces, nåmely: Muscat, Al Balinah North and. Al Batinah South, AL Dakhiliyah, Al Dhahirah and Ash Sharqiyah North. The results of the study showed a difference in the percentage of inclusion of each of the CECI'S Standards. The standard of."Develop a personal profile related to potential career choices": was ranked first in terms of, inclusion ratio (33%), followed by the standard of " Develop a career portfolio" at (22%). These were followed by the standard of " Investigate employer and employee, ethičs, rights and responsibilities by 15.2%; then càme". • Investigate the fange of learning opportunities in post-secondary programs, on-the-job; training and entrepreneurial endeavors by 13.4%. Both standards." Determine the skills;. attitudes and behaviors necessary to getting a position and Design a plan for tuming life. goals, and aspirations into reality were ranked at 7%. Standards of ". Examine the relationships among career planning, career decision and lifestyles came last. According to professional guidance specialists, the level of conformity of the book content with the CECİ's Standards was low. The mean of their perspectives was 1.98. Results of Test (K) indicated that the differences between the results of the content analysis and the views of the specialists are statistically significarit in six standards for the benefit of specialists. : Also, résults showed that there is no significance in one standard which is "Develop a career portfolio.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم كتاب مسارك المهني للصف الثاني عشر في تلطنة عمان في ضوء معايير الهيئة الدولية الكندية للتعليم (CECI)، ولتحقيق أهداف الدراسة إستخدمت الباحثة المنهج المختلط باستخدام كل من الأساليب الكيفية والكمية، حيث قامت الباحثة بإعداد بطاقة تحليل محتوى، تكونت من (۲۵) مجالا من معايير ." الهيئة الدولية الكندية للتعليم، موزعة على (ه) مغاير وهي: إعداد الملف المهني المتعلق بالخيارات المهنية المحتملة، ودراسة العلاقة بين التخطيط والقرار المهني بنمط الحياة، تجديد المهارات والاتجاهات والسلوكيات اللازمة للالتحاق بسوق العمل، وإعداد الملف المهني، ودرانية فرض التعلم في برامج ما بعد الدبلوم العام، والتدريب أثناء الخدمة معرفة حقوق ومسؤوليات وواجبات العامل وصاحب العمل، وأخلاقيات العمل، تصميم خطة ملائمة لتحويل .. الأهداف والطموحات إلى واقع ملموس، وتم التأكد من صدقها من قبل المحكمين، ومن صدق باب التحليل من قبل " . محلل آخر، وبعدها خلل محتوى كتاب مسارك المهني الصف الثاني عشر على ضوء تلك المعايير كما قامت الباحثة بإعداد أستنتبانة مشتقة من المعايير الكندية، هدفت إلى الكشف عن وجهات نظر أخصائيي التوجيه المهني خول درجة تطابق معايير الهيئة الدولية الكندية مع محتوى كتاب مسارك المهني، حيث طبقت الاستبانة على (59) إحصائيا من بت محافظات وهي: مسقط، وشمال الباطنة، وجنوب الباطنة، والداخلية والظاهرة، وشمال الشرقية. أظهرت نتائج الدراسة تباين نسبة تضمين كل معيار من معايير الهيئة الكندية للتعليم،. .. فقد جاء معيار إعداد الملف المهني المتعلق بالخيارات المهنية المحتملة في المرتبة الأولى من حيث نسبة التضمين بلغت (۳۳%)، يليه معيار إعداد الملف: المهني بنسبة ۲۲%، ثم معیار معرفة حقوق ومسؤوليات وواجبات العامل . وصاحب العمل، وأخلاقيات العمل بنسبة 15%، ومن ثم معيار دراستة فرص التعلم في برامج ما بعد التعليم الدبلوم العام بنسبة 13. 4 %، وجاءت نسبة معياري تحديد المهارات والاتجاهات والسلوكيات اللازمة للالتحاق يسوق العمل، وتصميم خطة ملائمة لتحويل الأهداف والطموحات إلى واقع ملموس بنسبة مشابهة بلغت .7%، وجاء معيار : دراسة العلاقة بين التخطيط والقرار المهني بنمط الحياة في المركز الأخير، بينما أوضجت وجهات نظر أخصائيي .. التوجيه المهني. قلة مفتوي تطابق معايير الهيئة مع محتوى الكتاب، حيث بلغ المتوسط العام الوجهات نظرهم 18 ,(، وأشارت النتائج اختبان: (أ) أيضا إلى وجود فروق بين نتائج تحليل المحتوى، وآراء الأخصائيين ذات دلالة . " إخصائية في ستة معايير لصالح الأخصائيين، وعلم دلالتها في معيار واحد وهو معيار إعداد الملف المهني.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
35
2
السعدية، أحلام بنت خليفة بن محمد.
جامعة الشرقية
2024-04-01
مقالات الدوريات
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
0
المعمرية, مريم بنت خلفان بن راشد.
جامعة السلطان قابوس.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الحجرية, فاطمة بنت سلطان بن راشد.
جامعة نزوى.
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
5
0
البلوشية, أسماء بنت علي بن عبد الله.
جامعة السلطان قابوس.
2021