وثيقة

تقييم جودة الخدمة بمراكز التدريب التابعة لمديريات التربية والتعليم في سلطنة عمان باستخدام مقياس الفجوة بين الإدراكات والتوقعات.

عناوين أخرى
Evaluation Quality of Services at Training Centers in Education Directorates in The Sultanate of Oman Using a Measure of the Gap Between Perceptions and Expectations
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to evaluation quality services at training centers in education directorates in the Sultanate of Oman using a measure of the gap between perceptions and expectations. Therefore, the researcher used the descriptive approach and the study relied on a measure of the gap between perceptions and expectations (SERVQUAL), where the researcher translated it and reformulated some phrases in a manner consistent with the study community represented by an available sample of 375 trainees in the training centers of the educational governorates (Muscat - Al Batinah South - Al Batinah North - Al Dakhiliyah). The study reached a number of results related to the level of quality of services provided by training centers using a measure of the gap between expectations and perceptions, including the following: The level of the expected quality of training services was great in general, while the level of perceived services was moderate in general, There is a negative gap between the perceptions and expectations of the study sample about the quality of services in all dimensions of service quality and it was in favor of expectations arranged in descending order as follows (tangibility, reliability, responsiveness, empathy and safety),There were statistically significant differences between the sample responses about the quality of training services in training centers at a significance level of 0.01 due to the gender variable in the quality of expected and perceived services in favor of females, There were statistically significant differences between the sample responses about the quality of training services in training centers due to the educational governorate variable in the dimensions of safety and empathy at a significance level of 0.05 and the presence of statistically significant differences attributed to the job title variable at a significance level of 0.05 in favor of the reliability dimension, The absence of statistically significant differences between the sample responses about the quality of training services in training centers due to the variable of academic qualification and years of experience. The study revealed the difficulties and challenges that limit the quality of services in training centers from the point of view of the study sample as the challenges related to the physical environment of training centers came as the highest frequency, while the challenges related to following up the impact of training and feedback came with the lowest frequency. The study also reached a number of proposals to improve the service in training centers from the point of view of the study sample, so the work proposal came in accordance with a clear, flexible and realistic plan with the highest frequency and the lowest frequency was for the proposal of the necessity of following up the impact of training on reality. The study concluded with a set of mechanisms measures to achieve the quality of services in the training centers of the Ministry of Education according to a measure of the gap between expectations and perceptions.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى تقييم جودة الخدمة بمراكز التدريب التابعة لمديريات التربية والتعليم في سلطنة عمان باستخدام مقياس الفجوة بين الادراكات والتوقعات، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، واعتمدت الدراسة على مقياس الفجوة بين الادراكات والتوقعات SERVQUAL؛ حيث ترجمته الباحثة، وأعادت صياغة بعض العبارات بما يتسق ومجتمع الدراسة المتمثل في عينة متيسرة بلغ عددها 375 من المتدربين بمراكز التدريب التابعة للمحافظات التعليمية )مسقط - جنوب الباطنة – شمال الباطنة – الداخلية(، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج المتعلقة بتقييم جودة الخدمات التي تقدمها مراكز التدريب باستخدام مقياس الفجوة بين التوقعات والادراكات ،ومنها: إن مستوى جودة الخدمات التدريبية المتوقعة كانت كبيرة بشكل عام، أما مستوى الخدمات المدركة فقد جاءت متوسطة بشكل عام، وجود فجوة سلبية بين إدراكات وتوقعات عينة الدراسة حول جودة الخدمات في جميع أبعاد جودة الخدمة، وكانت لصالح التوقعات مرتبة تنازليا كالتالي )الملموسية، الموثوقية أو الاعتمادية، الاستجابة، التعاطف، الامان(، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة حول جودة الخدمات التدريبية بمراكز التدريب عند مستوى دلالة 0.01 يعزى لمتغير الجنس في جودة الخدمات المتوقعة والمدركة لصالح الاناث، وجود فروق دالة إحصائيا بين استجابات العينة حول جودة الخدمات التدريبية بمراكز التدريب تعزى لمتغير المحافظة التعليمية في بعدي الامان والتعاطف عند مستوى دلالة ،0.05 ووجود فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغير المسمى الوظيفي عند مستوى دلالة 0.05 لصالح بعد الموثوقية أو الاعتمادية، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين استجابات العينة حول جودة الخدمات التدريبية بمراكز التدريب يعزى لمتغير المؤهل الدراسي وسنوات الخبرة. كما كشفت الدراسة عن الصعوبات والتحديات التي تحد من جودة الخدمات بمراكز التدريب من وجهة نظر عينة الدراسة وجاءت التحديات الخاصة بالبيئة المادية لمراكز التدريب كأعلى تكرار في حين أن التحديات الخاصة بمتابعة أثر التدريب والتغذية الراجعة بأقل تكرار. ك كما توصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات لتجويد الخدمة في مراكز التدريب من وجهة نظر عينة الدراسة، فجاء مقترح العمل وفق خطة واضحة ومرنة وواقعية بأعلى تكرار، أما أقل تكرار فكان لمقترح ضرورة متابعة أثر التدريب على الواقع. كما قد توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاجراءات المقترحة لتحقيق جودة الخدمات بمراكز التدريب التابعة لوزارة التربية والتعليم وفقا لمقياس الفجوة بين التوقعات والادراكات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية