وثيقة
تصميم برنامج تعليمي قائم على المايكروبت وأثره في إكساب المهارات الأساسية للبرمجة ومهارات التفكير الحاسوبي لدى طلاب المرحلة الابتدائية.
المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss3pp298-314
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 3، ص. 298–314.
المساهمون
عناوين أخرى
Designing an educational program based on (Micro:Bit) and its effect in acquisition of basic programming skills and computational thinking skills for primary school students
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023-07-01
اللغة
العربية.
الموضوع
الملخص الإنجليزي
The study aimed to design an educational program based on the Micro:Bit and measure its effectiveness in acquisition of basic programming skills and computational thinking skills for primary school students. The quasi-experimental method was used. The sample consisted of (22) students. After verifying the reliability and validity of the study tools (the observation card for basic programming skills, and the computational thinking scale), they were applied as pre-test, then (15) lessons were implemented using project-based learning for a period of two months. After that, the post-test was applied. The results showed that there were statistically significant differences at the significance level (α = 0.001) in favor of the post-test of the computational thinking skills scale and the basic programming skills overall, and a high effectiveness of (0.81) for the computational thinking skills scale, and an effectiveness of (0.74) for basic programming skills. It also showed a relative variation in the levels of significance and impact size in the sub-skills. The study recommended the inclusion of programming lessons using Micro:Bit in the digital skills curricula for primary school students.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى تصميم برنامج تعليمي قائم على المايكروبت وقياس فاعليته نحو إكساب المهارات الأساسية للبرمجة ومهارات التفكير الحاسوبي لدى طلاب المرحلة الابتدائية، واستخدمت المنهج شبه التجريبي، وتألفت عينة الدراسة من (22) تلميذًا، وبعد التحقق من ثبات وصدق أدوات الدراسة (بطاقة الملاحظة للمهارات الأساسية للبرمجة، ومقياس التفكير الحاسوبي)، تم تطبيقها على العينة قبليًا، ثم تم تنفيذ البرنامج التعليمي بأسلوب التعلم بواسطة المشاريع لمدة شهرين، ثم تم إعادة تطبيق المقاييس البعدية، وأسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.001) لصالح القياس البعدي للمقياسين مع حجم تأثير مرتفع بلغ (0.81) لمقياس مهارات التفكير الحاسوبي، وحجم تأثير متوسط بلغ (0.74) لمقياس المهارات الأساسية للبرمجة. وأوصت الدراسة بتضمين دروس تعليم البرمجة باستخدام المايكروبت في مقررات المهارات الرقمية لطلاب المرحلة الابتدائية.
قالب العنصر
مقالات الدوريات