وثيقة

تصور مقترح للمهارات القيادية الإنسانية لمدير المدرسة في ضوء المنهج التربوي النبوي.

المصدر
رسالة ماجستير
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2012
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
Aim of the present study to detect the leadership skills of humanity contained in the educational methodology Prophet by analyzing the content of the "Biography of the Prophet" by Ibn Hisham, to put it in the perception of the proposal contributes to the guidance practices of school administrators, have been extrapolated 67 skill of leading humanity according to the settled by the results of the analysis using the card content analysis prepared by the researcher. Has been developed concept proposed enhanced the results of the theoretical framework, and previous studies, and expert opinions using the method of Delphi, by classifying skills extracted on the administrative processes (planning, organizing, directing, monitoring and evaluation) in the form of the functions of the process, explaining each skill leading humanitarian been devised to enable to benefit from the school principal through his roles, which included the planning process 11 skill leading humanity has been divided on two subgroups: the building plans, and decision- making included the planning process 12 skill leading humanity is normally grouped on the two subgroups: the inventory and distribution of the terms of reference and composition of construction internal and included the routing process 31 skill leading humanity as the highest process won the largest number of skills that was extrapolated as they relate to the content of the leadership skills of humanity, and included the sub-processes as follows: Extension and Education (Contact), motivation and morale, and interest in the affairs of followers, and included a process of evaluation and follow-up 13 humanitarian leadership skill has been divided on the sub-processes: monitoring and assessing vulnerabilities, and enhance strengths. The researcher discussed the results of the study in light of the theoretical framework and previous studies and concluded a number of recommendations and proposals.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية للكشف عن المهارات القيادية الإنسانية الواردة في المنهج التربوي النبوي من خلال تحليل محتوى السيرة النبوية" لابن هشام، لوضعها في تصور مقترح يُساهم توجيه ممارسات مديري المدارس، وقد تم استقراء ) (٦٧ مهارة قيادية إنسانية بحسب ما
استقرت عليه نتائج التحليل باستخدام بطاقة تحليل محتوى التي أعدتها الباحثة. في
وقد تم وضع التصور المقترح معززا بنتائج الإطار النظري، والدراسات السابقة، وآراء الخبراء باستخدام أسلوب دلفاي؛ وذلك بتصنيف المهارات المستخرجة على العمليات الإدارية التخطيط والتنظيم والتوجيه والمتابعة والتقويم في صورة وظائف عملية، بشرح كل مهارة قيادية إنسانية تم استنباطها بما يمكن أن يستفيد منه مدير المدرسة من خلال أدواره، حيث تضمنت عملية التخطيط ۱۱ مهارة قيادية إنسانية تم تقسيمها على عمليتين فرعيتين وهما بناء الخطط، وصنع القرار، وتضمنت عملية التنظيم ۱۲ مهارة قيادية إنسانية تم تقسيمها على عمليتين فرعيتين :هما حصر و توزيع الاختصاصات وتكوين البناء الداخلي، وتضمنت عملية التوجيه ۳۱ مهارة قيادية إنسانية كأعلى عملية حازت على أكبر عدد من المهارات المستقرأة؛ وذلك لارتباطها بمضمون المهارات القيادية الإنسانية، وتضمنت العمليات الفرعية الآتية: الإرشاد والتعليم (الاتصال)، و التحفيز ورفع الروح المعنوية، والاهتمام بشؤون الأتباع وتضمنت عملية التقويم والمتابعة ۱۳ مهارة قيادية إنسانية تم تقسيمها على العمليتين الفرعيتين: المتابعة وتقويم جوانب الضعف و تعزيز جوانب القوة. وقد ناقشت الباحثة نتائج الدراسة في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة.
و أوصت الدراسة باستكمال الجهود البحثية لمدخل القيادة في الإسلام في واقع العمل المدرسي، وضرورة اهتمام مديري المدارس بتطوير وتوظيف المهارات القيادية الإنسانية عند تعاملهم مع مختلف الشرائح بالمدرسة في مختلف مراحل العمل المدرسي واهتمام الجهات المعنية بوزارة التربية والتعليم بوضع برامج تدريبية تنمي المهارات القيادية الإنسانية لدى مديري المدارس في مختلف المراحل التعليمية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية