وثيقة
The Use of electronic portfolio to enhance students' self-regulated learning : a case study.
المعرف
Al-Basoos, Asma Said (2020). The Use of electronic portfolio to enhance students' self-regulated learning : a case study (Master thesis, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman).
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2020
اللغة
الأنجليزية
الموضوع
الملخص الإنجليزي
An electronic portfolio (e-portfolio) is a supportive tool for learning, teaching, and
assessment. E-portfolios provide students with a way to improve their understanding of
educational involvement and accomplishments. The e-portfolio in the context of the educational
roles was introduced for undergraduate Instructional and Learning Technologies (ILT) students at
Sultan Qaboos University (SQU) to enhance their self-regulated learning (SRL) skills. This case
study was designed to capture students' descriptions of using the e-portfolio to investigate how
their use was consistent with self-regulated learning processes of Zimmerman's forethought,
performance, and self-reflection phases. The study sample was twenty ILT Undergraduate students
enrolled in Distance Education and the Use of Internet course. In this course, students used eportfolios as a collection of their best work and reflections. Data were collected using both a
questionnaire and semi-structured interviews with the students and the course instructor. This
study showed a new idea about implementing an e-portfolio to enhance student self-regulated
learning at Sultan Qaboos University. The results of this research reflected the participants' value
of using e-portfolio as an assessment, educational, and organizational tool that enhances students'
SRL. The study also reflected students' use of e-portfolio to develop their self-regulated learning—
participants identified elements of SRL model forethought, performance, and self-reflection
phases. This study highlighted some areas of education that can help the development of e -
portfolio and support SRL. It is recommended that the e-portfolio could be used by students and
faculty for various purposes such as learning and meeting the goals of assessment.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
يعتبر ملف الإنجاز الإلكتروني أداة داعمة للتعلم والتعليم والتقييم، ويزود ملف الإنجاز الإلكتروني الطلبة بمنهجية لتحسين الفهم في المشاركة التعليمية والإنجازات الإكاديمية. ولقد تم تقديم ملف الإنجاز الإلكتروني في سياق الإدوار التعليمية لطلبة البكالوريوس في تقنيات التعليم والتعلم في جامعة السلطان قابوس لتعزيز مهارات التعلم ذاتية التنظيم. وتم تصميم دراسة حالة للحصول على أراء الطلبة عن استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني للتحقيق في كيفية اتساق استخدامها مع عمليات التعلم ذاتية التنظيم لمراحل التفكير والإداء والتأمل الذاتي حسب دراسة زيمرمان. اعتمد البحث على تصميم دراسة حالة، وكانت عينة الدراسة 20 طالبًا وطالبة من طلبة كلية التربية المسجلين في مساق "التعلم عن بعد واستخدام الإنترنت ."حيث يقوم كل طالب بتوثيق أفضل أعماله، أنشطته، وأفكاره داخل ملف الإنجاز الإلكتروني الذي قام بتصميمه .في هذا المساق، استخدم الطلبة ملف الإنجاز الإلكتروني لجمع أفضل أعمالهم وتأمالتهم. تم جمع البيانات باستخدام استبيان ومقابالت شخصية "شبه-منظمة" مع الطلبة ومدرس المساق. قدمت هذه الدراسة فكرة جديدة حول دور ملف الإنجاز الإلكتروني في تعزيز التعلم الذاتي لطلبة في جامعة السلطان قابوس، وعكست نتائج هذا البحث إمكانيات الطلبة المشاركين في استخدام ملف الإنجاز الإلكتروني كأداة للتقييم والتعلم وتعزيز التعلم المنظم ذاتيا. عكست الدراسة أيضًا استخدام الطلبة ملف الإنجاز الإلكتروني كأداة لتطوير التعليم المنظم ذاتيًا .وقام الطلبة المشاركون بتحديد عناصر التعليم المنظم ذاتيا في ثالث مراحل، التفكير، والإداء، والتأمل الذاتي .سلطت هذه الدراسة الضوء على بعض مجالإت التعليم التي يمكن أن تساعد في تطوير ملف الإنجاز الإلكتروني و دعم.التعليم المنظم ذاتيا. يوصى باستخدام ملف الإنجاز الإلكتروني من قبل الطالب وأعضاء هيئة التدريس ألغراض مختلفة مثل التعلم وتحقيق أهداف التقييم.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية