وثيقة

واقع خدمات المعلومات في مكتبة الأطفال العامة في محافظة مسقط.

المعرف
الربيعية, آمنة بنت حمدان بن سيف (2020). واقع خدمات المعلومات في مكتبة الأطفال العامة في محافظة مسقط (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2020
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the status of information services in the children's public library by identifying parents' perceptions about the information services provided by these libraries. The study also investigated the set of motivating factors and challenges that affect the performance of its tasks, activities, and its work plans to achieve its stated goals. The study also attempts to identify the degree to which the information services provided by the Children's Public Library comply with the general guidelines of The International Federation of Library Associations (IFLA). A multi-design approach was adopted including the use of a questionnaire and semi-structured interview as tools for data collection. The study target included both parents and the library staff. The questionnaires were distributed to parents who visit the children's public library during certain periods of time while the researcher is present. Of the 700 questionnaires that were distributed, 501 questionnaires were retrieved, and the semi-standardized interviews were conducted with all of the nine employees working inside the library building. The results of the study showed that there is consensus in the parents' perceptions of the information services provided and mostly at a high degree in the areas of building and facilities, human resources, and information sources while the field of library services and activities received a medium level of acceptance. The results also indicated the presence of several motivating factors that helped the library succeed, such as management, manpower, and resources. The results also revealed a set of challenges that affect the ز provision of information services, the most challenging were human factors, limited activities, and the set of library activities and programs, in addition to the unbalanced information sources. As for the future directions, the results indicated that the library sought to work out some more activities and programs, increase the number of information sources, and provide better services for people with special needs. In view of the compatibility of the information services provided by the Children's Public Library with the general guidelines of the IFLA Organization, the results concluded that there is a consensus except in the fourth axis of the third part which refers to the compatibility of the website and the digital content of the library with WCAG 2.0 (of the Web Content Accessibility Guidelines) which sits at unacceptable level. The study concluded with a set of recommendations, the most important amongst is the creation of a database that maintain inputs of parents' names, addresses, names of children benefiting from the library, and their ages. This will help ensuring the provision of advanced and sustainable information services to them, whether these are resources, workshops, or events, as well as organizing seminars related to libraries, information, and reading activities related to children
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع خدمات المعلومات في مكتبة الأطفال العامة في محافظة مسقط من خلال الأطلاع على تصورات أولياء الأمور حول خدمات المعلومات المقدمة ومجموعة العوامل المحفزة والتحديات التي تؤثر على أدال مهامها وكذلك التعرف على الخطط والتوجهات المستقبلية لتحقيق الأهداف المرسومة فضًلا عن مدى توافق خدمات المعلومات المقدمة من قبل مكتبة الأطفال العامة مع الأرشادات العامة لمنظمة )الأطفال( العالمية. وقد اعتمدت هذه الدراسة على المنهج المتعدد التصاميم المشتمل على استخدام الأستبانة والمقابلة شب المقننة كأدوات لجمع البيانات وتمثل مجتمع ِ الدراسة في أولياء الأمور وموظفي المكتبة. طبقت الأستبانات على أولياء الأمور الزائرين لمكتبة الأطفال العامة ( استبانة للزوار؛ ا 501ُ ) خلال فترة وجود الباحثة في المكتبة وتم توزيع )700 منها ) استبانة وأجريت مقابلات شبه مقننة مع جميع الموظفين العاملين في المكتبةر وعددهم تسعة موظفين. توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أبرزها: توافق تصورات أولياء الأمور حول خدمات المعلومات المقدمة بدرجة مرتفعة في مجال المبنى والتسهيلات والموارد البشرية ومصادر المعلومات. بينما حصل مجال خدمات المكتبة وأنشطتها على درجة متوسطة. وأشارت النتائج إلى توفر عدد من العوامل المحفزة التي ساعدت على نجاح المكتبة مثل: العوامل الأدارية والعوامل البشرية والعوامل الماداة. أما التحديات التي تؤثر على تقدام خدمات المعلومات فقد كان أبرزها: العوامل البشرية والأنشطة والبرامج المحدودة فضًلا عن مصادر المعلومات غير المتوازنة. وفيما ّتعل التوجهات المستقبلية فقد أشارت النتائج إلى سعي المكتبة لتفعيل الأنشطة والبرامج شكل أكبر والعمل على زيادة عدد مصادر المعلومات فيهار وتقدام خدمات مستوى أفضل لذوي الأحتياجات الخاصة. وبالنظر إلى مدى التوافق بين خدمات المعلومات المقدمة من قبل مكتبة الأطفال العامة مع الأرشادات العامة لمنظمة الأطفال( العالمية فقد خلصت النتائج إلى وجود توافق تام بينهما عدا المحور الرا بع من الجزء الثالث الذي أشار إلى توافق موقع الويب والمحتوى الرقمي للمكتبة مع 0.2 WCAG الخاص إرشادات إمكانية الوصول إلى محتوى الويب. وخرجت الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها: إنشاء قاعدة بيانات تضم أسماء أولياء الأمور لضمان تقديم خدمات معلومات متطورة ومستدامة لهم. والعمل على تنظيم ندوات تختص المكتبات والمعلومات والقراءة المتعلقة الأطفالمع دعوة جميع المختصين أدب الطفل للمشاركة بها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية