وثيقة
واقع تقنيات التعليم بمراكز مصادر التعلم في تطوير العملية التعليمية في مدارس محافظة شمال الشرقية من سلطنة عمان
الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2015
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The aim of this study is to present the reality of learning resource center's technology on enhancing learning in schools of North Sharqiya Governorate. The study sets up to investigate the availability of learning technology facilities in learning resource centers in schools being subjects of this study. Hence, it examines the frequency of using technology in learning and the trend to use it among faculty. Furthermore, it looks at how faculty utilize the learning technology to innovate their pedagogical practices. Finally, it highlights the major factors that affect the use of learning technology.
The instrument used was a questionnaire comprising 55 statements. They divided up into four sections; the availability of technology in the learning resource centers, the tendency to use it, the educational purposes achieved when technology is embedded and, finally, the factors affecting effective implementing of technology.
The study society was teachers of North Sharqiya Governorate which is 3049 divided in 56 schools. The participants, numbering 750, volunteered to answer the questionnaire distributed within a given time limit. They were, also, encouraged to be as accurate and frank as possible. A number of 523 questionnaire were submitted. After putting aside the biased ones which were 227, a number of 380,which is 12.2% of the population, was analyzed. SPSS issue no. 18 was used to process the data collected.
The findings show that the learning technology facilities in learning resource centers of schools of North Sharqiya Governorate are widely available and varied. Although participants show positive attitudes towards using the learning technology, the utilization of technology is quite insufficient and ineffective. The study summarizes the 'main constrains which militate against a sufficient and effective use of technology in the
extra administrational loads on faculty beside their already overloaded schedules which both keep them struggling to find the time to even think about technology. Also,
insufficient training and professional workshops on applying technology to support teaching aims make faculty hesitate each time they think of using technology. Moreover, the number of learners in class is big comparing to the devices available, relatively long curricula and insufficient class time are all hindering using learning technology sufficiently and effectively.
To conclude, the results of the study revealed that there is a need to develop the current use of learning technology in the learning resource centers of schools of North Sharqiya Governorate. Hence, there are steps to be taken such as intensive porgrammes for teachers on applying learning technology which can be extremely helpful for teachers to use technology more confidently. Alleviating the administrational loads is requested so teachers can focus more on teaching other than focusing on something else. Last but not least, learning resource centers specialists are very much encouraged to create and develop effective learning softwares which can support both learning and teaching practices.
المجموعة
URL المصدر
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع تقنيات التعليم بمراكز مصادر التعلم في تطوير العملية التعليمية في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة شمال الشرقية من سلطنة عمان، وذلك بالتعرف على مختلف تقنيات التعليم المتوفرة في مراكز مصادر التعلم، والتعرف على الأهداف التي يسعى المعلمون إلى تحقيقها باستخدام تقنيات التعليم، إضافة إلى التعرف على مدى استخدامهم للتقنيات والعوامل التي قد تؤثر على هذا الاستخدام.
اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي، واستخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات، وتكونت الاستبانة من 55 فقرة موزعة على 4 محاور تمثلت في: توفر تقنيات التعليم في مراكز مصادر التعلم، وأهداف استخدام المعلمين لتقنيات التعليم، ومدى استخدامهم لها، والعوامل المؤثرة على هذا الاستخدام. تكون مجتمع الدراسة من المعلمين العاملين في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة شمال الشرقية، فقد بلغ عدد المعلمين (3094) موزعين على (56) مدرسة. وقد وزعت الإستبانة على المعلمين في العام الدراسي 2014/ 2015، والبالغ عددهم 750 معلما، وتم استرجاع 523 استبانة، وبلغ عدد الاستبانات الخاضعة للتحليل 380 استبانة أي ما نسبته 2. 12 %. فقد تم استبعاد ما يقارب 227 استبانة بسبب نقص البيانات الواردة بها. ولتحقيق أهداف الدراسة وتحليل البيانات التي جمعت، استخدم برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS الإصدار رقم 18.
وتوصلت الدراسة إلى وجود اتجاهات إيجابية لأفراد عينة الدراسة نحو استخدام التقنيات التعليمية، كما توصلت الدراسة إلى توفر تقنيات التعليم في مراكز مصادر التعلم، وتدني استخدام المعلمين لها؛ وذلك لوجود بعض المعوقات ككثرة الأعباء الإدارية الملقاة على عاتقهم، وكثافة جداولهم الدراسية، وعدم كفاية الدورات التدريبية المقدمة لهم، كما أن عدد الطلبة في الصف الواحد كثير مقارنة بالأجهزة المتوفرة في المركز، إضافة إلى طول المنهج الدراسي، وعدم كفاية وقت الحصة الدراسية لاستخدام التقنيات.
وخرجت الدراسة بجملة من التوصيات أهمها: إكمال تزويد المدارس بالتقنيات التعليمية وتحديثها، وتكثيف الاهتمام بالمعلمين ووضع برامج خاصة لرعايتهم وتطويرهم، والتقليل من عبئهم الدراسي والمهام الإدارية المكلفين بها، وتشجيع أخصائيي مراكز مصادر التعلم على إنتاج البرامج التعليمية وتوفيرها للمعلمين والمتعلمين.
اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي، واستخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات، وتكونت الاستبانة من 55 فقرة موزعة على 4 محاور تمثلت في: توفر تقنيات التعليم في مراكز مصادر التعلم، وأهداف استخدام المعلمين لتقنيات التعليم، ومدى استخدامهم لها، والعوامل المؤثرة على هذا الاستخدام. تكون مجتمع الدراسة من المعلمين العاملين في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة شمال الشرقية، فقد بلغ عدد المعلمين (3094) موزعين على (56) مدرسة. وقد وزعت الإستبانة على المعلمين في العام الدراسي 2014/ 2015، والبالغ عددهم 750 معلما، وتم استرجاع 523 استبانة، وبلغ عدد الاستبانات الخاضعة للتحليل 380 استبانة أي ما نسبته 2. 12 %. فقد تم استبعاد ما يقارب 227 استبانة بسبب نقص البيانات الواردة بها. ولتحقيق أهداف الدراسة وتحليل البيانات التي جمعت، استخدم برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS الإصدار رقم 18.
وتوصلت الدراسة إلى وجود اتجاهات إيجابية لأفراد عينة الدراسة نحو استخدام التقنيات التعليمية، كما توصلت الدراسة إلى توفر تقنيات التعليم في مراكز مصادر التعلم، وتدني استخدام المعلمين لها؛ وذلك لوجود بعض المعوقات ككثرة الأعباء الإدارية الملقاة على عاتقهم، وكثافة جداولهم الدراسية، وعدم كفاية الدورات التدريبية المقدمة لهم، كما أن عدد الطلبة في الصف الواحد كثير مقارنة بالأجهزة المتوفرة في المركز، إضافة إلى طول المنهج الدراسي، وعدم كفاية وقت الحصة الدراسية لاستخدام التقنيات.
وخرجت الدراسة بجملة من التوصيات أهمها: إكمال تزويد المدارس بالتقنيات التعليمية وتحديثها، وتكثيف الاهتمام بالمعلمين ووضع برامج خاصة لرعايتهم وتطويرهم، والتقليل من عبئهم الدراسي والمهام الإدارية المكلفين بها، وتشجيع أخصائيي مراكز مصادر التعلم على إنتاج البرامج التعليمية وتوفيرها للمعلمين والمتعلمين.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية