وثيقة

واقع توظيف المحكية العمانية في تعليم العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين.

عناوين أخرى
The reality of employing the Omani spoken Arabic in teaching Arabic to non-native speakers in the Sultanate of Oman from the teachers perspective
الناشر
جامعة نزوى.
ميلادي
2021
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The spoken Arabic languages shall be submitted in the teaching Arabic field to non-native speakers as an aspect of the cultural content in the teaching curricula, and a manifestation of the Arabic language in Arab countries today. From this point; this study aimed to survey the teachers' perspective on the reality of employing the Omani Spoken Arabic in teaching Arabic to non-native speakers in the Sultanate of Oman, and the extent to which there are statistically significant differences between their perspective shall be attributed to the variable of educational institution and experience years. The descriptive analytical approach was used; due to the study nature that conducted on an intentional sample of (40) male and female teachers, they are distributed among: (Sultan Qaboos College for Teaching Arabic to None-Native Speakers in the Wilayat of Manah, Noor Majan Arabic Institute with its two branches: Ibri and Muscat, Arabia Experience Institute in the Wilayat of Al-Seeb, the Dhad Institute for TASOL at the University of Nizwa, the Language Centre at Sohar University, and the Language Institute in the Wilayat of Al-Buraimi, in addition to other institutes) . To answer the study questions; The questionnaire was taken as a tool for collecting data and information, and it consisted of (52) items distributed on four axes: (abstact reality, executive reality, student reality, and institutional reality). After using the appropriate statistical processing, the study reached the following results: • The Omani Spoken Arabic shall be used to a large extent in teaching Arabic to non- native speakers in the Sultanate of Oman. From the teachers' perspective. • There are no statistically significant differences between the Arabic language teachers for non-native speaker's perspective in using the Omani Spoken Arabic due to the variable experience years. • There are no statistically significant differences between the Arabic language teachers for non-native speakers perspective in using the Omani Spoken Arabic due to the variable of the educational institution in the two axes (abstract reality and the executive reality), while it is noticed that there are statistically significant differences in the two axes (institutional reality and student reality) in favor of Arabia Experience Institute and Noor Majan Arabic Institute Muscat. In light of these results; the study recommended a number of recommendations, the most important of which are: • Those worked in teaching Arabic to non-native speakers in the Sultanate of Oman must work, provided that the teaching of the Omani Spoken Arabic shall be within the tight linguistic planning framework. • To cooperate and communicate with educational institutions in the Sultanate of Oman and abroad, and work to devise renewed practical paths for learning the spoken language. • Arabic curricula experts in the Sultanate of Oman shall develop an Omani curriculum and an educational dictionary, taking into account the dialectical diversity in the Sultanate. • Gulf institutions shall cooperate with each other to issue an educational dictionary that collects the narratives of the Gulf GCC cluster. • Higher education institutions shall qualify teachers working in this field with specialized qualifications.
الملخص العربي
تقدم المحكيات العربية في حقل تعليم العربية للناطقين بغيرها بوصفها جانبا من المحتوى الثقافي
مناهج التدريس ومظهرا من مظاهر اللغة العربية في البلدان العربية اليوم من هذا المنطلق؛ هدفت
الدراسة إلى استطلاع وجهات نظر المعلمين حول واقع توظيف المحكية العمانية في تعليم العربية للناطقين
بغيرها في سلطنة عمان، ومدى وجود فروق دالة إحصائيا بين وجهات نظرهم تعزى لمتغيري (المؤسسة
التعليمية) و (سنوات الخبرة).
وقد استعمل المنهج الوصفي التحليلي؛ لمناسبته طبيعة الدراسة التي أجريت على عينة قصدية مكونة
من (٤٠) معلما ومعلمة يتوزعون على كلية السلطان قابوس لتعليم العربية للناطقين بغيرها في ولاية
منح، ومعهد نور مجان بفرعيه عبري ومسقط ومعهد الخبرة العربية بولاية السيب، ومعهد الضاد في
جامعة نزوى، ومركز اللغات بجامعة صحار، ومعهد لغتي بولاية البريمي، إضافة إلى معاهد أخرى).
وللإجابة عن أسئلة الدراسة؛ فقد اتَّخذت الاستبانة أداة لجمع البيانات والمعلومات، وتكونت من (٥٢)
فقرة موزعة على محاور أربعة هي: الواقع النظري، والواقع التنفيذي، والواقع الطلابي، والواقع
المؤسسي). وبعد استعمال المعالجات الإحصائية المناسبة توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
ظف المحكية العمانية في تعليم العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان، بدرجة عالية؛
من وجهة نظر المعلمين.
عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين وجهات نظر معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في
توظيف المحكية العمانية تُعزى لمتغير (سنوات الخبرة).
عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين وجهات نظر معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها في
توظيف المحكية العمانية تعزى لمتغير (المؤسسة التعليمية) في المحورين الواقع النظري،
والواقع التنفيذي، في حين يلاحظ وجود فروق دالة إحصائيا في المحورين (الواقع
المؤسسي، والواقع الطلابي لمصلحة معهدي الخبرة العربية ونور مجان.
وفي ضوء هذه النتائج؛ أوصت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها:
أن يعمل المشتغلون بتعليم العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان، على أن يكون تعليم
المحكية العمانية في إطار تخطيط لغوي محكم.
أن تتعاون وتتواصل المؤسسات التعليمية في سلطنة عمان وخارجها، وتعمل على ابتكار
مسارات تطبيقية متجددة لتعلم المحكية.
أن يعمد خبراء مناهج تعليم العربية في سلطنة عمان إلى وضع منهج عماني وقاموس
تعليمي، يُراعى فيهما التنوع اللهجي في السلطنة.
• أن تتعاون المؤسسات الخليجية مع بعضها لإصدار قاموس تعليمي يجمع محكيات الكتلة
الخليجية.
أن تؤهل مؤسسات التعليم العالي المعلمين العاملين في هذا المجال تأهيلا متخصصا.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
6
0
الرواحي, ماجــد بـن مطـر بـن خلفان.
جامعة نزوى.
2023
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الرجيبية, ميمونة بنت ناصر بن علي.
جامعة نزوى.
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البوسعيدية, خلود بنت خميس.
جامعة نزوى.
2022