وثيقة

واقع توظيف معلمي الحلقة الثانية لمهارات القرن الحادي والعشرين في التعليم من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم بمحافظة شمال الباطنة.

المصدر
مجلة إشراق العمانية. ص. 1-30.
المساهمون
عناوين أخرى
The Reality of Employing Cycle Two Teachers of Twenty-first Century Skills in Education from the Point of View of School Principals and their Assistants in North Batinah Governorate.
الدولة
عمان.
مكان النشر
صحار
الناشر
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
ميلادي
2023
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed to identify the reality of employing cycle two teachers of the twenty-first century skills in education from the point of view of school principals and their assistants in North Batinah Governorate. It also sheds light on the difficulties and challenges facing teachers in applying these skills, and finally gives suggestions to face those challenges and difficulties. To achieve objectives, the study followed the descriptive approach that suits the nature of the study. A questionnaire was used to collect data, and the questionnaire included two main parts: The first part is about the reality of employing twenty first century skills in education, and the second part is the challenges facing teachers in employing twenty first century skills in education. The study sample included (40) principles of cycle two schools and their assistants in North Batinah Governorate. The study found that the degree of employment of teachers of the cycle two of twenty-first century skills in education was medium in general, and to a medium degree in all dimensions of the first part. The results also showed that the challenges facing teachers in employing twenty-first century skills in education came to a large degree, with challenges related to the learner coming first, followed by challenges related to the educational environment. The results were discussed, and some solutions were presented such as: spreading the culture of twenty-first century skills in education, providing supportive programs and effective educational technologies, and training and qualifying teachers.
الوصف
المؤتمــر الدولـي لمجلــة إشـراق العمانيـة بالشراكة مـع جامعة صحار (الأول : 2023 : جامعة صحار).
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع توظيف معلمي الحلقة الثانية لمهارات القرن الحادي والعشرين في التعليم من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم بمحافظة شمال الباطنة، كما أنها تسلط الضوء على الصعوبات والتحديات التي تواجه المعلمين في تطبيق هذه المهارات، كما وضعت حلول مقترحة لمواجهة تلك التحديات والصعوبات ولتحقيق هذه الأهداف اتبعت الدراسة المنهج الوصفي لملائمته لطبيعة الدراسة، واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات، وقد تضمنت الاستبانة محورين رئيسين المحور الأول عن واقع توظيف مهارات القرن الحادي والعشرين في التعليم، والمحور الثاني التحديات التي تواجه المعلمين في توظيف مهارات القرن الحادي والعشرين في التعليم واشتملت عينة الدراسة على (40) من مديري مدارس الحلقة الثانية ومساعديهم بمحافظة شمال الباطنة وتوصلت الدراسة إلى أن درجة توظيف معلمي الحلقة الثانية لمهارات القرن الحادي والعشرين في التعليم جاءت بدرجة متوسطة بشكل عام، وبدرجة متوسطة أيضا في جميع أبعاد المحور الأول كما أظهرت النتائج أن التحديات التي تواجه توظيف مهارات القرن الحادي والعشرين في التعليم جاءت بدرجة كبيرة، حيث جاءت التحديات المتعلقة بالمتعلم في المرتبة الأولى ويليها التحديات المتعلقة بالبيئة التعليمية. وقد تمت مناقشة النتائج وتقديم حلول مقترحة أهمها نشر ثقافة مهارات القرن الحادي والعشرين في التعليم، وتوفير البرامج الداعمة وتقنيات التعليم الفاعلة، وتدريب المعلمين وتأهيلهم.
قالب العنصر
مقالات الدوريات